10 saker att veta om "Godzilla"

6 April 2014 | 21:01

10 saker att veta om Gareth Edwards "Godzilla"

"Folk säger till mig: Don't fuck it up!" MovieZine mötte regissören under en pressdag i London.

Pressen har varit stor och förväntningarna är nu enorma på Gareth Edwards "Godzilla". Det japanska filmmonstret som i år fyller 60 år kommer i sommar tillbaka i ny tappning. Godzilla har blivit större än någonsin, men för regissören var det minst lika viktigt att hitta en gripande berättelse i grunden. 

Här är 10 saker vi har fått veta om "Godzilla" från regissören själv:

1. Familjen står i centrum

- I centrum står en familj som slets sönder av en tragedi för 15 år sedan. Det sägs att den orsakades av en naturkatastrof. I början av filmen får vi se pappan Joe (Bryan Cranston) som jobbar på ett kraftverk med sin fru (Juliette Binoche), och de märker att något konstigt händer. 15 år senare åker Joe och hans son Ford (Aaron Taylor-Johnson) tillbaka till samma ställe, som nu är satt i karantän, för att försöka ta reda på vad som egentligen hände.

2. Upptakten till monsterjakten

- "Hemligheten" som man försöker hålla gömd lyckas fly, och rör sig från Japan mot USA. Militären följer efter för att försöka stoppa den, innan allmänheten får reda på det. Ford är nu soldat som försöker ta sig hem från Japan till sin fru i Amerika, och blir involverad, berättar Gareth Edwards.

3. Att hitta rätt story

- Det är en av anledningarna till att Godzilla klarat sig så länge. Förutom den karaktären så har man ett i stort sett oändligt canvas. Man behöver inte hålla sig till en och samma historia. Det var lite paralyserande för oss. Vad ska vi göra med denna fantastiska möjlighet? Vi hade en miljon idéer och det tog oss säkert ett och ett halvt år att hitta rätt. Vi bestämde oss för en historia om "människan vs naturen", och hur naturen slår tillbaka om man inte är försiktig. Vi har varit alfahanar på den här planeten så länge och gjort vad vi vill. Men tänk om det finns något annat? Originalet utgick från samma idé: vad händer när vi öppnar Pandoras ask?

4. Hedrar originalet

- Jag kommer ihåg hur TV brukade visa de gamla filmerna från 60- och 70-talet på fredagskvällarna. Då förstod jag inte att de dubbade, jag undrade alltid varför ljudet var så dåligt? När jag blev mycket äldre släppte British Film Institute originalfilmen från 1954. Då såg jag den för första gången och insåg hur bra den verkligen var. Det var framför allt en seriös film och det är vad vi också försöker göra.

5. Designen av Godzilla

- Jag trodde att det skulle bli en enkel uppgift att designa Godzilla. Han är ju redan designad, eller hur? Men processen tog över ett år. Vi skickade skisser fram och tillbaka för att få till varenda liten bit rätt. Vi måste kunna filma Godzilla från varje vinkel och det ska kännas rätt. Men jag är väldigt stolt över resultatet.

Den här versionen av Godzilla är med sina 106 meter den största som förekommit på bioduken.

- Vi ville göra Godzilla så stor vi kunde. Han är 350 feet. Han skulle vara stor nog för att se hotfull ut i en storstad, men tillräckligt liten för att kunna döljas av byggnader ibland. Vi gjorde flera versioner där han var galet enorm och ner till dinosauriestorlek. Men vi landade på 350 feet för då blev han iallafall några meter större än de Godzillas som har funnits tidigare, berättar Edwards.

6. Ljudet i filmen

- Musik är min stora inspiration. Jag skapade en spellista på min iPhone så snart jag fick den här chansen. Jag slängde in all min favoritfilmmusik på shuffle och lyssnade på det hela tiden. Det är en fantastisk övning, jag lärde mig massor. Det var den roliga biten av filmarbetet, haha. Jag lyssnade mycket på soundtracket till "2001". Där låter det ibland som att Djävulen har skapat filmmusiken.

Ljuddesigner på "Godzilla" är Erik Aadahl, som tidigare jobbat på "Transformers" med Michael Bay och "Tree of Life" med Terrence Malick. Gareth Edwards hyllar hans bredd:

- Vad vi försöker göra här är en massiv, episk film med ett hjärta, med själ och konstnärliga aspekter. Erik är den bäste för jobbet. Vi åkte tillbaka till Toho, den japanska filmstudion, för att få tag i originalinspelningen. Vi ville utgå från originalinspelningen av hur Godzilla skulle låta för att återskapa det.

7. Många är fans i smyg

- När man skriver så bör man inte tänka sig skådespelare i rollerna. Jag gör det ändå, jag kan inte hjälpa det, men man bör inte för att vanligtvis kan man inte få dem. Vi hade en kort önskelista. Vi skickade ut manuset och en kort teaser till dem och höll tummarna. Tack och lov fick vi varenda en. Det är otroligt hur många som är Godzilla-fans i smyg. Jag trodde vi kanske var hundra, inklusive mig. Men varje dag det senaste året är det någon som tar mig åt sidan och viskar "Jag älskar Godzilla. Don't go fuck it up!".

8. Hyllar Bryan Cranston

- Jag hade lyckligtvis inte sett en miljon avsnitt av "Breaking Bad". Då hade jag varit alldeles för rädd för att jobba med honom. Jag hade sett några, men den verkliga anledningen till att jag ville jobba med Bryan var "Malcolm - Ett geni i familjen". Och ett avsnitt av "Airwolf" från 80-talet. Han har många svåra scener i den här filmen. Vanligtvis tar det tio tagningar innan man hittat rätt med alla skådespelare, med kamerans rörelser och med ljuset. Han var fenomenal från första tagningen. Jag bara: "Fuck! Där har vi scenen. Varför skulle vi inte använda den?" Och han är så rolig! Vi har helt fantastiska bortklippta scener, som är en enda stor Bryan-show.

- Vi planerade varje tagning och varje scen månader i förväg. Man måste vara väl förberedd och ha en plan. Men det är viktigt att också lämna utrymme för spontanitet. Det vore korkat att inte ta med de där scenerna. Jag väntade på ögonblicken där skådespelaren, fotografen eller vädret ger oss det lilla extra som vi inte hade räknat med.

9. Stor budget vs liten budget

Gareth Edwards slog igenom med "Monsters", en monsterfilm med betydligt mindre budget än vad "Godzilla" har. Enligt honom finns det fördelar och nackdelar med bägge:

- Gör man en lista på alla för- och nackdelar med att göra en independentfilm, så är det bara att byta plats på dem när man talar om en högbudgetfilm. Allt som är lätt att göra när man är tre personer blir riktigt svårt när man är 400. Allt som är riktigt svårt att få till på tio pund blir riktigt lätt när man har miljoner. Det riktigt svåra, det absolut svåraste när du gör film, det är att få till en gripande story. Då spelar det ingen roll om du har tio pund eller 200 miljoner, det är lika tufft för alla. Därför tog det oss sådan tid.

10. "Godzilla" börjar ta form

När vi får se fem scener ur "Godzilla" tidigare i vår har det precis börjat klarna för filmens regissör att det hela är på riktigt.

- Mycket av det ni får se tänkte vi ut redan för två år sedan. Men det tar så lång tid att spela in och få till specialeffekterna. Först nu, de senaste veckorna, börjar filmen ta form. Det är spännande för äntligen inser jag att filmen jag har drömt om verkligen blir av. Länge kändes det som bara en fantasi. Jag har fått nypa mig själv för att inse att jag inte blir blåst: "Surprise! Du ska inte alls regissera Godzilla."

I helgen släpptes en ny trailer från filmen, kolla in den här:

"Godzilla" har biopremiär 14 maj.