EXKLUSIVT

Skribent

Alexander Kardelo

4 november 2019 | 12:30

"His Dark Materials" är här - blir BBC:s dyraste tv-serie någonsin

Seriens producent Jane Tranter berättar för MovieZine om jämförelserna med "Game of Thrones" och hur man vill undvika misstagen som filmen "Guldkompassen" gjorde.
Idag är det efterlängtad tv-premiär för "His Dark Materials" på HBO Nordic. Serien bygger på Philip Pullmans älskade boktrilogi om flickan Lyras magiska resa genom parallella världar. Den episka sagan föll genast vår recensent i smaken: "Budskapet och berättelsen är helt fantastiska", skriver Katarina Emgård som sett fyra avsnitt i förväg.
 
En andra säsong är redan inspelad. Varje säsong följer en bok ("Guldkompassen" och "Den skarpa eggen") och planen är sedan att låta barnen växa upp innan den tredje säsongen (baserad på "Bärnstenskikaren") spelas in.

"His Dark Materials" är ytterligare en i raden av storslagna fantasy-filmatiseringar på tv, och ska enligt rapporter vara BBC:s dyraste produktion någonsin. Producenten Jane Tranter berättar för oss varför den här serien krävde stor budget och det "lilla" tv-formatet, och hur hon själv fastnade för Pullmans fantasyvärld.
 
- "Den mörka materian"-trilogin är en berättelse om absolut allting. Det är en berättelse om oss alla. Om dödlighet och odödlighet, om människans natur. Den är fantasirik, väcker nyfikenhet. Det är en berättelse om hur samhället borde eller inte borde styras. En berättelse om godhet snarare än storhet (...) Jag älskar det faktum att Philip skriver dessa storslagna romaner som handlar om att få oss att titta ner och lyssna på våra barn.

Hur länge jagade du böckerna? Så snart de hade publicerats?

- Jag läste böckerna så snart de släpptes, som alla andra gjorde, och älskade dem. Men filmrättigheterna köptes upp direkt. Jag trodde inte att jag hade en chans... tills filmen kom, och jag såg den. Jag höll kontakten med Philip Pullmans agent, för att då och då kolla läget. Jag var ganska envis.

Det blev ingen fortsättning på "Guldkompassen" från 2007. Filmens producenter Toby Emmerich och Carolyn Blackwood förstod att berättelsen kunde lämpa sig bättre för en tv-serie:

- En tv-budget är inte längre så tajt som de brukade vara. Jag pitchade idén för dem, och efter några samtal fick jag träffa Philip Pullman. Vi satt i några timmar och pratade om böckerna. Han har senare berättat att jag inte en enda gång nämnde specialeffekter, och att det lockade honom. Vi pratade om karaktärerna, om historien och om de olika scenerna och världarna.
 
 
År 2015 fick BBC till slut rättigheterna. Jane Tranter förstod att det enda sättet att göra böckerna rättvisa var att ösa in pengar i produktionen. Här krävdes stora studiobyggen och fantastiska inspelningsplatser. När HBO kom ombord som medfinansiär kunde man börja leta skådespelare.

Hade den här serien varit möjlig att göra i mitten av 00-talet, om inte filmen kom?

- Jag tror att den hade blivit något mindre än vad den förtjänar. Jag tror att rätt timing är allt. Böckerna handlar om ödet, och det var nog ödet som gjorde att serien spelas in nu. Jag hade bara turen som fick vara med om det.

Filmen "Guldkompassen" blev inte så väl mottagen av alla fans. Skrämmer det dig, eller är det kanske hjälpsamt att kunna lära sig av andras misstag?

- Jag ska inte säga att filmen gjorde misstag. Men jag kan säga att en film bara kan fånga en del av boken. Det är en omöjlig uppgift att ta sig an. Jag ville enbart filma böckerna nästan kapitel för kapitel. Om vi gjorde en tv-adaption så skulle vi träffa varje not som finns med i Philips bok. Om man gör det i åtta avsnitt så har man en chans. Hur kan en film någonsin få med allt?

Planerar ni att göra tre säsonger, en för varje bok?

- Ja, eller det beror på. Men en säsong för "Northern Lights", en säsong för "The Subtle Knife". Ett år för att få andas ut och låta barnen växa upp. Och sen förmodligen en säsong för "The Amber Spyglass".

Det är ännu en stor fantasyserie från HBO, så den kommer säkerligen att jämföras med "Game of Thrones". Känns det positivt eller negativt?

- Jag lever i studion, så jag lever med huvudet i sanden. Jag fokuserar bara på att göra serien, sen får alla säga vad de vill. "Game of Thrones" är, med alla sina styrkor och svagheter, ett otroligt stycke television. Det finns få serier som har blivit lika populära. Om "His Dark Materials" kan få en liten procent av det fotfästet så är det ju briljant och jag vore enormt hedrad.
 
 
- Men vår serie är väldigt, väldigt annorlunda. Den har talande djur, bepansrade björnar, häxor och änglar. Hjälten är en flicka i puberteten. Det är annorlunda och det är även budgeten också.

Filmen kom i vågen av young adult-filmatiseringar som Harry Potter. Vad är er målgrupp nu? Den känns mer vuxen än young adult.

- Philip säger "jag skriver vuxenböcker som barn kan och bör läsa". Jag tycker vi har gjort en vuxenserie som barn kan och borde se. Den är inte lika mörk som "Game of Thrones", men det är svårt att jämföra den med andra serier. När folk frågar mig brukar jag svara "Planet Earth". Det är en serie som inkluderar alla målgrupper, och som får en att tänka efter. Något som underhåller en och är vackert men också får dig att fundera över världen vi lever i.
 
- Det finns många intressanta teman. Det är barnsligt på många sätt, och de talar om "stoff" och parallella världar, och Magisteriet, och allt är inte alltid tydligt. Det ger "His Dark Materials" en vuxen känsla. Och folk dör. Folk som inte borde dö, dör. Det är mörkt och vuxet men också något som en tioåring kan se. De kanske inte förstår alla lager men de kan återkomma till den senare och få ut mer av den.
 
 
Premiäravsnittet av "His Dark Materials" finns nu att streama på HBO Nordic. Nya avsnitt släpps varje måndag.
| 4 november 2019 12:30 |