In i infernot 2016

Dokumentär
Storbritannien
104 MIN
Engelska
In i infernot poster

Synopsis

Werner Herzog och vulkan-speciallisten Clive Oppenheimer inleder en global resa där de ska utforska några av världens mest mytomspunna vulkaner i Indonesien, Etiopien, Island och Nordkorea.
Ditt betyg
3.4 av 16 användare
Logga in för att se betyg av de du följer

Info

Originaltitel
Into the Inferno
Digitalpremiär
28 oktober 2016
Språk
Engelska
Land
Storbritannien
Distributör
Netflix
Längd

Recensent

Viktor Jerner

4 november 2016 | 10:00

Spirituell och hypnotisk vulkanporr

Med den episka och respektingivande dokumentären "Into the Inferno" har den levande legenden Werner Herzog hittat ett ämne som kan mäta sig med hans egna monumentala personlighet; vulkaner.
"It's hard to take your eyes of the fire, that burns deep beneath our feet".

Så beskriver Werner Herzog den nästan hypnotiska effekten vulkaner och dess kokande magma har på ens psyke. Han har helt rätt, för precis så känner man hela vägen genom den här trollbindande dokumentären. Vulkaner tillhör de mest majestätiska och fascinerande krafterna på planeten, och Herzogs vördnad för dem speglar hur jag själv känner inför dessa volatila eldsprutare.

Under 104 minuters tid tar han med oss på en resa till vulkaner i exempelvis Island, Etiopien, Indonesien och Nordkorea (!) och beskriver med sin alltid lika magiska röst vad dessa bjässar säger om oss människor och vår sköra värld. Vid sin sida har han vulkanologen Clive Oppenheimer - agerar guide och intervjuare - som han träffade under produktionen av "Encounters at the End of the World". Oppenheimer jobbar bland annat med förebyggande försiktighetsåtgärder för att minimera förlusten av liv vid oundvikliga vulkanubrott, och bilden av hans viktiga arbete är oerhört spännande. 

Men Herzog nöjer sig givetvis inte bara med att göra en rättfram "vulkandokumentär", utan ser upplägget som en möjlighet att ge oss en inblick ner i den problematiska mänskliga naturen. Den här gången fokuserar han på vår gudsfruktan och hur många av oss så lätt hänger oss åt hypotetiska högre makter i jakten på lycka och syfte. Vid alla de vulkaner som Oppenheimer och Herzog besöker finns det nämligen kulturella rörelser som ser dessa naturfenomen som en sorts gudar som ska tillbes och dyrkas. 

Porträtten av människorna i de rörelserna är oändligt fascinerande och känslosamma. De lever sina enkla liv i anslutning till livsfarliga tickande bomber men finner trygghet och mening i vad de tror är en sorts ömsesidigt spirituellt band mellan dem och vulkanerna. Herzogs egna bild av relationen mellan människa och vulkan får också utrymme, och står i stark kontrast mot det andliga. "This boiling mass is just monumentally indifferent to scullying roaches, retarded reptiles and vapid humans alike" konstaterar han vid ett tillfälle. 

Trots att jag personligen skriver under på hans mer nihilistiska och vetenskapliga inställning kring allt det här så blir dokumentären lite av en spirituell upplevelse i sig. Exempelvis materialet med vulkanologerna Katia och Maurice Krafft från 80-talet är fullkomligt häpnadsväckande att se. I sina tunna silverdräkter rör de sig närmare och närmare rusande magmafloder och enorma eldsprutande geisrar utan att tveka. Otroligt. Även materialet från isländska Eyjafjallajökulls utbrott är helt fantastiskt. 

Addera sedan lite Vivaldi och diverse andra musikstycken med opera-känsla och resultatet är ren och skär vulkanporr för öronen och ögonen. Tråkigt nog finns det en sekvens i filmen där man tappar den spirituella och förtrollande känslan lite, då Herzog och Oppenheimer tar en avstickare ut i den etiopiska öknen. Där får vi under en kort stund hänga med ett gäng paleoantropologer när de gräver efter mänskliga fossil. Även med den biten försöker de bredda dokumentären bortom bara vulkanerna, men det är tveklöst den mest ointressanta, irrelevanta och överflödiga delen. 

Lyckligtvis väger allt annat i dokumentären upp för den missen och det är tydligt att Werner Herzog här för första gången på länge har hittat en ämne som kan matcha hans monumentala personlighet och legend. Den orädda, härligt självgoda och smått galna filmskaparen möter sin ultimata fiende; naturens ostoppbara kraft. Mot slutet blir han mer Herzogiansk än någonsin tidigare och checkar ut med en tankeväckande och nästan apokalyptisk mening; 

"It's a fire that wants to burn forth, and it could not care less about what we are doing up here".
| 4 november 2016 10:00 |
Skriv din recension
Vad tyckte du?
Användarrecensioner
Det finns inga användarrecensioner ännu. Bli först med att recensera In i infernot
Andra kritiker
Det finns inga andra kritiker ännu