Killer Elite (2011)

Före detta SAS-agenten Danny Bryce tvingas ur sin pensionering på en actionfylld jorden-runt-resa för att rädda sin mentor. För att lyckas måste han göra det nästan omöjliga: döda tre mycket hårdkokta lönnmördare som styrs av en lömsk ledare.

RECENSION: KILLER ELITE

Skön ensemble, medioker action
Här är vi igen, med en film baserad på en sann historia. Huruvida det stämmer verkar vara något de mer eller mindre lärda tvistar om, men svaret gör egentligen ingen större skillnad när nu resultatet inte behagar sticka ut.

Vilket inte betyder att "Killer Elite" är en dålig film, nej då. Det betyder däremot att man borde kunna vänta sig något mer, till exempel den nerv som ibland kommer av det verkligen är verkliga människor som råkat ut för dessa dåligheter. Samma sak när man ser de inblandade namnen, av vilka åtminstone ett par brukar borga för kvalitet mellan varven.

Men jag tycker vi börjar med verkligheten, eller den version av verkligheten som presenteras för oss, där legosoldaten Dannys (Jason Statham) mentor Hunter (Robert de Niro) har blivit tillfångatagen under ett uppdrag. Danny pressas att slutföra uppdraget ifråga; om han inte gör det, kommer mentorn dö en dödlig död. Uppdraget handlar om att döda tre män ur det brittiska specialförbandet SAS, och med lite hjälp drar Danny snart igång jakten som tar honom både när och fjärran, i ett spel där allting inte är helt vad det verkar vara.

Okej, jag ber om ursäkt för den avslutande satsen, en utjatad fras, men som sagt så är knappast "Killer Elite" i sig ett fräscht drag av unikum. Det är en historia med potential, moraliskt dilemma och en hemlig konspiratorisk grupp kallad The Feather Men (vilket för övrigt är titeln på romanen som ligger bakom filmen), och det skulle kunna vara en stabil grund för en intressant rulle. Tyvärr sätts det åt sidan till förmån för den typ av dussinfilm som Jason Statham brukar göra. En typ av dussinfilm jag förvisso brukar gilla. Problemet är dels att "Killer Elite" försöker vara någonting mer, något som den inte är, och den blir aldrig tillräckligt underhållande (trots en del sköna actionscener och slagsmål). Dels byggs förväntningarna upp när man ges en ensemble som denna.

Vilket för oss till den andra punkten. Skådespelarna. Som sagt var, det är inte precis som om filmens stora namn alltid gör bra filmer. Robert de Niro har verkat väldigt trött på sitt yrke i väldigt många år nu (även om han fungerar hyggligt i vissa fall, som här, när han spelar en karaktär som känns trött, men de Niro har legat på en nivå bra mycket högre än "hyggligt"). Och Statham, hur mycket jag än älskar honom, det är sällan eller aldrig oscarsklass på hans val. Och så Clive Owen, som för all del har en bättre förmåga att välja rätt projekt än de övriga två herrarna, och ändå dyker ner i träsket ibland.

Det är naturligtvis helt okej, det finns få skådespelare som aldrig gör en dålig film, och det är väldigt underhållande att se Jason Statham och Clive Owen puckla på varandra (de är duktiga på det), men jag hade hellre sett det i en annan film. Något i stil med "Transporter" eller "Expendables" eller "Shoot 'Em Up". För "Killer Elite" är en sådan film, förpackad i ett dåligt försök att vara någonting mer. Att försöka vara något man inte är slutar sällan bra.