Matte söker husse (2005)

Romantisk komedi efter en roman av Claire Cook, som handlar om Sarah som är en nyskild kvinna i 40-årsåldern, vars ofta missuppfattande men välmenande familj gör allt för att hon skall hitta en ny man.

RECENSION: MATTE SöKER HUSSE

Mysfaktorn är stor

Romantiska komedier är något som filmrecensenter överlag inte gillar. Visst är det en genre som man lätt kan ursäkta som skräpmat, det funkar bra för stunden men kvalitén är under all kritik. Nog kan jag tro att recensenterna säkert är extra fientligt inställda eftersom de tvingas sitta igenom så många per år, varav endast ett fåtal är både originella och bra. Originalitet är inget man kan beskylla "Matte söker husse" för, men hantverket är så bra att till och med skeptikerna drar på smilbanden.

Den stackars 40-åriga Sarah (Diane Lane) är nyskild och sitter hemma och äter kyckling över diskhon. Som tur är har hon en stor familj som gärna vill hitta en man åt henne, vilket inte alltid innebär ett gott resultat. Hennes syster Carol (Elizabeth Perkins) är så aggressiv att finna en lämplig karl att hon sätter in en kontaktannons på nätet i Sarahs ställe. I samma stad försöker Jake (John Cusack) att glömma sitt brustna hjärta genom att titta på "Doktor Zjivago" och jobba på en båt. Hans kompis uppmanar honom att leta efter kvinnor på internet. Vad som sedan händer behöver man inte vara Nobelpristagare för att lista ut.

I de flera stunderna påminner "Matte söker husse" om australiensaren P.J. Hogans bästa ("Muriels bröllop" och "Min bäste väns bröllop"). Det finns en stor humanism som gör att man faktiskt bryr sig om karaktärerna, inte bara blir trött på deras kärleksproblem. Det finns många härliga biroller, som Sarahs arbetskamrat eller pappa, och hundarna är fantastiska. Det finns förvånande många scener som lockar till skrattanfall, kolla in den första blinddaten, samtidigt som mysfaktorn är stor. En sekvens då Cusack och Lane åker på biljakt efter kondomer bryter dock av den rumsrena stämningen på ett kul sätt. Allvar och tyngd är inget som filmen direkt vältrar sig i, men det är inget som spelar någon större roll.

Mot slutet kanske det blir ett missförstånd för mycket mellan huvudpersonerna och en sidohistoria med snyggingen Dermot Mulroney känns forcerad, men på det stora hela är det är storartad underhållning för hela familjen. Cusack och Lane har riktigt bra kemi mellan sig och Stockard Channing i en vulgär biroll är guld.

Jag kom på mig flera gånger med att le alldeles för fånigt för att det ska vara nyttigt, vilket bara kan innebära att detta är en riktigt "guilty pleasure". Precis som riktigt bra skräpmat alltså. Och en film som innehåller en newfoundland-hund som heter Moder Teresa kan inte vara annat än helt underbar.