X&Y 2018

Drama
Sverige
112 MIN
Svenska
X&Y poster

Synopsis

I "X&Y" leker regissören Anna Odell med bilden av sig själv och av Mikael Persbrandt; den gränslösa konstnären och spindelkvinnan samt den utlevande skådespelaren och alfahannen. Vad händer när man gör saker som man inte bör göra, eller i verkligheten inte vågar? Hur reagerar omgivningen? Se Odell och Persbrandt tränga in i varandra med hjälp av olika alter egon - som alltid är i karaktär.
Ditt betyg
2.7 av 23 användare
Logga in för att se betyg av de du följer

Recensent

Alexander Kardelo

6 november 2018 | 20:00

Vem är du, vem är jag, levande charader

Anna Odell har bjudit in Mikael Persbrandt till att bo i en filmstudio i några veckor. Där ska de leka i ett antal miljöer och skapa grunden för en film. Kanske finns där en baktanke att ligga med Persbrandt, kanske driver hon bara med oss i publiken, men vem kan veta säkert? ”X&Y” är en udda meta-komedi, konstnärlig och personlig, men antagligen för ointressant för en bred publik.
Persbrandt och Odell är två omskrivna personligheter som många svenskar har en uppfattning om. Han - macho, skrämmande, sexig, hyllad. Hon - galen, provokativ, säregen, konstnärlig. Fyll gärna på med egna adjektiv. Det finns inga rätt eller fel, vill de påvisa med den udda och högst personliga filmen "X&Y".

Skådespelaren vs regissören. Starke alfahanen och den kåta kvinnan. Tanken är, berättar hon i en voice-over, att se bortom de mediala bilderna och undersöka könsroller. Det blir ett intressant maktspel där Odell och Persbrandt får utmana sina rädslor och attraktioner, diskutera hur de ser på varandra, och inte minst konfrontera de drag hos sig själva som de vanligtvis försöker dölja.

Flera sidor av deras personligheter får komma fram - bokstavligen. Tre skådespelare var gestaltar nämligen deras olika alter egon. Här får vi möta Mickes tuffa sida, hans självdestruktiva sida samt hans mer kreativa och känsliga sida. Anna gestaltas som modig, men också intelligent, och sist men inte minst blyg och osäker. Upplägget går ut på att Anna Odell och Mikael Persbrandt bor ihop med de sex skådespelarna, deras alter egon som aldrig går ur karaktär, och experimenterar med olika situationer. Hur är de som personer, och vilka hade de velat vara?

”X&Y” presenteras som en metafilm som växer fram inför våra ögon. Vi får se hur skådespelarna känner på sina rollfigurer i olika scenarion, samtidigt som Anna Odell lovar dem att strax sitta ner och skriva ett vettigt manus. Med jämna mellanrum kliver hennes producenter in och oroar sig över en osammanhängande inspelning som bara verkar spåra ur.

Det blir allt från flörtar till bråk och sex. När som helst kan Odell eller Persbrandt låta en av sina ersättare kliva in i en scen och ta över. Det hettar ofta till mellan alla stora egon i rummet. Vad som är på riktigt eller på låtsas, är menat att vi ska få spekulera över själva.

Men löftet om en drama-dokumentär, där publiken inte riktigt ska veta vad som sker på riktigt eller inte, håller inte. Kameraarbetet avslöjar att det aldrig är så spontant och improviserat som man vill få oss att tro. Kanske hade reality-vinkeln funkat bättre med dolda kameror, eller i ett slags Big Brother-hus. Ju tidigare du slutar undra vad som är verkligt, och accepterar att du tittar på en noga genomtänkt arthouse-komedi, desto bättre.

Studion blir både en teaterscen och ett dårhus, där Anna Odell och Mikael Persbrandt får leka fritt med sin egna image, och både utmana och bekräfta publikens fördomar. Det görs tillsammans med en brokig ensemble med sevärda skådespelare både från Sverige och Danmark (anledningen stavas danska produktionspengar). Speciellt kul är det att se Trine Dyrholm och Thure Lindhardt cockfightas med varandra som två dryga sidor av Persbrandt. Och Jens Albinus går all in i sin roll som ängsliga Anna på ett väldigt komiskt sätt.

Det kanske låter som ett pretentiöst konstskoleprojekt, men blir ett ganska kul experiment - kanske främst för oss som är intresserade av skådespeleri och annorlunda filmskapande. Det är en udda film, men för smal och intern för att nå och intressera en större skara. Publik kommer nog lockas av att se Persbrandt spela sig själv i ett skruvat sammanhang. Han visar sig sårbar och leker med den image som tidningarnas rubriker har gett honom.
 
I slutändan har Anna Odell gjort ännu en film om Anna Odell. Det här är hennes sätt att konfrontera sig själv, sina drömmar och rädslor. Till skillnad från mobbning-fokuserade debuten "Återträffen" berör denna antagligen inte lika många eller lika starkt.

"X&Y" är en film med fina skådisar, konstnärliga ambitioner, en del humor och en del allvar, men ingen tydlig tanke om vem den talar till, eller varför.
| 6 november 2018 20:00 |
Skriv din recension
Vad tyckte du?
Användarrecensioner (2)
2
Mycket speciell film på många sätt, regissören Anna Odell har bjudit in skådespelaren Mikael Persbrandt till ett experiment där dem ska blotta sina själar och masker inför varandra för att komma fram till den "sanna" kärnan, såpass är det spännande och jag är helt med, men sedan ska filmen växa fram under dessa sessioner, när dessa två tillsammans med 6st alteregon till Anna och Mikael, ska leva under samma studiotak och dela säng för att verkligen connecta med varandra, blir det direkt rörigt och inte så verkligt längre. Jag har redan sedan innan väldigt svårt för Anna som artist, hon är alldeles för pretentiös och med hennes konstanta uppspärrade ögon, blir jag mer stressad än fascinerad... Det blir en metafilm om uppbyggnaden av en film som egentligen är filmen, men utan en klar början och väldigt abrupt slut, ungefär som där tog sista filmremsan slut. Ingen hit för mig, hade gärna sett ett annat upplägg, jag är absolut för att gå outside the box och jag brukar gilla udda filmer, men denna gav mig tyvärr ingenting :( Betyget blir en tvåa... Cast: Jan Abramson, Jens Albinus, Trine Dyrholm mfl.. AA
Läs mer
4
Intressant ide och koncept men som spelfilm otillräckligt
Läs mer