Exklusivt

Skribent

Jonatan Blomberg

22 december 2019 | 12:00

"The Witcher"-skaparen: "Jag träffade 207 potentiella Geralts"

MovieZine träffade "The Witcher"-skaparen Lauren S. Hissrich och den exekutiva producenten Tomek Bagiński i London, för ett snack om Netflix nya storsatsning.
Den första säsongen av "The Witcher" har redan visat sig bli lite av en vattendelare. Vår recension här på MovieZine var exempelvis en av de många negativa, men serien verkar ändå ha hittat en publik som verkligen älskar den. Om man förväntar sig en serie i stil med "Game of Thrones", så är det kanske inte så konstigt att den inte faller alla i smaken - om man inte redan råkar vara ett riktigt fantasy-fan i grunden.
 
Det verkar däremot som att många av de som varit fans av böckerna (eller spelen), som serien är adapterad ifrån, tycker att seriens skapare har lyckats fånga helt rätt känsla i "The Witcher". Ett riktigt gott betyg med andra ord. 
 
MovieZine flögs ned av Netflix till London för samtal med seriens tre huvudrollsinnehavare, Henry Cavill, Freya Allan och Anya Chalotra samt "The Witcher"-skaparen Lauren S. Hissrich och den exekutiva producenten Tomek Bagiński. Vi har redan släppt vår exklusiva intervju med Allan och Chalotra, där de berättade om sin oro för vad som skulle hända med deras liv efter premiären.
 
Nu har det blivit dags för en djupdykning in bakom kulisserna av hur den första säsongen av Netflix storsatsning egentligen tog form - och hur många skådspelare som faktiskt fanns med i tankarna kring rollen som "The Witcher", även känd som Geralt of Rivia.
 
Lauren S. Hissrich och Tomek Bagiński.
 
En av de största förändringarna i tv-serien jämfört med böckerna är att vi nu får lära känna de två kvinnliga huvudkaraktärerna Yennefer och Ciri redan från början. Hur tidigt och varför bestämde ni er för att lägga upp serien på det sättet?
 
Lauren: Extremt tidigt, det fanns med redan i min första pitch faktiskt. 
 
Tomek: Precis, redan den första dagen så tog Lauren upp det... vilket vi alla direkt förstod att det var ett bättre sätt att lägga upp det på. För om man ser till hela sagan så är Geralt inte den enda huvudkaraktären, man skulle nog snarare kunna säga att det är Ciri som är det... men hon och Yennefer är knappt ens med i den första boken. Så det var ett lätt beslut för oss alla att ställa oss bakom, men desto svårare att genomföra.
 
Lauren: Jag visste som sagt redan från början att det var såhär jag ville berätta den här historien, även om det betydde att vi tvingades bli lite mer kreativa i hur serien fick sättas ihop. Det svåraste för mig var att ta den här 3000 sidor långa berättelsen och försöka komma på vad som var det bästa sättet att adaptera den på. För vi ville givetvis att alla som har läst böckerna [eller spelat spelen] ska känna igen sig, samtidigt som det ska gå att förstå vad som händer även om man inte har någon förkunskap alls.
 
Henry Cavill som Geralt of Rivia i den första säsongen av "The Witcher". 
 
Till skillnad från när många andra böcker adapteras och ska leva upp till fansens förhoppningar och egna bilder av grundmaterialet, så finns det på grund av spelen redan en ganska tydlig bild för många av exakt hur Geralt of Rivia ska se ut och hur han uppför sig. Hur kommer det sig att valet i slutet landade på Henry Cavill?
 
Lauren: Henry tog faktiskt kontakt med oss först! Han var ett stort fan av spelen och visste att det fanns böcker, men trodde då att böckerna var baserade på spelen och inte tvärt om. När jag träffade honom så berättade jag om böckerna, som han då ville läsa igenom och under tiden så träffade jag 207 andra potentiella Geralts. Vilket såklart är en del av castingprocessen, man ger liksom inte någon en roll bara för att de råkar vara ett fan av grundmaterialet.
 
Lauren: Jag insåg däremot efter ett tag att jag inte riktigt kunde få Henrys röst ur huvudet och frågade om han kunde tänka sig att spela in ett auditionband, vilket är ganska ovanligt för någon i hans ställning att göra men han gick med på det. Jag är verkligen så glad att han gjorde det, för jag fanns med i rummet när det spelades in - och när vi skickade vidare bandet till Tomek och de andra producenterna...
 
Tomek:... och efter bokstavligt talat ha letat i flera månader och hittat några få kandidater som vi kände att de kanske kunde fungera, visste vi plötsligt att vi hade hittat rätt. Så vi kunde äntligen andas ut, vilket var oerhört skönt eftersom vi började närma oss produktion och det hade börjat kännas ganska stressigt innan vi fick se det där bandet.
 
Är det möjligtvis ett band som kommer släppas så alla kan få ta del av det vartefter?
 
Lauren: Nej! Haha, det är inte något vi vill utsätta en skådespelare för. Det är något jag har lärt mig av Henry, för han förkroppsligar verkligen Geralt under inspelningarna och vill inte att fans ska uppfatta honom som en skådespelare som spelar Geralt [utan bara som Geralt]... vilket är precis hur man skulle tvingas se honom om vi släppte den inspelningen lös. Så det kommer vi inte att göra.
 
Anya Chalotra som Yennefer i den första säsongen av "The Witcher". 
 
Redan innan premiären av den första säsongen så har ni fått grönt ljus för en andra - stort grattis! Skådespelarna har visst redan fått kika på ett manus, håller ni på att skriva resten av säsongen just nu?
 
Lauren: Ja, det stämmer! Manusskrivandet av det första utkastet för en hel säsongen tar oss ungefär 20 veckor. Men vi ser även till att lämna utrymme för viss förändring, exempelvis om man under inspelningarna märker att två skådespelare har en bättre kemi än man förväntat sig och vill utforska det mer. Så alla manus inför nästa säsong är faktiskt redan skrivna, men det betyder inte nödvändigtvis att vi inte kommer skriva om dem alla hundra gånger till innan vi är helt klara och redo för nästa premiär.
 
När det kommer till själva inspelningen av den första säsongen, var har ni spelat in den och har man försökt efterlikna miljöerna från spelen eller gå mer rakt av från beskrivningarna i böckerna?
 
Tomek: Under den första säsongen spelade vi in scener i Ungern, Österrike, Polen och på Kanarieöarna. Spelen är givetvis extremt välgjorda och populära, men de är redan gjorda och det finns ingen anledning att göra om allt igen om det ska se exakt likadant ut. Vi har försökt göra vår egna tolkning, baserat på böckerna, över hur de olika miljöerna ska se ut. 
 
Hur involverad har Andrzej Sapkowski [författaren bakom böckerna] varit i produktionen?
 
Tomek: Han har inte varit involverad alls i själva skapandet eller manusskrivandet, utan har från början sagt att han vill vänta på den färdiga produkten. Men dörren har alltid varit öppen för honom!
 
Lauren: Andrzej sade till mig redan i början att han inte ville se ingredienserna till soppan utan bara ville smaka på den när den var klar. Som en manusförfattare kan jag bara föreställa mig hur skräckslagen jag själv hade varit om någon skulle adaptera min berättelse. Jag har därför verkligen uppskattat hans förtroende i oss. Vi pitchade vår vision för honom och fick hans godkännande precis i början - och sedan dess har han litat på att vi kommer att göra allt vi kan för att göra en så bra adaption som möjligt.
 
Freya Allan som prinsessan Ciri i den första säsongen av "The Witcher". 
 
Netflix har under det senaste årtiondet helt förändrat hur vi tittar på tv, innan Netflix började rulla ut sina serier fanns det inte ens ett ord för att "bingetitta" på en säsong. "The Witcher" har lite av ett "story of the week"-upplägg och det känns nästan som att serien skulle fungera lika bra att se veckovis... hur vill ni själva att man ska se på serien för bästa möjliga upplevelse?
 
Lauren: Riktigt bra fråga! Personligen, eftersom jag är gammal och somnar vare sig jag vill eller inte alldeles för tidigt, så brukar jag oftast se några avsnitt i taget när det kommer till Netflix-serier. Det är självklart upp till var och en hur man vill lägga upp tittandet. Men ur perspektivet som en tv-skapare så tycker jag att det är befriande att inte behöva påminna den som tittar om vad som hände en eller två veckor innan. Det gör att man kan berätta längre och mer sammanhängande berättelser, vilket är en av anledningarna till att jag älskar att arbeta med Netflix.
 
Tomek: Jag tror, precis som du säger, att man kommer kunna se "The Witcher" både ett avsnitt i taget eller allt i en sittning. Men jag skulle nog säga att den första säsongen även kan delas upp i tre ganska naturliga delar, vilket jag tror kommer att bli ganska tydligt när man väl har sett allt. 
 
Innan vi avslutar måste jag givetvis stämma av, är ni säkra på att ni har gått igenom avsnitten och fått bort alla kaffekoppar ur bild?
 
Tomek: Haha!
 
Lauren: Haha, jag hoppas verkligen det! Det är givetvis lätt att bli lite hemmablind efter ett tag, fast när avsnitten väl släpps så har hundratals människor redan sett varje bildruta. Men för bara några veckor sedan satt jag i VFX-studion när någon plötsligt insåg att man kunde se strålkastarna från en bil i en scen... och det ska inte finnas några bilar i "The Witcher", så den fick strykas. Men nu hoppas jag att vi har hittat allt som inte borde finnas med i bild!
 
 
Hela den första säsongen, bestående av åtta avsnitt, finns redan att ta del av på Netflix. Med tanke på att Lauren avslöjade att de redan skrivit ett första utkast av samtliga manus till den andra säsongen får vi hoppas att den inte dröjer allt för länge!
 

Läs också: MovieZine möter två oroliga huvudrollsinnehavare från "The Witcher"

 
Har du hunnit ge den första säsongen av "The Witcher" en chans ännu - kommer du att fortsätta titta? Kommentera gärna nedan!
| 22 december 2019 12:00 |