Zack and Miri Make a Porno (2008)

Zack och Miri är livslånga vänner och tillsammans bestämmer de sig för att spela in en "vuxenfilm" för att lösa sina pengaproblem, men under inspelningen märker de att de kanske har mer känslor för varandra än vad de trodde.

RECENSION: ZACK AND MIRI MAKE A PORNO

Den gulligaste porr du skådat
Porrkomedi i Smithsk tappning anno 2008: Gulligt som en Pokemon, värmande som en glögg och hållbart som en öppnad flaska bubbel.

Fröet till den här filmen har grott bakom kulisserna ändå sedan Kevin Smith debuterade med "Clerks". För mellan allt grottande i sci-fi nörderi och bitchande med kunder återkom Jay och Silent Bob alltid troget till temat kroppsvätskor och kinkyporr. Förkärleken för vuxenindustrin har uppenbarligen växt i Smiths huvud och tillåtits att anta formen av en långfilm med självaste Apatowgunstlingen Seth Rogen i huvudrollen som slöe Zack. Hans kombo Miri, spelad av charmerande Elizabeth Banks, är hans kvinnliga spegelbild.

När de två polarnas räkningar drar iväg så att de blir utan rinnande vatten och el inser de att något drastiskt måste göras. Vad kan två stackars outbildade slackers göra för att reda upp finanserna? Efter att ha bekantat sig med en bögporrstjärna på vännernas klassåterträff ser Zack ljuset i vuxenfilmens förlovade land. Efter lite övertalning ställer den desperata Miri upp på idén. Det enda som återstår är ett team av medarbetare och att få till det framför kameran…

Det råder ett glatt sagoskimmer kring porren som framställs som lekfull, komisk och gullig. Smiths färgglada pornografivärld är så långt bort från drogmissbruk och misär som går att komma. Att haka upp sig på det är meningslöst då filmen aldrig tar sig själv allvar utan underhåller för stunden likt en medeltida marknadsgycklare med grov mun. Sex är ett oerhört tacksamt ämne i komedisammahang och här leker Smith lagom avväpnande med könsroller och fetischer utan att riskera sig att stöta med den breda publiken.

Värre är det faktum att den påtagligt skönt avslappnade screen-kemin som Seth Rogen och Elisabeth Banks har tvunget måste sabbas av en förutsägbar och betydligt mindre trovärdig romans. Det sabbar och skaver filmens sympatiska fundament. Så urbota enkelspårigt och konventionellt – för inte kan väl snubbar och brudar vara bästa polare på 2000-talet? Förlåt den förflugna tanken.

Traci Lords gör en liten biroll som är ändamålsenlig men inte lämnar något större avtryck - hennes medverkan kan förmodligen bäst förklaras med ett förflutet på vuxenavdelningens videohyllor. Judd Apatow behöver knappast känna sig hotade eftersom det här är en film med små anspråk - här finns föga ansatser till att förklä vuxenfjomperi i finurlig akademikerskrud. "Zack and Miri Make a Porno" är en situationskomisk bagatell – lättsmält och lättglömd. Men den är charmig, på ett ganska värmande – och faktiskt nästan oskuldsfullt – sätt.

Oskar Smulski Skribent