People’s Republic of Desire 2018

Dokumentär
Kina
95 MIN
Kinesiska (mandarin)
People’s Republic of Desire poster

Synopsis

Vissa tjänar stora summor på att underhålla miljontals följare genom live-streams. Tittarna avgudar dem och betalar gärna sina favoriter i hopp om att bara nämnas under sändningarna. Det kan låta som ett dystopiskt framtidsscenario, men är en del av samtiden.
Ditt betyg
Användarbetyg saknas
Logga in för att se betyg av de du följer

Info

Originaltitel
People’s Republic of Desire
Språk
Kinesiska (mandarin)
Land
Kina
Längd

Recensent

Annika Andersson

9 november 2018 | 22:45

Fascinerande film om streaming-kändisarna i Kina

Regissören Hao Wu bjuder på en fascinerande inblick i den märkliga världen av online-kändisar i Kina, de så kallade live-streamarna. Bland de som är uppväxta med sociala medier, föredrar många den virtuella världen framför den verkliga, och ”Peoples Republic of Desire” undersöker varför.
SXSW Jury Award för bästa dokumentär 2018 gick till den sällsamma ”Peoples Republic of Desire”, som fungerar som ett fönster in till den märkliga världen av online-kändisar i Kina. Det är alltså live-streamande vloggare vi talar om, men här ingår de i ett system som nått det extrema.

Ur generationen uppväxt med sociala medier, föredrar många den virtuella världen framför den verkliga. Detta har gjort det möjligt för unga entreprenörer utan några speciella färdigheter att skaffa sig ett online-konto, bygga en fanbas som ger dem stjärnstatus, och därigenom möjligheten att bli rika. En populär vloggare kan tjäna uppemot $200.000.00 i månaden.

Online-kontona är nämligen strukturerade så att populära vloggare attraherar mecenater som ger stora summor pengar till dem. Därigenom blir också mecenaterna kända och får stjärnstatus, för vloggarna slåss om mecenaterna, och fansen beundrar deras rikedomar och vill gärna vara i kontakt med dem.

Men det är mer komplicerat än så. Förutom att tillhöra själva plattformen, har vloggarna dessutom agenter med makt att styra vilka som ska vinna eller försvinna. Vi får följa två live-streamare, Shen Man och Big Li, som bland tusentals andra ska tävla om vem som är mest populär i streamingplattformen YY:s megastora tävling som sker varje år, med hundratals miljoner tittare.

Shen Man är en YY-vloggare, som tjänar $40.000.00 i månaden för att sjunga för sina fans. Hon är 22 år och försörjer sin pappa och dennes fru, som flyttat in till henne efter att hans företag gått i konkurs. Där har de gjort sig hemmastadda, och pappan syns ofta halvliggandes i soffan och ätandes nudlar. Han instruerar Shen Man att börja tänka på hur hon ska fortsätta försörja familjen efter att hennes karriär som YY-stjärna börjar dala.

Pappan förstår inte riktigt hur vloggandet går till, men önskar suckande att alla pengarna var hans. Shen Man däremot nämner flera gånger hur tungt det känns att ha så stort ansvar över familjen, och hon fnyser över mecenaterna som väntar sig sexuella gentjänster för pengadonationerna. Underhåll dina fans och du kommer leva som en gudinna, sägs det tidigt i filmen, men det framkommer allteftersom att även mecenaterna måste underhållas. Det hela känns inte riktigt rumsrent.

Komikern Big Li är dokumentärens andra protagonist, och en av de få populära vloggarna utan agent. Det som länkar dem samman är Big Lis fru Dabao, som är en manager för vloggare och leder framgångsrika kurser. She Man är en av hennes tidigare elever, och de ses fortfarande, även om det inte blir lika ofta som Dabao vill, nu när Shen Man blivit så känd.

Vi får även träffa publiken, som förutom mecenaterna till största delen består av fattiga arbetare, så kallade diaosis. Många är gästarbetare från landet, som lever på $400 i månaden och jobbar långa pass. När de väl tar igen sig i våningssängen, inhysta tillsammans med många andra inneboende på liten yta, känns det inte så konstigt längre att de föredrar den virtuella världen mot verkligheten.

Regissören Hao Wu bjuder på en intressant resa när han undersöker hur de olika aspekterna av det virtuella systemet är uppbyggt. Framför allt undersökt de sociologiska förhållandena som möjliggör denna kultur. Baksidan är en skrämmande uppgivenhet blandat med orealistisk pengadyrkan. Vi får följa våra protagonister i med- och mot-gångar från första tävlingen till nästa året därpå, och det står snart klart att vad som ser ut att vara löjligt lättförtjänta pengar, kommer med ett pris.
| 9 november 2018 22:45 |
Skriv din recension
Vad tyckte du?
Användarrecensioner
Det finns inga användarrecensioner ännu. Bli först med att recensera People’s Republic of Desire
Andra kritiker
Det finns inga andra kritiker ännu