Har du hört ryktet om Morgans? (2009)

Ett par i New York blir vittne till ett mord och tack vare vittnesskyddsprogrammet blir de förflyttade till den betydligt mindre staden Wyoming.

RECENSION: HAR DU HöRT RYKTET OM MORGANS?

Tryggt utan utsvävningar
Trots en hel del charm och många småfniss så lyfter inte "Har du hört ryktet om Morgans?" över mängden i floran av romantiska komedier. Sarah Jessica Parker är i god form medan Hugh Grant spelar sina säkra skådespelarkort.

De flesta skådespelare spelar roller. Innan inspelningen äter de upp sig, de bantar, de lever med samma jobb eller i miljöer som den person de ska porträttera, om de så är som förskollärare eller dödsdömd på death row. Andra skådespelare spelar bara sig själva, med små, små variationer. Woody Allen gör i princip alltid samma roll som den lätt neurotiske, lite osäkre New York-bon med snabba one-liners i beredskap. Hugh Grant gör likadant. Nästan genomgående är han urtypen av en britt som lätt pressad ändå alltid är korrekt, artig och som löser varje situation eller svarar på varje replik med en ironisk eftersläng. Oftast fungerar hans rollfigur bäst i kontrasten med en icke-britt, som i den utmärkta "Bitter Moon", i genombrottet "Fyra bröllop och en begravning" och i paradnumret "Notting Hill".

I "Har du hört ryktet om Morgans?" spelar Hugh Grant åter den korrekte britten som nu är advokat i New York, är gift med den mycket framgångsrika fastighetsmäklaren Meryl (Sarah Jessica Parker) som han har separerat med sedan ett antal månader. Allt detta får vi smidigt reda på redan under förtexterna när han ringer sin frus telefonsvarare och lämnar ett meddelande. Där romantiska komedier ofta handlar om hur pojke möter flicka, pojke förlorar flicka och pojke får flicka igen på slutet - eller tvärt om, flicka möter pojke - så är det första ledet redan avklarat här.

Nu handlar det om hur Paul ska göra för att få tillbaka sin fru. Under en middag när de ändå försöker samsas råkar de bli vittnen till ett mord, en uppgörelse i den undre världen. De får snabbt beskydd av polisen, men när mördaren ändå lyckas spåra upp dem finns bara en sak kvar att göra, ge dem skyddad identitet på okänd ort tills mördaren är fångad. De skickas till Ray i Wyoming. Ännu värre, de tvingas bo tillsammans trots att de separerat.

Förutsägbarhet är ledstjärna i romantiska komedier. De frön som sås ska också gro och spira åt det håll vi vill. De som ger varandra en blick i början av filmen - som paret Morgans respektive assistenter - ska också gå nerför kyrkgången i slutet. När de luttrade New York-borna hamnar i Hillbillyland hos ett vapensamlande bacon- och äggätande par som är lyckligt gifta handlar det både om kulturkrockar, som övervinns, och lite lära om livet, som leder till att Morgans hittar varandra igen. Det känns tryggt och det är så det ska vara.

"Har du hört ryktet om Morgans?" bjuder på en Sarah Jessica Parker i god form som stadsbönan som länge överväger valet att riskera bli dödad i New York av en lös mördare, eller flytta till landet. Hugh Grant gör sig själv och blir ofta riktigt rolig i krocken med sin virriga amerikanska fru, men framförallt bland landsortsborna i Wyoming. Även om romantiska komedier ska följa en form, vill vi ändå ha variationer på temat. Här är allt lite väl tillrättalagt. Hugh Grant ges inte heller tillräckligt med utrymme för att breda ut sig. Han spelar sina säkra kort och går lite på rutin. Trots mycket charm och många fniss höjer sig inte "Har du hört ryktet om Morgans?" nämnvärt över mängden. Den är habil, trygg, småputtrig och en typisk film du kommer att få se i ett flygplan nära dig.

Henrik Emilson Skribent