Matrix Revolutions (2003)

När människans sista fristad Zion hotas av invasion från maskinerna, förbereder sig alla för den avgörande striden. Men Neo går sin egen väg och söker den mest osannolika bundsförvanten i kampen mot maskinernas tyranni.

RECENSION: MATRIX REVOLUTIONS

Allt som har en början har ett slut
"Matrix Revolutions" är på flera sätt en mörkare film än dess föregångare. Där "Matrix" handlar om att födas och "Reloaded" om livet, är det döden som genomsyrar trilogins sista del.

Neo är medvetslös efter att i slutet av förra filmen ha försökt stoppa några sk. sökare i den verkliga världen. Men nånting är fel med hans värden, det verkar som om han på något sätt ännu är uppkopplad mot Matrix. I själva verket hålls han fången av Bondskurks-wannaben Merovingian i ett annat program, en inkörsport till Matrix. Trinity och Morpheus kopplar in sig för att förhandla om hans frisläppning. Det är bara ett fåtal timmar kvar innan maskinerna når Zion. Ett krig med till synes omöjliga odds väntar, ett krig vars utgång inte ens Oraklet kan sia om, och människornas enda hopp är Neo.

Men ytterligare hot väntar. Maskinerna som styr Matrix har tappat kontrollen över agent Smith, som bara växer sig allt starkare. En kopia av honom har lyckats ta sig in i den verkliga världen, men han ligger nu och är lika medvetslös som Neo. Än så länge...

Detta är upptakten till "Matrix Revolutions". Del tre i bröderna Wachowskis spektakulära och effektspäckade framtidsvision, en filmserie som lugnt kommer leva vidare i decennier, och nå samma status som de första Star Wars-filmerna. Det kommer inte heller bli lätt för någon actionfilm att mäta sig med de scener Matrix-filmerna bjuder på utan att eventuellt härma dessa, vilket vi sett flera exempel på de senaste åren...

Problemet här är att där både "Matrix" och "Reloadeds" specialeffekter var nyskapande har inte "Revolutions" så mycket nytt att visa. Fighterna som utspelas i den artificiella världen som klart är det coolaste med de tidigare filmerna, är få och upprepar mest sånt som vi redan sett. Även om jag älskade den nya varianten på lobby-scenen från ettan... Istället har man här valt att koncentrera sig på den verkliga världen - människostaden Zion och även maskinernas stad. Säkert intressant för vissa men själv är jag inget fan av "den typen" av filmer. Kriget mot maskinerna är välgjort och explosivt men alldeles för utdraget. Spänningen, liksom intresset, hinner avta.

Filmens repliker är också de stelaste och mest klichéfyllda sedan, ja, den förra filmen. Det filosoferas om kärlek och ekvationer, Oraklet är allmänt sur för vilka konsekvenser hennes tidigare val haft på hennes frisyr, och Keanu lär knappast få någon Oscar de närmaste 10 åren. Däremot tyckte jag att Trinitys insatser i "Reloaded" lätt gjorde henne till vår tids största kvinnliga actionhjälte, och i och med "Revolutions" har vi även fått den härligaste filmskurken på länge - i skepnad av Hugo Weavings agent Smith.

Det känns ändå riktigt skönt att nu ha sett hela trilogin, och den tredje filmen bjuder på en del överraskningar. Trots att den bara får 3 i betyg, jämfört med "Reloaded's" 4, är den en bra och tillfredsställande avslutning på det hela.