The Salesman (2016)

Ditt betyg
Vill ej se
Sett
Ditt betyg
Emad och Rana tvingas raskt lämna sin bostad då ett närliggande renoveringsarbete äventyrar deras säkerhet. De flyttar in i en tillfällig lägenhet i Teherans centrala delar. En incident kopplad till lägenhetens förra ägare kommer nu dramatiskt att förändra det unga parets liv.
Visa hela synopsis
Betyg
Läs recension
3.7 av 9 användare
Ingen du följer har betygsatt
Logga in så gissar vi ditt betyg
Visa mer info Dölj mer info

RECENSION: THE SALESMAN

Iranskt drama med nervkittlande upplösning
Ett gift par i Teheran vars hus kollapsar flyttar in i en ny lägenhet. Men spår av den tidigare hyresgästen dröjer sig kvar, och snart får de ett traumatiskt besök av en objuden gäst. Cannes-vinnaren ”The Salesman” av Asghar Farhadi blandar skickligt thriller, spänning och drama med komplexa frågor om etik och moral - missa den inte!
Iranske regissören Asghar Farhadis senaste film "The Salesman" kretsar kring gifta det paret Ranaa (Taraneh Alidoosti) och Emad (Shahab Hosseini), som tillsammans uppträder i Arthur Millers pjäs "En handelsresandes död." Filmen inleds med att de flyr från sitt hem i ett hyreshus som håller på att kollapsa, men tack vare en av de andra skådespelarnas kontakter, lyckas de snabbt få ett nytt hem att flytta in i. Det visar sig dock att kvinnan som bott där innan dem har lämnat kvar ett rum fullt av sina saker, och snart gör sig en annan aspekt av hennes förflutna ett brutalt intrång i deras liv, i form av en objuden gäst.

Scenen där de får besök av den objudne gästen är lysande i all sin enkelhet! Ranaa är i badrummet och tvättar sig, när hon hör intercomtelefonen ringa. Hon går ut i hallen för att släppa in den hon tror är hennes man, och lämnar lägenhetsdörren öppen för honom, innan hon går tillbaka till badrummet. Kameran dröjer sig dock kvar på den öppna dörren, och den bilden, tillsammans med ljudet av rinnande vatten från badrummet är obehagligt nervkittlande, eftersom vi vet att något hemskt är på väg att hända. 

Efteråt, på sjukhuset, säger Ranaa att hon inte kan minnas vad som har hänt. En hand som hon trodde tillhörde hennes make hade rört vid hennes axel när hon var i duschen. Hon hade vänt sig om och därefter blev allt mörkt. Ledtrådar finns kvar i lägenheten, såsom en strumpa, blod på trappan, grannens vittnesmål om hennes skrik, bilnycklar till en pick-up van, en mobiltelefon, och även en bunt pengar. Emad blir besatt av att dechiffrera ledtrådarna, och så småningom lyckas han spåra upp gärningsmannen, vars milda karaktär går emot allt man förväntar sig hos en våldsam brottsling. 

Filmen är alltigenom fint berättad och väl uppbyggd, minus kopplingen till pjäsen som kunnat vara tydligare. Filmen blandar thriller, suspens och drama med etiska frågor som dröjer sig kvar efteråt, och handlingen överraskar med att utvecklas åt oväntat håll. Upplösningen ställer de moraliska frågeställningarna på sin spets, samtidigt som spänningen håller en på nålar.

Farhadi är en skådespelarnas regissör, och rollen som Emad gjorde att Shahab Hosseini vann priset för bästa skådespelare i Cannes 2016, medan Asghar Farhadi vann priset för bästa manus. Filmen är flerfalt prisbelönt och nominerades även för prestigefyllda Golden Globe i kategorin Bästa utländska film, samt har valts som Irans Oscarsbidrag. Mitt råd är att inte gå miste om denna pärla till film! 
Det finns inga användarrecensioner ännu. Skriv den första!
VISA FLER EXTERNA RECENSIONER +
Senaste kommentarer
mickemetal
Har man sett Nader och Simin - En Separation som var både unik och riktigt jäkla bra så är The Salesman en mycket blekare kopia som inte tillför något nytt. Trots fantastisk skådespeleri så är filmen seg och ganska intetsägande. Måste också erkänna att jag är ganska så trött på "hederskulturen". Väldigt förvånad över att han filmen fick en Oscar för bästa utländska film. Måste vara ett politisk ställningstagande? Betyget pendlar mellan en tvåa och en svag trea.

Veckans populära filmer

Visa fler