Eld & lågor 2019

Romantik Drama
Sverige
104 MIN
Svenska
Svenska
Eld & lågor poster

Synopsis

En berättelse om kampen mellan två konkurrerande nöjesparker på varsin sida om Allmänna gränd på Djurgården i Stockholm. Rivaliteten mellan ägarfamiljerna av det lite tjusigare Gröna Lund och det betydligt simplare Nöjesfältet, utgör navet till en magisk och virvlande berättelse om krig, svek och förbjuden kärlek.
Ditt betyg
3.6 av 27 användare
Logga in för att se betyg av de du följer

Recensent

Alexander Dunerfors

18 januari 2019 | 09:00

Filmmagi för obotliga romantiker

"Eld & lågor" är en episk och visuellt häftig kärlekssaga, nästan överväldigande med alla sina intryck, färger, specialeffekter och musik. 1940-talets Stockholm har omvandlats till en "Moulin Rouge!"-scen, där en berättelse om rivalitet och förbjudna attraktioner utspelar sig.
Stockholms turistmagnet Gröna Lund hade i många år en utmanare, Nöjesfältet, alldeles vägg i vägg. Kampen om besökarna varade i årtionden. Tills de konkurrerande ägarnas barn, John Lindgren respektive Ninni Nilsson, föll för varandra i äkta Romeo & Julia-stuk. True story.

"Eld & lågor" är en verklighetsbaserad, skildring av den förbjudna romansen mellan flickan från den förnäma överklassen och pojken från "tattarfamiljen". Städade Gröna Lund expanderar med fina karuseller, medan slitna Nöjesfältet står i skulder över öronen. Andra världskriget härjar i bakgrunden men på Djurgården utspelas ett helt annat slags krig, det mellan två nöjesparker och deras bittra ägare. John och Ninni är i högsta grad involverade i konflikten, och uppmanas att spionera och sabotera sedan de var små. Nu är båda i tjugoårsåldern, och börjar se på varann i nytt ljus.

"Verklighetsbaserad" eller snarare löst inspirerad, för det handlar mer om en förhöjd verklighet. Mindre av "Vår tid är nu" och mer av "Moulin Rouge!" - storslaget och teatraliskt. Sprudlande av energi. Späckat med drömscener och fantasiinslag.

Det är ett stycke mindre känd Stockholms-historia, fångat genom ett färgsprakande "La La Land"-filter. Men trots att filmen utspelar sig år 1940 rör den också vid aktuella ämnen, som rasism och flyktingar. Man skulle kunna analysera ännu mera, och undra om de rivaliserande nöjesfälten ska spegla dagens splittrade samhälle, där misstro, rädsla och hat frodas.

Det blir mycket film för pengarna när radarparet Måns Mårlind och Björn Stein står för regin. Vilken fantastisk värld filmen visar upp. Kostymerna är fantastiska, scenografin förtrollande. Soundtracket bjuder på både jazz, ABBA och Zara Larsson, utan att bry sig om vad som är tidsenligt. Mårlind och Stein har ett otroligt filmöga och stora konstnärliga ambitioner. De varvar specialeffekter och storslagna miljöer med små, intima och vackra scener. Filmen har många minnesvärda bilder.

Ofattbart nog är detta bara deras tredje svenska långfilm, efter genreöverskridande thrillern "Storm" och Håkan Hellström-hyllningen "Känn ingen sorg". Ser man kanske en trend? Många influenser som rörs ner i mixen, många inspirationer och idéer som vill med.

Mitt i spektaklet kunde det varit lätt att försumma sina skådespelare. Men Albin Grenholm ("Midnattssol") och filmdebuterande fyndet Frida Gustavsson agerar så naturligt som om de känt varandra hela livet. Det slår gnistor mellan det unga kärleksparet, som både avskyr och dras till varann. I bakgrunden syns flera namnkunniga skådespelare, som även de får sina tillfällen att skina, mest kanske Robert Gustafsson som Ninnis stränge far. Värd att nämna är också Edvin Endre, med en sorglig liten sidohistoria som Johns lillebror Lennart. Den hinner tyvärr knappt börja eller beröra innan den tar slut.

Filmen flyger lättsamt förbi flera scener som kunde ha utvecklats och karaktärer som borde fått mera djup. Regissörerna jonglerar med många bollar samtidigt, och tappar en och annan viktig på vägen. De vill skildra starka känslor, som inte alltid når igenom bioduken.

Men varför jag ändå älskar "Eld & lågor" är för stämningen som den virar in oss i. Den skildrar en naiv syn på den stora kärleken, som övervinner alla hinder och gör det omöjliga möjligt. Fångat sådär skimrande och magiskt som det bara blir på film, men ändå igenkännbart för alla. Det handlar om fjärilar i magen, osäkerhet, undantryckta känslor, passion, drömmar, längtan. En film för obotliga romantiker, helt enkelt, som vill låta sig bli förtrollade och drömma bort sig till en annan tid och plats.

Man får hoppa in i den här världen med ett öppet sinne. Den här utsvävande och väldigt osvenska stilen kommer inte gå hem hos alla i publiken. Och det är inte alltid en helgjuten eller gripande berättelse, men ändå - en jäkla karusell till film. Jag vill knappt kliva av.
| 18 januari 2019 09:00 |
Skriv din recension
Vad tyckte du?
Användarrecensioner (4)
5
Så vacker film! Se den
Läs mer
3
På alla hjärtans dag förväntar sig biopubliken romantik. Den här gången är det svensk film som har slagit på stort och vill berätta en Romeo och Julia liknande historia med verklighetsförankring i en "Moulin Rouge" liknande tivolimiljö. Vad är då mer passande än att berätta historien om hur det uppstår kärlek mellan två personer ifrån två konkurrerande tivolin under svenskt 30-tal. Svaret på den frågan ska jag ge med denna filmrecension. Men först lite om handlingen. Året är 1940 och på var sin sida om Allmänna Gränd på Djurgården ligger två konkurrerande nöjesparker, det tjusiga Gröna Lund med karuseller för barnfamiljerna och det simpla Nöjesfältet med billig öl, levande musik och lättklädda damer. De två ägarfamiljerna har legat i öppen strid med varandra i decennier, men allt förändras natten då de unga arvtagarna, John (Albin Grenholm) och Ninni (Frida Gustavsson), inleder en förbjuden kärlekshistoria. I skuggan av ett rasande världskrig, trappas konflikten mellan familjerna upp i samma takt som kärleken mellan John och Ninni blomstrar allt kraftfullare. Om du tänker TV3-prgrammet "Grannfejden", lite Romeo & Julia Moulin Rouge utsmyckning så har du årets svenska alla hjärtans dag satsning "Eld & Lågor". Två familjer konkurrerar om svenskarnas intresse för tivoliverksamhet. Arvtagarna bör vara värsta fienderna och är till viss del det i början av filmen. Arvingarna av motsatta kön har idéer kring en berg och dal bana som ska vara det finnande konceptet. Men ändå uppstår förbjuden kärlek mellan dem. Det här låter som rätt ingredienser för en broadway musikal. Men hur osannolikt det tycks låta så är ändå historien verklighetsbaserad. Viss fiktion har blandats in i verkliga händelser. Men karaktärerna baseras på verkliga personer som har levt och kärlekshistorian är sann. Men historien kryddas med det visuella. Formen är det som tar fokuset i historien. Det finns drömska scener med kärleksdueller, fjärilar och trollsländor som filmens kvinnliga huvudkaraktär sägs kunna kommunicera med. Det finns sång i form av 30-tals versioner av Bon Jovi och Abba låtar. Musiken är till stor del framförd av artisterna Zara Larsson och Jay-Jay Johanson Att allt ska vara så musikaliskt och poetiskt tar bort udden på den sanna berättelsen. Det man får är en visuellt vacker resa in i 30-talets Stockholm och vår första stora tivoliattraktion i vår huvudstad. Men till grund för detta så offras manuset och det känns mer som en lättsmält, visuellt vacker kärlekshistoria. Skådisarna gör bra ifrån sig. Filmens stora stjärnor är debutanterna Frida Gustavsson och Albin Grenholm som gestaltar kärleksparet. Därefter är det Robert Gustafsson som Ninnis ondskefulla och tattarhatande pappa som är färgstarkast i sin gestaltning och Lennart Jähkel i rollen som konkurrenten skiner också starkt medan Helena af Sandeberg och Pernilla Augsut hamnar lite i skymundan som kärleksparets mammor. Men även de får möjlighet att leverera vid de tillfällen som ges. Filmen "Eld och Lågor" är lite övertydlig i sitt språk och i sin symbolik. Men filmen är vacker fröjd för ögat och aldrig har Stockholm gestaltats på ett så visuellt tilltalande sätt förut. Resultatet blir en småcharmig kärleksfilm som ger ett smakprov ifrån svensk historia. Detta gör man vill läsa på lite kring vad som var verklighet och fiktion. En stark trea av fem möjliga får filmen "Eld & Lågor" av mig i betyg.
Läs mer
4
Svår att sätta betyg på. Påminner en hel del om Dagarnas skum och andra skruvat naiva franska kärleksfilmer med Audrey Tautou. Är man kritiskt lagd så finns det mycket att klanka ner på. Men lägger man allt sånt åt sidan så får man här möjligheten att svepas med i en kärlekskarusell med lyckligt slut.
Läs mer
Visa fler