Third Person (2014)

Ditt betyg
Vill ej se
Sett
Ditt betyg
I ”Third Person” berättas tre historier om kärlek, passion, förtroende och svek. Filmen utspelas i New York, Paris och Rom och handlar om tre par som till synes inte har något gemensamt, men som har en hel del gemensamma nämnare: älskare, släktingar och till och med barn.
I en av berättelserna är Michael (Liam Neeson) en prisbelönt författare inlåst i en svit i Paris för att skriva klart sin senaste bok. Han lämnade nyligen sin fru Elaine (Kim Basinger) och har nu en passionerad relation med Anna (Olivia Wilde), en ambitiös ung journalist med författardrömmar.
Visa hela synopsis
Visa mer info Dölj mer info

RECENSION: THIRD PERSON

För smart för sitt eget bästa
Tribeca Film Festival 2014 - Tre berättelser, tre städer, ett tema. "Third Person" vill mycket, men blir en onödigt tillkrånglad och pretentiös historia som misslyckas med att engagera. Istället för att bli mer än summan av sina olika delar, resulterar den fragmenterade berättartekniken denna gång enbart i tre separata storys – två som man kunde skippat helt, och en som kunde varit värd en film i sig, men som tappas bort i mixen.

Att väva ihop flera till synes orelaterade historier i en och samma film har blivit ett alltmer populärt grepp, och har resulterat i flera mästerverk. En handfull regissörer har till och med gjort det till sitt signum med flera lyckade alster - Iñárritu med "Amores Perros", "21 gram" och "Babel", Altman med "Short Cuts" och "The Player", och så Tarantino förstås.

Efter "Crash", som kammade hem flera Oscarsstatyetter för 10 år sedan, har många väntat på att Paul Haggis ska ta sig an stilen igen. Det har han nu gjort med "Third Person". Men istället för att bli en bekräftelse på att Haggis har hittat sitt kall, är filmen en påminnelse om, att precis som med alla andra populära stilgrepp, är det ingen garanti för framgång. För det är ändå så att för varje mästerverk där de enskilda länkarna tillsammans medverkar för att skulptera en starkare intrikat story, finns det minst lika många exempel där det bara känns som om man tittar på en handfull osammanhängande berättelser som ingen av dem är intressant nog för att kunna bli en egen film.

Precis som "Crash" behandlade temat rasism, står det snabbt klart att "Third Person" tar upp olika personers perspektiv av att förlora ett barn. Den första minuten slår an en intensiv ton där alla karaktärerna snabbt introduceras - arga, deprimerade, rädda... Det ser lovande ut och som åskådare vill man genast veta mer.

Michael (Liam Neeson) är en Pulitzer-vinnande författare som sitter på ett hotell i Paris och försöker skriva en ny bok. Hemma i USA finns exfrun (Kim Basinger) som sörjer att hon av misstag precis raderat alla bilder på deras son från mobilen.

Julia (Mila Kunis) är en arbetslös och misslyckad mamma i New York som har förlorat umgängesrätten till sin son, som hon anklagas för att ha försökt ha ihjäl.

Sean (Adrien Brody) är förbannad över att befinna sig mot sin vilja i Rom. Men vistelsen blir mer intressant när han stöter ihop med den vackra rumänska invandraren Monika (den minst kända skådisen i denna ensemle, Moran Atias), som försöker få dit sin dotter som hon inte träffat på två år.

Temat "att mista ett barn" borde utan tvekan leda till en gripande historia, men av någon anledning har Haggis valt att låta det falla in i bakgrunden i åtminstone två av de tre berättelserna. Paris-storyn handlar mest om Michaels relation till älskarinnan Anna (Olivia Wilde), ett förhållande som försöks framställas som rafflande och spännande men mest känns forcerat och på gränsen till psykotiskt. Brody å sin sida brukar alltid kunna balansera sina karaktärer, men Sean har fått en alltför osympatisk sida för att man ska orka bry sig. Det är bara Mila Kunis Julia som inte framstår som en karikatyr utan som lyckas frammana empati. Förvånande kanske i denna namnkunniga rollista att det är Kunis som imponerar, men så är det.

I sammanflätade filmer finns det olika sätt att länka ihop de olika berättelserna. Ibland får det gemensamma temat räcka, men det är inte heller ovanligt att karaktärer från olika storys förr eller senare stöter ihop med varandra eller är relaterade på olika sätt redan från början.

I "Third Person" är det tydligt att vi ska försöka gissa hur det hela hänger ihop. Tyvärr kommer svaret som ett riktigt antiklimax istället för som den efterlängtade "twist" som det är menat. Haggis har velat för mycket, och varit för smart för sitt eget - och även publikens - bästa.

Det finns inga användarrecensioner ännu. Skriv den första!
VISA FLER EXTERNA RECENSIONER +
Senaste kommentarer

Veckans populära filmer

Visa fler