Parkland (2013)

En film om kaoset på Parkland-sjukhuset dagen då John F. Kennedy sköts.

RECENSION: PARKLAND

Snyggt och intressant men var är storyn?
Venedig 2013 - "Parkland" är en kompakt och ganska dyster dramathriller som berör för stunden, men väcker få långlivade känslor. Trots att ingen karaktär egentligen blir särskilt grundligt beskriven, lyckas ändå en otroligt stabil ensemble lyfta filmen en bit upp från att bara vara medioker.

Det handlar om dygnen som följde efter att USA:s president John F Kennedy blev mördad under en färd genom Dallas. Filmen fokuserar på dem runt honom och ger en insyn i hur både deras arbete och privatliv påverkades och också förändrades av det som skedde.

Jag vet inte om man egentligen kan kalla något av det vi får se för en handling, då en tydlig intrig eller röd tråd saknas nästan helt. Istället får vi alltså inblickar i hur framförallt personalen på sjukhuset hanterade det faktum att Kennedy dog i deras händer. Hur Dallas-polisen, Secret Service-männen, Lee H. Oswalds familj och Abraham Zapruder som hade (o)turen att filma hela mordet agerar och också reagerar i kölvattnet av kanske den största (tillsammans med Martin Luther King) enskilda förlusten i modern historia. Det är lite för ytligt allting, kan jag känna och trots att Robert Oswald, bror till den påstådde mördaren Lee H. Oswald, får en något mer framträdande roll mot slutet, saknas ett snävare fokus.

Historien är bekant för att inte säga något uttjatad. Vi vet vad som ska hända när först Kennedys bil rullar längs gatorna i centrala Dallas den där novemberdagen 1963. När något senare hans kropp rullas in på Parkland Memorial är slutet definitivt. Men även om inget nytt egentligen visas eller presenteras till oss är ändå filmen inte ett dugg trist utan blir rent av riktigt dramatisk på sina håll. Vi får se blodindränkta läkare och sköterskor febrilt jobba för att rädda livet på den man som så många ansåg räddat livet på dem, och jag hinner själv hoppfullt tänka ett antal gånger "snälla dö inte", trots en redan förvissad utgång. När Lee H. Oswald sedan själv blir skjuten och hamnar i samma läkares händer, på samma bord som två dagar innan hans offer, blir det en olustigt sluten cirkel av det hela.

Gamla arkivfilmer varvas med fiktiva bilder, inspelade med en skickligt smygande kamera som likt en dokumentärfilmares hänger efter sina motiv i de underligaste av vinklar. Det blir realistiskt och känns äkta. "Parkland" är överhuvudtaget en rätt spännande film om egentligen inte särskilt spännande händelser alls och korsklippningen av materialet ger ett flyt i berättelsen. Men allt levereras tyvärr ganska mekaniskt och intresset fladdrar löst kring de olika personerna och omständigheterna runt det inträffade. Skådespelarna är bra, bilderna dramatiska och det är intressant att få se vad som skedde i periferin av mordet, men som sagt är det för ytligt och håller inte hela vägen.