Magic Mike (2012)

Channing Tatum har huvudrollen i en film inspirerad av hans egna bakgrund. Tatum spelar en manlig strippa som får i uppgift att ta hand om en yngre nykomling (Pettyfer), och visar honom hur man festar och förför kvinnor.

RECENSION: MAGIC MIKE

Dansnumren är kul, men sen då...
"Magic Mike" ger kul inblick i de manliga stripporna värld med underhållande dansnummer. Men när det kommer till skådisarnas insatser och finliret i dialog och skildrandet av den verkliga handlingen så innehåller filmen för många svaga bitar.

Steven Soderbergh är en stor regisör och man kan lita på att det alltid finns något intressant, charmigt eller oväntat i hans filmer. Men något geni fastslår jag nu att han inte är. Det har funnits för många svaga aspekter i både "Haywire", "Contagion" och nu "Magic Mike" för att han ska förtjäna epitetet mästare, som jag tror många ville tilldelade honom efter fantastiska "Traffic".

Mike (Channing Tatum) jobbar som entrepenör på dagtid, men de riktiga pengarna får han in på sitt nattliga extraknäck, som strippare på klubben Exquisite som ägs av Dallas (en roll som är klippt och skuren för Matthew McConaughey). Med ett gäng andra välbyggda män dansar han och tar av sig kläderna 'Chippendale-style' framför horder av skrikande tjejer som kommit för att leva vilt för en kväll utan att pojkvänner och äkta makar har något att invända.

På ett byggjobb träffar Mike 19-åriga Adam (Alex Pettyfer - "I am Number Four") och bestämmer sig för att ta sig an honom och visa honom genvägen till pengar, brudar och hur man har kul. Adam kastar sig in i leken med huvudet först, men den mycket yngre killen har inte vad som krävs för att fatta sunda beslut när det kommer till andra aktiviteter som är del av grabbarnas vardag, dvs droger. Det är förstås något som oroar hans äldre syster Brooke som han bor hos och Mike, som försöker ställa sig in hos Brooke, tar på sig ansvaret att se till att Adam inte hamnar i för mycket trubbel.

"Magic Mike" är en sån där film som har många bitar att gilla, men lika många som man vill ändra på. Världen vi får ta del av här är ovanlig att se på film. Att kvinnor dansar, strippar och underhåller för att få in några extra slantar behandlas i diverse verk, men den manliga sidan av samma yrke vänds inte kameralinsen lika ofta mot.

Trots att det ser ut som om killarna bara har det kul finns förstås en baksida, och den är precis som i kvinnliga strippors fall att bli tagna på allvar i andra sammanhang i samhället. Det är inte lätt för Mike att varken få lån för att starta upp sina andra verksamheter eller att få seriösa tjejer att ta honom på allvar.

Den här rollen är också en som Channing Tatum förvånande nog är övertygande i. Hans egna karriär var rätt liknande under de år han försökte slå igenom som skådis - och det råder inga tvivel om att killen kan stripp-dansa! Något som kanske inte kommer som någon överraskning för dem som såg honom i "Step Up" från 2006, men personligen har jag alltid sett honom som den snälla men ointressanta helyllekillen i snaggfrilla snarare än som någon sexbomb. Å andra sidan är manliga strippshower inte direkt sexiga, utan mer kul - och det är något som fångats bra i "Magic Mike".

Kanske lite för bra, för trots att det är underhållande att se de olika dansnumren vill man inte att det ska vara själva behållningen av filmen. Efter ett tag känns det som om "Magic Mike" varvas med lika delar handling som framträdanden och det blir styltigt och utan flow.

Filmen hade också klarat sig bättre utan den forcerade kärlekshistorian som både innehåller en alltför gröngölig skådis i Cody Horn - som bara får Brooke att kännas flamsig och trist - samt en helt oförklarlig attraktion, förutom att Mike kanske skulle vilja bevisa för sig själv att han kan få en ordentlig tjej på kroken eftersom hon uppenbarligen inte tar honom på allvar till att börja med. Scenerna när de två tafatt försöker lära känna varandra är i alla fall åt det plågsamma hållet att titta på.

Det kanske är dags för Soderbergh att inse att han inte är något ess på att se bland de oupptäckta förmågorna vilka som faktiskt har någon skådespelartalang - ja, jag tänker på gladiatorn Gina Carano från "Haywire".

Däremot är både fotot (som Soderbergh står för själv) och den observerande berättarstil tilldragande. Kanske är det dags för regissören att sluta spotta ut filmer och istället välja berättelser han vill skildra med mer omsorg så att alla bitarna kan bli så bra som han faktiskt kan göra dem. För uppenbarligen kan den här mannen yrket. Men vill han att jag ska springa benen av mig för nästa rulle han kommer ut med måste han höja sin nivå en hel del mer än så här.