Dead Man Down (2013)

En gangsterledare i New York får upprepade hot och håller sig till ett tight gäng för att skydda sig. Trots det kommer hoten och dödandet allt närmre. En av hans närmaste män blir förförd av en mystisk fransyska, som i sin tur är ute efter hämnd.

RECENSION: DEAD MAN DOWN

Ihålig Hollywooddebut
Den danska regissören bakom "Män som hatar kvinnor", Niels Arden Oplev, återförenas med Noomi Rapace i USA för att göra en thriller med Colin Farrell och Terrence Howard. Resultatet blir en trött amerikansk thriller i ännu tröttare nordiskt tempo – ett smörgåsbord av manushål och repliker lika meningsfulla som filmens titel.

Efter att ha nått framgångar världen över och fått sin bokfilmatisering amerikaniserad av självaste David Fincher tänker man att regissören Niels Arden Oplev borde kunnat få första tjing på vilket Hollywoodmanus som helst, därför förbryllar det mig att han fastnade för en generisk, intetsägande noir-thriller som känns skriven för att glömmas bort så snabbt som möjligt.

Noomi Rapace spelar här Colin Farrells franska granne som fått sitt ansikte ärrat till den grad att barnen på gården kallar henne "monster" och hon har svårt att gå tillbaks till jobbet på skönhetssalongen (vilket känns svårt att köpa eftersom hennes ärr knappt är synligt). Farrell, på andra sidan balkongen spelar en tystlåten Ungersk gangster som även han är ärrad av livet. De två förenas i sin jakt på hämnd mot de som gjort dem illa en trevande kärleksaffär som innehåller både skottlossningar och diskussioner om tupperware.

Jag tror tanken var att regissör Oplev skulle göra en mörk thriller där skandinaviskt svårmod möter gangsters i New York och det är ju ingen dum tanke men från pitch till genomförande har många saker gått snett. Det framstår nästan som att Michael Nyqvists sävlighet från "Män som hatar kvinnor" följt med Oplev över atlanten för maken till sömnig thriller jag sällan skådat. Filmens låga tempo dödar varje antydan till driv och framåtrörelse medan dess begåvade skådisensemble tvingas traggla sig igenom ett absurt manus späckat med nonsensdialog.

Visst har vi sett det förut, hur våra skandinaviska stjärnregissörer som prövar lyckan i staterna hamnar en bit ner i näringskedjan - vilket är helt naturligt, men samtidigt kommer vissa som de verkar in med en underskattning av hantverket. Det blir liksom inte automatiskt actionfilm när man slänger in en malplacerad explosion på slutet efter att vi fått sitta och titta på Colin Farrells bekymrade ögonbryn i två timmar. Det vi får är en obegåvad korsbefruktning av "Law Abiding Citizen" och "True Romance", filtrerad genom taktlösa producenters korrigeringar tills all kreativ ambition, bortsett från några tjusiga kameraåkningar finns kvar.