Love & Mercy 2014

Drama Biografi Musik
USA
121 MIN
Engelska
Love & Mercy poster

Synopsis

I detta biografiska drama skildras det hur Beach Boys ledare, Brian Wilson, förlorar greppet om verkligheten under arbetet med popmästerverket "Pet Sounds". Under 1980-talet är han en bruten och förvirrad man, som står under ständig övervakning av sin terapeut, Dr. Eugene Landy.
Ditt betyg
3.6 av 94 användare
Logga in för att se betyg av de du följer

Info

Originaltitel
Love & Mercy
Biopremiär
14 augusti 2015
DVD-premiär
25 januari 2016
Språk
Engelska
Land
USA
Distributör
United International Pictures
Åldersgräns
7 år
Längd

Recensent

Lotta Zachrisson

28 juli 2015 | 10:00

Chockande obehaglig biopic om Beach Boys

"Love & Mercy" är en musik-biografi som inga andra, som kastar publiken mellan psykadelisk förvridenhet, obehaglig thriller och musikalisk briljans som jag vågar gissa att få hade en aning om låg bakom Kalifornien-gruppen Beach Boys glättiga surftoner. Paul Dano är chockande bra, och förtjänar en hög med nomineringar för sin insats.
60-talsgruppen Beach Boys har ett sound som håller än idag, och hit-sångerna de skapade då – som ”I Get Around”, ”Good Vibrations” och ”California Girls” – har fått generation efter generation att drömma om den eviga västkustsommaren och surfarlivet. 

Men "Love & Mercy" har inte pågått länge, innan i alla fall den här recensenten inser att hon vetat ytterst lite om killarna bakom musiken. Och att det är en historia utöver det vanliga. 

Inte för att det är unikt att artister kämpar mot depressioner eller att de går ner sig i droger – det känns snarare som det normala i de här sammanhangen. Men mannen bakom Beach Boys briljans, Brian Wilson, och hans egenartade musikaliska geni parat ihop med den fruktansvärda perioden i hans liv som följde efter framgången, gör att Love & Mercy antar toner vi sällan får se i denna genre. Vi kastas mellan det psykadeliskt förvridna och de obehagliga drag av thriller som dyker upp, samtidigt som en nästan humoristisk värme omhuldar oss. 

Det kunde inte vara en större paradox att Beach Boys är ett band vars musik till en sådan grad utstrålar ”det glada livet”. Bröderna Wilson (samt deras kusin och en nära vän) som bildade kvintetten styrs med järnhand av en fader som fullkomligen osar kritik över dem, i alla fall nu nu när de blivit för gamla för att ta emot hans knytnävar. 
Brian har tidigt ångestattacker och när det redan framgångsrika bandet ska på ytterligare en turné väljer han att stanna hemma och jobba med att skriva nytt material istället. Till killarnas förskräckelse har han valt ett helt nytt, mycket mörkare sound på nya skivan ”Smile”, något som hyllas av kritiker men inte säljer som förväntat. 

Snuttarna från 60-talet, då Brian spelas av en nästan läskigt bra Paul Dano ("Prisoners", "12 Years a Slave"), varvas med bitar från 80-talet, då han gestaltas av en också skicklig John Cusack ("High Fidelity", "I huvudet på John Malkovich") som ger ett sorgset porträtt mixat med "Rain Man"-humor. 

Cusacks Wilson får vi stifta bekantskap med vid hans första möte med Melinda (Elizabeth Banks – "Hunger Games", "Pitch Perfect") på bilsalongen där hon arbetar. Som en charmigt förvirrad, och samtidigt ensam figur lyckas han på något sätt fånga hennes uppmärksamhet tillräckligt för en dejt. 

Medan deras trevande romans växer står det klart för Melinda att Brian inte styr sitt eget liv, utan helt är i händerna på läkaren Eugene Landy (Paul Giamatti – "Sideways"). Först, till synes, för Brians eget bästa, men det kryper snart fram att Landy har sin egen agenda.  

Bill Pohlad är ny i regissörsstolen men har jobbat som producent på många stora produktioner, bland annat "Wild" och "12 Years a Slave". Resultatet är lite trevande ibland, till exempel i början där bandets väg till framgång summeras i så rapp takt att man inte hänger med, samt vid själva ”upplösningen” där viktiga dokument visas upp i ett par sekunder helt utan kommentar så att man måste gå och googla i efterhand vad det var vi fick se. Berättandet hade kunnat göras tydligare på de punkterna. 

Det är också märkbart att ett helt decennium saknas från Danos sista scener till Cusacks första. Vi får reda på att Brian Wilson under en lång tid inte lämnade sin säng, men det hade varit intressant att se en bit av hur han övergav sin familj och kom i kontakt med Landy. Det långa avbrottet och de två olika skådespelarna och deras individuella stilar gör att det finns en rätt stor distans mellan filmens två delar. Båda behandlar Brians psykiska hälsa, men den första handlar ändå mer om hans musikaliska briljans, och scenerna med Dano i studion där han domderar över en hel orkester kommer få vilken Beach Boys-skeptiker som helst att glatt basunera ut Wilsons storhet. 

Det är de bitarna samt det faktum att den här makabra historien är såpass okänd bland gemene man gör detta till en mycket sevärd film.
| 28 juli 2015 10:00 |
Skriv din recension
Vad tyckte du?
Användarrecensioner (1)
4
Musikbiografi om Brian Wilson, låtskaparen och medlem i Beach Boys. Vi följer honom parallellt från Beach Boys-tiden där hans musikaliska genialitet grundas i en underliggande psykos och under 80-talet när en falsk psykiatriker tagit över hans liv, felmedicinerar honom och avskärmar Brian från vänner och familj för att suga ut allt han kan från hans rikedomar och kändisskap. Mycket välgjord och fantastisk film, där man får en inblick hur det är att leva i en psykotisk hjärna och hur svårt det är att fungera funktionellt i vår värld. Men samtidigt en fantastisk story om hur kärlek kan övervinna allt oavsett om det är kärlek till musiken eller en människa... Betyget blir en stark 3a... Cast: Paul Dano, John Cusack, Elisabeth Banks mfl.. AAA+
Läs mer