Metropolis (1927)

Ditt betyg
Vill ej se
Sett
Ditt betyg
Handlingen i denna stumfilm utspelar sig runt år 2000. En gigantisk stad styrs med superffektivitet av industrialisten Jon Fredersen (Alfred Abel) och tycks på ytan vara en utopisk dröm av förmögna invånare i palatsliknande lägenheter i kolossala torn av stål och glas. Under jordytan är det en helt annan historia - arméer av slavar som jobbar oändliga skiftför att bibehålla den lyxliknande tillvaron deras mästare ånjuter.

Arbetarna leds av den "helgonlika" Maria (Brigitte Helm), som uppmanar de att vänta på Fredersen svar på förhandlingsinviten i stället för att starta uppror. Fredersen kidnappar Maria och låter den galne forskaren Rotwang (Rudolf Klien-Rogge) skapa en robotliknande Maria. Men planen går helt fel då den onda mekaniska Marian uppmanar till allmän revolt och förödelse...
Visa hela synopsis
Visa mer info Dölj mer info

RECENSION: METROPOLIS

En fantastisk milstolpe
En lång, svartvit stumfilm från 1920-talet lär inte locka många idag... Men Fritz Langs klassiker inte bara är en intelligent, spännande och tänkvärd film utan även historiskt banbrytande både historie- och effektmässigt.

Att se och skriva om Fritz Langs "Metropolis" är som att sammanställa hela filmhistorien. Här finns så många lager, referenser och ursprungstankar som kommit att influera och bygga upp, ja, de flesta filmgenrer faktiskt. Här finns självfallet den Marxinspirerade kritiken mot kapitalismen (från bokförlagan av Thea von Harbou, som även skrivit manus med Lang) men även ingredienser som den galne vetenskapsmannen, femme fatalen och den dysfunktionella far-och-son-relationen.

I den framtida titelstaden är klasskillnaderna solklara. Arbetarna bygger upp det läckra stadslandskapet men är hänvisade att bo i underjorden medan de rika frodas i ett paradisiskt lyxsamhälle. Vår hjälte är Freder (Gustav Fröhlich), son till Joh, den pengadrivne, känslokalla hjärnan bakom Metropolis. När Freder upptäcker arbetarnas slavliknande situation och dessutom förälskar sig i arbetaraktivisten Maria (Brigitte Helm) så ansluter sig han till dem. Joh slår sig samman med forskaren tillika gamle rivalen Rotwang (Rudolf Klein-Rogge) för att skapa en robotklon av Maria och därmed störta de alltmer rebelliska arbetarna.

Det är en lång film med en välutvecklad, intelligent historia som för folk utan intresse eller respekt för filmens historia kan upplevas som mossig, långsam och lite tråkig. Det är tunga och djupa teman vi pratar om och den knappast lättsmälta filmen blir stundtals parodisk i sina stora, dramatiska gester. Dessutom med en föråldrad kvinnosyn där den enda kvinnorollen speglas i helgonet, häxan eller dam i nöd (även om Helm gör dem alla med bravur). En stumfilm från en annan tid helt enkelt. Vilket dock inte behöver vara något negativt.

För här finns så mycket som är intressant ur både kulturellt, historiskt och politiskt perspektiv. Scener som när företag försöker hålla fabriksolyckor hemliga eller när de rika firar att arbetarna går under kan lätt reflekteras i det moderna samhället (Immigrationsverket tårta och champange, någon?). Samtidigt bland de symboliska och ibland metafortunga budskapen ligger en sagolik stämning uppmuntrad av den fantastiska scenografin. Otroliga kulisser och bakgrunder bygger upp både storstaden, fabriken, det maktposerande kontoret och det gudomliga templet men har ett större syfte än bara som bakgrund. Bristen på dialog vägs upp av tydliga bilder och symboliska detaljer.

Det är alltid svårt att definiera en "bra" film men "Metropolis" är inte bara ett otroligt hantverk (komplett med klassiska, banbrytande specialeffekter - missa inte skapelsescenen!) utan har även en story som är både intelligent och spännande. Lägg till välvalt pampig musik som matchar det dramatiska överspelet, utsökt foto som briljant utnyttjar de eggande miljöerna och - trots sin tid - bra spel.

Det är sann filmkonst gjort med kärlek, kraft och ambition, långt innan dagens digitalanimerade snabbproduktioner. En milstolpe som åldrats väl och kräver en titt av alla som någonsin lovordat en politisk thriller, katastroffilm, romantiskt drama, komedier om identitetsbyten (nämnvärt "Ombytta roller"!) eller science fiction - för det här urfadern.

Det finns inga användarrecensioner ännu. Skriv den första!
Det finns inga externa recensioner ännu. Lägg till den första!
Senaste kommentarer
Anders Falun
om du har möjlighet kolla upp Aelita 1924 ( finns på tuben ) och  Frau im Mond något år senare
AntonKane
Kanske 1920-talets största mästerverk, med marxistiska antikapitalistiska kritiska undertoner (vilket skapar ett mysterium för mig att Fritz Langs fru Thea Von Harbou gick med i Nationalsocialistiska tyska arbetarpartiet sex år senare, när hon tillsammans med sin make skrev detta antifascistiska manus).

Filmen präglas av underbart överspel av samtliga skådespelare, vars syfte enbart går att spekulera i, realism var ju visserligen inte på modet under stumfilmseran - men kan det i "Metropolis" fall bero på ersättandet av dess rådande normer skapar en total ny samhällsskildring byggd på ett annat levnadssätt, i vilket fall fungera det utmärkt. Vilket också bör nämnas är ju givetvis den otroliga scenografin som blandas med Fritz Langs nyskapande regi - och ja, detta är inget annat än godis för ögat.
5/5.
Pseudosum
Utan tvekan UFA:s mest ambitiösa projekt, avsett att tävla med Hollywood i sin spektakulära framtidsvision av 2000-talsstaden Metropolis och dess teknokratiska slavsamhälle. 

Thea von Harbous manus är en säregen blandning av futuristisk science fiction med gotiskt skräck, oklart i tanken och politiskt minst sagt dubiöst. Å andra sidan har är Fritz Langs regi enormt innovativ och stimulerande. Ingen regissör före honom (och heller inte så många senare) har samarbetat så intimt med fotografer och scenografer för att skapa sådan dynamik och rymd i de visuella effekterna. 

En internationellt erkänd milstolpe som förtjänar varje lovord som delas ut till  den.
Visa fler (19)

Veckans populära filmer

Visa fler