Metal Gear Solid: 5 skäl att längta

2 April 2015 | 21:00

5 skäl till varför "Metal Gear Solid"-filmen kommer bli fantastisk

Så var det dags igen. I dagarna blev det klart att filmatiseringen av spelserien Metal Gear Solid åter är på g och att en manusförfattare är satt på uppdraget.

Böcker och tecknade serier – Hollywood har under åren pumpat ut horder av lyckade filmer baserade på berättelser från andra medier. Men att göra film av ett spel, det är en svårare nöt att knäcka. "Resident Evil" och "Tomb Raider" i all ära, men någonstans drömmer vi ändå om en riktigt bra film baserad på ett tv-spel.

Så här ger vi er svaret. Fem enkla anledningar till varför Metal Gear Solid borde och förtjänar att bli spelfilmen vi alla väntat på i alla dessa år.

5. En berättelse som sticker ut




I grunden är "Metal Gear Solid" ett spiondrama men under ytan gömmer sig så mycket mer. Kloner, nanorobotar, vampyrer och en av de mest melodramatiska historierna som berättats på en bildskärm. Oavsett om vi får följa Solid Snakes eller Big Boss historia så berör det massvis av sociala, politiska och moraliska ämnen. 

Metal Gear är inte bara en spännande actionrökare utan ett förstoringsglas där vi får se en parallell värld och dess problematik ner till gräsrötterna. Att missa en sån chans på vita duken vore ett brott.  

Plus stora robotar som slåss.

4. Psycho Mantis, Ocelot och The Boss




Solid Snake i all ära men det är bikaraktärerna som lyft spelserien till skyarna. Om det är så den telepatiske Psycho Mantis eller den rullskridoskoåkande Fatman vi pratar om – karaktärerna i Metal Gear Solid-serien sticker ut. Minst sagt.

För vem grät inte en smula när vargarna ylade över den döda Sniper Wolf? Förundran över den skumma The Fear eller ville gå bakom mysteriet som var The End? För att inte ens tala om den superhårda Ninja.

Det finns en hel uppsjö av intressanta och helt utflippade karaktärer i Metal Gear Solid. Och oavsett vilken historia en filmversion väljer att berätta hade en eller två av seriens överflöd av häftiga karaktärer förgyllt bioupplevelsen.

3. Kartonglådor 




Tanken av att se en superstjärna smyga runt med en papperslåda över sig är så bisarr att den inte kan bli verklig. Eller? De klassiska smygelementen i Metal Gear Solid blir aldrig så bra, eller humoristiska, som när Snake drar på sig en kartong och helt plötsligt blir osynlig för fienderna. Vi kräver det av en filmatisering.

För även om serien alltid varit seriös och tacklats med jobbiga teman och tunga sanningar så har den lika ofta flirtat med publiken. Låtit oss som spelat veta att det faktiskt bara är ett spel.

Lyckas filmen balansera mellan att vara hopplöst allvarligt och sanslöst lattjo, då hamnar den precis rätt. För Metal Gear Solid har aldrig tagit sig självt på alltför mycket allvar, och det gör det hela så mycket mer känsloladdat.

2. Ögongodis och specialeffekter




Metal Gear Solid är ju redan en film – säger du säkert. Så gott som, i alla fall. Om det är något serien gjort sig känd för är det de långa, ibland olidligt så, filmsekvenserna och dialogerna. Den timtals långa slutsekvensen i seriens fjärde del fick det att rinna över i bägarna hos många.


Men det är inte det vi pratar om. För under åren har Snake och gänget levererat sekvenser som tagna ur bombastiska Hollywood-produktioner, fått oss att gråta, skratta, jubla och bua. Med en fingertoppskänsla av rang har seriens skapare Hideo Kojima matat oss dramatiska vändningar och så pass oväntade plottwists att M. Night. Shyamalan lär ha brustit ut i ett stort ”VA?”. 

Med tanke på hur mycket Hideo Kojima inspirerats av filmvärlden är det bara rätt att vända på myntet. Låta spelvärldens mest filmiska spel faktiskt också bli en ordentlig film. 

1. Snake




Den främsta anledningen varför en filmatisering av Metal Gear Solid kan, och förtjänar, att bli fantastisk är självklart de två stora hjältarna själva. Solid Snake och Big Boss/Naked Snake. 

Där Solid Snakes historia sträcker sig långt in i framtiden på gränsen till världens undergång går Big Boss en ytterst personlig och tragisk historia till mötes. När de båda till slut möts i slutet av det fjärde spelet är det två trasiga män vi möter.

Två män vi lärt oss att älska. För hur mycket paralleller man kan dra mellan de båda karaktärerna, oavsett hur lika de ser ut – så är det två fullt utvecklade figurer med såväl brister som humoristiska drag. 

Den ena hittar nya vänner, den andra ser dem försvinna framför sig. Solid Snake tvingas bekämpa det han anser fel i världen medan Big Boss försöker omforma den. Deras resa må skilja sig åt men i grunden har de samma mål: Att hitta sin plats i livet.

Oavsett vilken av de två huvudkaraktärerna filmatiseringen väljer att fokusera på så är vi övertygade om att det blir något utöver det vanliga. För Snake förtjänar inget mindre. 

Robin Stjernberg (Eurogamer.se)