Lucy (2014)

Lucy är en kvinna som av misstag dras in mörka affärer. När hon tas tillfånga förändras hon snart till en hänsynslös krigare med närmast övernaturliga krafter – och ger sig ut efter hämnd på de som tillfångatagit henne.

RECENSION: LUCY

Luc Besson är tillbaka!
90 minuter av galet existentiellt ös är resultatet när Luc Besson släpper intelligensen fri i denna actionspäckade thriller om mänsklighetens enorma möjligheter.
Lucy är en sorglös ung amerikanska som studerar i Taiwan. Hon blir indragen i en knarkhärva och får mot sin vilja ett kilo knark (en helt ny hormondrog kallad CPHO4) opererat in i sin mage, som hon ska tvingas smuggla in i Europa. Men något går snart ännu mera snett, påsen i magen spricker och ämnet läcker ut i hennes kropp.

Överdosen dödar dock inte Lucy, men förändrar henne från cellnivå och ut. Med nyfunna krafter och skrämmande oövervinnliga egenskaper bestämmer hon sig för att ta hämnd på dem som stal hennes liv.

Storyn är i denna, på ytan rätt traditionella actionfilm, ganska enkel och inte egentligen alls särskilt överraskande. Likheterna är flera med nästan vilken superhjältefilm som helst, men samtidigt lyckas utförandet kännas både uppfriskande och fräscht. ”Lucy” är absolut grafiskt våldsam och dessutom lite kul, men den rör sig bokstavligen på flera plan och blir därför mer nyanserad än vad som kanske brukligt är i genren.

Scarlett Johanson gestaltar den alltmer mekaniska titelrollsinnehavaren Lucy och övertygar verkligen i förvandlingen från partytjej till det oförklarliga väsendet eller kanske mer vapnet som hon blir till. Johansson har på sistone (sedan framförallt rollen som den mystiska utomjordingen i ”Under the Skin”) växt i mina ögon och fortsätter här göra det. Hon har en lätt övernaturlig (i ordets rätta bemärkelse) utstrålning som jag tycker kommer särskilt väl till sin rätt hos karaktärer som Lucy eller som till exempel rösten till operativsystemet Samantha i fantastiska ”Her”.

Morgan Freeman är universitetsprofessorn som försöker hjälpa Lucy komma till rätta med sina nya kvaliteter och det livsfarligt galopperande intellektet inom henne. Även fastän rollen kanske inte är så mycket en deltagande karaktär i händelseutvecklingarna som ändå en slags katalysator för vår förståelse av filmens många teoretiska utsvävningar, så är Freeman sin vana trogen helt briljant.

Besson är verkligen en skicklig bildkompositör och använder i ”Lucy” häftiga kameraåkningar och tjusiga effekter som han klipper samman med dokumentärt filmad naturfoto. På så sätt skapar han fascinerande montage och häftiga visuella metaforer av materialet som verkligen fångar mig som publik.

”Lucy” är inte fri från felkopplingar och alla turer i storyn köper jag helt enkelt inte. Men samtidigt är detta från början till slut en mycket läcker film, vars tempo gör att jag inte har tid att just då ifrågasätta delarna som eventuellt kopplar snett. Och jag måste erkänna att jag efteråt inte nämnvärt bryr mig om att göra det, då jag på något sätt känner mig så extremt nöjd med vad jag precis sett.

Luc Besson greppar pinnen kastad av Kubrick i ”2001”, tar några skopor ”Limitless”, kryddar med en touch av ”Matrix” och rör ihop en underbart ösig och snyggt förpackad action. Trots ett aningen forcerat slut med ett visst frossande i specialeffekter lyckas ”Lucy” balansera sitt överflöd och sina lagom stora ambitioner, något som till sist resulterar i inget mindre än en helt enkelt sjukt underhållande film.

För mig, svulten på smarta rövkickande superhjältinnor och ständigt sugen på existentiella tankevurpor, når denna mångbottnade, visuella smällkaramell trots bristerna mycket långt. Och jag hoppas verkligen innerligt (fastän kanske förgäves?) att ”Lucy” bara är begynnelsen av något mycket större.
Limitless + Transcendence = Lucy!
Om ni vill se min videorecension av Lucy kan ni klicka på nedan länk: https://www.youtube.com/watch?v=Wmmy1uaPUeM För att rädda sitt eget liv tvingas Lucy smuggla en ny farlig drog från plats A till B. Under uppdraget får hon i sig en stor dos av drogen och upptäcker då att den inte riktigt har den effekten som hon trodde. Den nya drogen CPH4 gör att Lucys hjärnaktivitet ökar, så istället för de 10% som ”vanliga” människor använder så kommer Lucys hjärnaktivitet öka till den når maxkapacitet (100%). Detta leder i sin tur till att Lucy får nya förmågor som hon aldrig kunnat drömma om… Underhållande, men tuggummipop, men inte i samma klass som t.e.x ”Inception” Yay! En science fictionfilm med ett, på pappret intressant tema även om upplägget är snarlikt ”Limitless” som kom 2011. (fast i Limitless heter drogen NZT-48 :)) Även om upplägget är detsamma i de två filmerna så tar ”Lucy” en riktning mer åt science fictionhållet än vad ”Limitless” gjorde. Enligt Luc Besson själv så ville han att filmen skulle innehålla tre delar: Del 1: Action och spänning ungefär som ”Leon”… Del 2: Effekter och tankar ungefär som ”Inception”… Del 3: Djupare nivå som ”2001”… Jag vet inte riktigt om han lyckades med just detta, men jag tyckte ändå att filmen var underhållande. (Del 1) Precis som så många andra filmer så började den bra och jag gillade verkligen att se Scarlett Johansson spelade en vanlig person som dras in i något riktigt hemskt. (Del 2) Men sen så kändes det inte som att filmen riktigt kom igång som den skulle. Visst, vissa scener var spännande och allt var snyggt gjort, men hela filmen bromsades upp av konstiga klipp med övertydliga liknelser som påminde mig mer om filmer som ”Tree of Life” och nu senast ”Noah”. Lucy är ju namnet på den första dokumenterade ”människoapan” som gick upprätt (den felande länken) och detta dras det paralleller till om, och om igen. Jag vet inte, men jag tycker att ofta slår lite fel när man slänger in abstrakta klipp i en film oavsett hur smarta liknelserna än är. Sen när klippen inte är så smarta utan ganska övertydliga så blir det ännu värre. Man skulle kunna säga att övertydligheten i klippen gjorde filmen en otjänst. För mig så bromsade dessa klipp upp handlingen och skrev allt lite på näsan på mig vilket kändes synd. ”Lucy” var dock underhållande med ett roligt upplägg. Men jag tycker nog att den påmindes mer om ”Limitless” och ”Transcendence” än ”Inception”…