Spider-Man: Across the Spider-Verse 2023

Spider-Man: Across the Spider-Verse poster

Synopsis

Miles Morales återvänder i nästa kapitel av den Oscarbelönade Spider-Verse-sagan. Vi får följa med på ett episkt äventyr som tar Spider-Man från Brooklyn tvärs över multiversumet. Han slår sig samman med Gwen Stacy och ett nytt gäng Spider-människor och ställs mot en skurk som är kraftfullare än något de tidigare mött.
Ditt betyg
3.8 av 53 användare
Logga in för att se betyg av de du följer

Info

Originaltitel
Spider-Man: Across the Spider-Verse
Biopremiär
2 juni 2023
DVD-premiär
11 september 2023
Digitalpremiär
14 augusti 2023
Språk
Engelska
Land
USA
Distributör
Sony Pictures
Åldersgräns
7 år
Längd

Recensent

Lucas Mass

31 maj 2023 | 13:40

En överväldigande upplevelse

RECENSION. Miles Morales är äntligen tillbaka och med honom är bokstavligen hundratals andra väggkrypare. ”Spider-Man: Across the Spider-Verse” är överväldigande för sinnet och antagligen en av de bästa upplevelserna du kan ha på bio i år, men berättelsen får inte ett slut.
När ”Spider-Man: Into the Spider-Verse” svingade in på biograferna över vintern 2018 kändes det som en välförtjänt dos frisk luft - inte bara för superhjältegenren utan även för animerade filmer. Medan Pixar och Disney lutade sig alltmer mot att återskapa verkligheten valde ”Spider-Verse” att omfamna vad animation kan göra som verkligheten inte kan. Medan superhjältegenren började överge heroism och karaktärsfokuserade berättelser valde ”Spider-Verse” att prioritera vad en hjälte faktiskt är.
 
Det var en milstolpe för animationskonsten inom industrin och en framgång som man enkelt kan vila på i en uppföljare utan att experimentera vidare. Men med Phil Lord och Chris Miller tillbaka som både producenter och manusförfattare fanns det ändå ett hopp att Miles Morales nästa äventyr inte skulle spela sina kort så säkert. Varför göra det här igen om inte för att försöka göra konceptet ännu bättre?
 
I ”Across the Spider-Verse” får Miles Morales äntligen återförenas med Gwen Stacy och träffa ett nytt gäng Spider-människor som har till uppgift att skydda alla olika universums själva existens. Problem uppstår när ett nytt hot visar sig och Miles behöver tänka om vad det innebär att vara en hjälte.
 
Likt ”Into the Spider-Verse” är det här en film som förstår att barn är bland de smartaste medlemmarna i publiken eftersom de inte låtsas vara smartare än vad de tittar på. De är mediakunniga och förstår hur berättelser fungerar – de är inte där för att överlista filmen. Det ”Across the Spider-Verse” försöker göra är att utmana hur dessa filmer kan berättas.
 
Det visar sig att ”Spider-Man: Across the Spider-Verse” är ett väldigt intellektuellt och känslomässigt ärligt framförande som ibland kanske till och med får den första att kännas föråldrad. Det här är en djupare story med några av de mest visuellt stimulerande animerade sekvenserna Hollywood har producerat på många år. Det finns också en kärna i manuset som franchisegenren behöver just nu.
 
Det finns vissa garantier i en Spider-Man-berättelse. En ung person blir biten av en radioaktiv spindel och förvandlas till Spider-Man, oftast Peter Parker, och en föräldrafigur dör, oftast farbror Ben. Många fans håller lore och bakgrundshistorier i serietidningar och franchises som heliga texter där stora emotionella händelser för fiktiva karaktärer är inget mer än statistik på Wikipedia. I Marvels universum just nu är det största hotet för våra hjältar att Kang försöker ändra på den "heliga tidslinjen".
 
Men vem kan säga vad den heliga tidslinjen är? ”Across the Spider-Verse” och Miles Morales argumenterar att om man inte gillar berättelsen man befinner sig i borde man skriva en bättre story. Hur kan det finnas ett objektivt tillstånd som inte får förändras? Konst ska inte behöva tvingas hålla sig till strikta regler och i filmens kärna är en vädjan för nya möjligheter.
 
Det är alltså inte svårt att läsa ”Across the Spider-Verse” som en metafor om ett alltmer ohållbart status quo i världen. Det finns många antydningar till fri vilja och att ta kontroll över ditt eget liv. Vi ska inte behöva nöja oss med saker och ting som de är, istället borde vi försöka sträva efter något bättre. Vad är heroiskt med att upprätthålla ett tillstånd där vissa människor lider?
 
Angående vissa problem med ”Across the Spider-Verse” går allt att summera med två ord: "fortsättning följer". Det här är alltså bara första halvan av en story, all tematik och karaktärsutveckling är inte klar ännu. Redan från början känns det som att det här är början på ett större äventyr – den första akten är nästan halva filmen. Detta är vad som i slutändan hindrar uppföljaren från att verkligen toppa den första filmen, den kan inte stå på egna ben.
 
Det är otympligt men alltid underhållande och det finns många överraskningar. Jag älskar alla nya Spider-Man-karaktärer, jag älskar alla nya animerade stilar och den centrala tematiken är fängslande och helt rätt. Speltiden är bara lite lång och slutar i en cliffhanger som inte binder ihop särskilt många trådar.
 
Visst är Sam Raimis ”Spider-Man 2” fortfarande spindelns (och hela genrens) starkaste insats, men ”Spider-Verse”-filmerna är ett exempel på vad superhjältarna behöver för tillfället. Kreativiteten svämmar nästan över men det finns alltid något spännande på gång och tematiken slår verkligen hem just nu.
| 31 maj 2023 13:40 |
Skriv din recension
Vad tyckte du?
Användarrecensioner (3)
4
Håller helt med i det du skriver. En uppföljare som levererar mer av det vi fick i första filmen. Både vad gäller action men framförallt mera karaktärsutveckling. Visste inte mycket om Miles Morales innan jag såg Into the Spider-verse men han har snabbt blivit en favorit. Tycker dock de gjorde en miss med att inte varna publiken om att detta skulle vara del 1 i en längre historia. Ändå en värdig fortsättning på Miles spider-man och jag kommer garanterat ta mig till biografen igen när del 2 kommer.
Läs mer
5
Spektakulär Action Med Relevans! Äntligen är Miles Morales tillbaka i ett sprillans nytt äventyr… eller tja. Någonstans känns han som en bifigur för filmen startar och börjar med Gwen Stacy. Och det är välkommet enligt mig. Några månader efter första filmen så slutar Gwen Stacy i sitt band efter någon form tillbakablick på hennes första tid som Spider-Woman som slutade med döden för hennes Peter Parker. Är du inbiten eller allmänbildad inom Spider-Lore så fattar du. Hur som helst så har hon sedan dess blivit jagad av polischefen (som också råkar vara hennes far) vilket leder till en konfrontation när en felplacerad Vulture med Da Vinci-tema stökar ner konstmuseet. När hon inte verkar nå fram till hennes far så räddas hon av Miguel O’Hara och Jessica Drew som arbetar för någon multidimensionell Spider-organisation som tar med sig vulture. Med ingenting kvar i hennes universum så bestämmer hon sig för att arbeta för dem. Sedan hoppar vi lite till och sexton månader efter första filmen så har Miles fullt sjå med att stoppa skurkar och balansera sitt privatliv. När han en dag stöter på en märklig skurk som kallas The Spot som visar sig kunna resa mellan olika universum så kallas Gwen Stacy in för att fånga honom. När hon avsätter lite tid för att hänga med Miles (trots att hon inte får) så visar det sig bli starten på ett multiversiellt hot. Premisen låter löjlig men den utförs briljant. En riktig nerdgasm för alla Spider-Man-älskare (inte jag) och en riktig smällkaramell för en som gillar underhållande superhjältefilm (jag). Det finns hänvisningar till serietidningarna samtidigt som Phil Lord och Christopher Miller tagit sig många kreativa friheter, friheter som är välkomna. Across The Spider-Verse är en väldigt intellektuell film som öppnar upp interna debatter mellan de allra mest inbitna Spider-nördarna. Det finns ett djup under den lekfulla, välpolerade och visuellt stimulerande ytan med de bland de mest fantastiska animerade sekvenserna vi någonsin kommer få se i Hollywood. Det finns alltid garantier inom Spider-Man (det så kallade canon). En person blir biten av en spindel, en närstående dör och man använder det som morot till att inleda superhjälte-karriären. Fansen håller hårt i lore och canon och godkänner sällan kreativa friheter som frångår karaktärerna (fråga DCEU). Lord och Miller skruvar på den idén och ställer sig frågan ifall konst verkligen behöver förhålla sig till de reglerna. Kan man inte skriva sin egen historia? Samtliga gör fantastiska skådespelarprestationer och där Shameik Moore och Hailee Steinfeld sticker ut. Moore fångar verkligen Miles personlighet och hans osäkerheter och speglar verkligen karaktären. Hailee Steinfeld får en köttigare roll där hon inte behöver agera bisittare och det var något jag efterfrågade. Tillsammans får de en hel del fina scener och en hel del hjärtskärande scener. Filmen fångar allt som man vill ha i en Spider-Man film. Det finns scener i vardagslivet, trubbel socialt men också en hel del action. Skurken är hotfull men samtidigt rolig och det går i ett högt tempo. Det finns dock en del saker att anmärka. Med en speltid på två timmar och femton minuter så känns det som att det kunde fått plats med mer. Det finns en väldigt lång och utdragen fight-scen men det har nog också att göra med det väldigt abrupta slutet. Jag har inget emot cliffhangers men filmen slutar utan ett slut. Det finns tidpunkter där avslutet passar men detta avluter passar bättre i en tv-serie. Filmen behöver antingen kortas ner eller förlängas för att få ett tillfredsställande slut med bud på mer. Tänk Pirates Of The Caribbean: Dead Man’s Chest. 8,5/10
Läs mer
3
Tre stjärnor hade varit fyra om de kallat den "part 1" så man slapp bli besviken. Det går att ha ett lagom öppet slut utan att klippa av filmen mitt i en scen. De skulle ha sneglat mer på Infinity War som skötte det galant.
Läs mer