Gothika (2003)

Miranda Grey, (Halle Berry), är doktor på en mentalanstalt. När hon en dag är på väg hem från jobbet händer något. Tre dagar senare vaknar hon upp på mentalanstalten. Skillnaden är bara att nu sitter hon i en cell utan att ha något minne av vad som har hänt.

RECENSION: GOTHIKA

Det mest spännande jag sett på länge

I "Gothika" spelar Oscarbelönade Halle Berry ("Monster´s Ball") kriminalpsykologen Miranda Grey som efter en bilolycka vaknar upp i en cell på sjukhuset, där hon själv jobbar och står dessutom anklagad för mordet på sin make. Ett mord hon inte har något som helst minne av att ha begått. Då hon försöker återfå minnet och rentvå sig själv tas hennes kropp i besittning av en ondskefull ande. Samtidigt som en ung flicka spökar för henne om nätterna.

"Gothika" börjar mycket lovande då man presenterar en story om några mentalsjukhuspatienter som förföljs av djävulen. Samtidigt som filmen är väldigt spännande är det nyskapande och skickligt iscensatt. Sen går det dock lite utför, då man följer den vanliga stigen, som handlar om en mördad ung flickan som spökar för Miranda, för att hon vill ha hjälp med att sätta dit den som mördat henne. Jag vet inte varför det är så populärt med detta vägval och att upprepa det gång på gång. Det var inte länge sen jag såg "Secret Sense" med Kevin Bacon, och om man ser till storyn så är "Gothika" närmast en kopia av denna film. "Gothika" är dock en betydligt starkare film och vinner på sin mystik, eftersom man aldrig vet riktigt hur det ska gå. Det väntar en överraskning bakom varje hörn.

"Gothika" har lyckligtvis även flera starka kort på sin sida än tidigare nämnda film. Man har Halle Berry, en stark skådespelerska och en av Hollywoods främsta, som fortsätter att växa som skådis. Berry spelar mycket övertygande rollen som Miranda och backas upp av skickliga skådespelare som Penélope Cruz ("Allt om min mamma", "Blow") och Robert Downey Jr. ("The Singing Detective") i biroller. Man har den relativt okände regissören Mathieu Kassovitz, som kanske inte är ett gott tecken, men han har lyckats underrätta storverk av ett skräpmanus. "Gothika" är den mest spännande filmen jag sett på länge. Kanske på flera år till och med. Senast jag såg nåt som kunde uppfattas som spännande på bio var "The Ring", och den piskar den enkelt på fingrarna.

Den segar aldrig ner i tempo. Den är konstant spännande och den lyckas skrämma utan att den knappt innehåller en blodsdroppe. Såg nyligen nyfilmatiseringen av "Motorsågsmassakern" och den hade noll effekt på mig. Det kvittade att man sågade av ben med motorsåg, inte blev jag mer rädd för det. "Gothika" är dock riktigt kuslig. Det är stämningsfullt och ett mörklagt sjukhus och effektiv nackhårsresande musik trappar upp spänningen ända nere i maggropen. Med rätt manus kunde det blivit en fullträff. Här finns potential men man har dessvärre kastat bort den i papperskorgen. Detta är dock en mycket snygg och välgjord film.

Om "Gothika" blir en succé i Sverige återstår att se. Just nu pumpas trailern enligt löpande band-metoden och kanske får den eventuellt ett litet dragplåster till biograferna eftersom Limp Bizkit står för ledmotivet "Behind Blue Eyes" som blivit en stor hit. Vill du hoppa upp och ner i biostol så se den nu. Kan även nämna att denna film redan släppts på dvd i USA. Detta är dock ingen film som måste upplevas i stort format och ger förmodligen bäst effekt om man ser den ensam en sen höstkväll. Fast "Gothika" är utan tvekan värd ett biobesök.

Mikael Gabrielsson Skribent