Serie

Skribent

Peter Lithell

18 maj 2015 | 13:00

10 livsläxor från Don Draper

”Could you keep it down, I’m trying to drink!” Don Drapers resa genom sju säsonger av "Mad Men" är över. Det är hög tid att hylla tidernas bästa dramaserie med tio väl valda visdomar från Don själv.
Nittiotvå avsnitt fullproppade med rappa reklamare, whiskey, cigaretter, dramatik, symbolik och mer eller mindre kloka livsläxor.

”The End of an Era” – taglinen för sista säsongen av Mad Men kunde inte vara mer passande. Sjuttiotalet har bytt av sextiotalet och världen håller på att förändras. Samtidigt som en era i serien avslutas går en annan era i graven. Mad Men lämnar ett stort tomrum som blir svårt att fylla; en tomhet likt den som genomsyrat Don Drapers livsresa de senaste åtta åren. Även om Matthew Weiners läskigt välskrivna, snygga och allmänt överlägsna TV-serie nu är slut finns lärdomarna kvar. Följ denna enkla 10-stegsguide och du är på god väg mot en upplyst tillvaro, Don Draper-style.

1. Om en drink inte är svaret så ställer du fel fråga


Renlevnad är för mesar. För att lyckas ta dig fram här i livet krävs en jämn och hög promillehalt i blodet. Inget sitter lika bra som den där morgonwhiskyn och let´s face it; någonstans i världen är det efter 17:00. Att gå från krigsdeserterande pälsförsäljare med fejkad identitet till branschens största reklamgeni trots en ständigt närvarande fylla? Snarare tack vare… 



2. En tupplur löser det mesta


Varje problem har en lösning även om vissa sitter längre in än andra. Har du kört riktigt fast finns det dock alltid en universalfix: Tupplur! Vare sig det gäller idétorka inför ett viktigt affärsmöte, skilsmässoförhandlingar eller att myndigheterna börjat få nys om din riktiga identitet spelar ingen roll. En power nap (gärna på flera timmar) fixar det mesta. Viktigt att notera: Måste ske under arbetstid och inget annat.



3. Bearbeta ditt förflutna på rätt sätt


“Den som inte lär av historien är dömd att upprepa den”. Kloka ord men glöm nu snabbt det. Psykologiskt mumbo-jumbo är inget för en riktig man. Om du växte upp på en bordell; ligg med alla kvinnor du träffar för att bearbeta din traumatiska barndom på bästa sätt. 



4. Barnuppfostran är lätt


Som alla vet är småbarn lite som att ha väldigt speedade och nyfikna dvärgar springandes runt därhemma. Med andra ord inget man orkar deala med efter en lång arbetsdag fylld av improviserade pitchar, alkohol och vänsterprassel. Egentligen är barnuppfostran inte särskilt svårt, tänk: punktinsatser. Lämna barnens födelsedagskalas (bara för några timmar eller så) och spontanköp en hund utan att rådfråga din fru. Red även ut random konflikter barnens mamma (ingen kandidat för årets mamma-pris) skapat med kidsen. Skulle något riktigt tråkigt hända, exempelvis att din dotter kommer på dig med grannen, kan det dock behövas något extra. Tag med barnen till bordellen du växte upp på och berätta för första gången något om dig själv. 


5. Krångla inte till ditt ledarskap


Underordnade är just underordnade av ett skäl; de behöver tydliga riktlinjer. Inga direktiv skall kunna uppfattas på fler än ett sätt. Därför är det säkrast att ifrågasätta/förkasta allt de presenterar för dig; det finns då inget utrymme för missuppfattningar. INGEN som har fått den unika förmånen att jobba för dig skall tro att de är något. 


6. Samarbete var överskattat redan på 60-talet


Även om du är chef kan det i värsta fall vara så att även du har chefer. Glöm dock inte följande: Det är du som bestämmer, inte dina chefer. Gör dig oumbärlig för företaget och mjölka sedan detta faktum å det grövsta. Så länge du levererar på ditt sätt är du home safe. Åka bort några veckor utan att meddela arbetsgivaren? Inga problem. Det tar minst sju säsonger innan du får sparken.



7. Öppna kort är för förlorare


Öppenhet är sjukt överskattat. Var extremt vag med den lilla, lilla information kring dig själv du delger andra. Om du på anmodan måste berätta något om ditt förflutna; håll det extremt kort och ohyggligt vagt. Saker som uppväxt, familj och att du stulit din identitet från arméöversten du råkade döda är din business och ingen annans. Framförallt inte modern till dina tre barn. 



8. Grubbla i tystnad när saker går dåligt


Inget hat är så starkt som självhatet. Grubbla länge och väl i tystnad. Ta dig tiden, det är så värt det. Dons grubbel-moments är många och ingen grubblar lika snyggt. Grubbel-position är av också av vikt; framåtlutad i en fåtölj eller ståendes framför ett stort kontorsfönster är att föredra. 



9. Håll det hela spontant


Vem fan har tid eller ork att planera? Har du ett superviktigt möte för byråns största kund? Dra fram en klockren lösning ur röven i sista sekund. Lev inte på gränsen; lev på gränsen till gränsen. Dina kunder förväntar sig det oväntade och trots det lyckas du alltid förvåna dem. En traditionell men framgångsrik pitch för en ny storkund? Fuck that; det är nu du förvandlar kundmötet till en terapisession och berättar att du växte upp på ett horhus. Keep them guessing.



10. Säg inget om du inte har något jävligt bra att säga


Leverera djupa och cyniska one-liners som om du fick betalt för det.
Håll tyst under längre stunder för att därefter säga något lika delar oväntat, bittert och smart som inte går att svara på.


Bonusrunda: En enkel guide till problemlösning


Precis som för Don och de flesta andra i Mad Mens värld är livet fyllt av problem. Avancerad problemlösning behöver dock inte vara så avancerad; låt oss testa med en enkel problemlösningsguide, Don Draper-style. Även om metodiken är utvecklad för arbetslivet, kan den appliceras på alla typer av bekymmer.

Ett problem uppstår. Vad göra?

1. Ta en drink. Har problemet löst sig? Om ja, bra! Om nej, se punkt 2.

2. Ligg med en kvinna i närheten. Det kan vara en etablerad KK eller någon du träffade för fem minuter sen, det är av mindre vikt. Avsluta med en drink. Problemet fortfarande inte löst? Följ nedanstående punkter enligt samma princip.

3. Ta en drink till. Och en cigarett.

4. Ta en tupplur.

5. Ta en fjärde drink.

6. Gå på en snuskigt tidig lunch. Drink ingår.

7. Ta en drink följt av en tupplur. 

8. Skäll på dina underordnade. Vare sig de har producerat något vettigt eller ej är oväsentligt, de bör alltid sträckas upp oavsett. Om inte annat för att de inte har löst problemet åt dig. 

9. Ta en drink och en cigarett.

10. Lämna kontoret tidigt och försvinn i tre veckor utan att meddela någon. När du återvänder borde problemet absolut vara löst. Skulle det mot förmodan inte vara så: Ta en tupplur. Vakna och kom på den bästa jävla pitchen reklamvärlden skådat. Antingen löste det problemet alternativt har du flyttat fokus från nämnda problem till din oöverträffade briljans. Fira med en drink.  

Bonusrunda 2: Va?



Vi kommer att sakna dig Don... 
| 18 maj 2015 13:00 |