Paul W.S. Anderson om "Resident Evil"-finalen

14 Januari 2013 | 17:01

Paul W.S. Anderson om "Resident Evil"-finalen

Slutet är nära: vi frågar ut regissören Paul W.S. Anderson om hans planer för den sjätte filmen i serien.

Ingen ska väl anklaga Paul W.S. Anderson för att göra några intellektuella filmer, men är det hjärndöd action du söker, har du träffat rätt. Det här är britten som varit inblandad i en mängd TV-spelsbaserade spektakel, varav hans hjärtebarn heter "Resident Evil".

I veckan släpps den femte filmen i serien, den underhållande "Resident Evil: Retribution", på svensk Bluray och DVD. I väntan på den ringde vi upp regissören för att snacka om nästa del, hans kommande projekt och hustrun Milla Jovovichs sexiga outfits...

Är du involverad i extramaterialet?

- Självklart, jag är djupt involverad i allt. Jag älskar filmer, och jag har blivit en person som ser på mycket av extramaterialet när jag köper mina Blurays. Som kund vill jag ha mycket bakom kulisserna-material och det här mervärdet. Så jag jobbar hårt för att se till att det finns på mina filmer. Det är också en del av regissörens jobb, när du levererar filmen så levererar du också Bluray-utgåvan. Det är en intressant del av hur film görs nuförtiden. Blurayen görs klart när filmen blir klar, det är inte något som man börjar på månader senare. Det är en del av den kreativa processen som jag tycker är riktigt spännande. Gillar man en film så är man nyfiken på vilka tricks som användes för att göra den.

Du regisserade den första filmen i "Resident Evil"-serien och de två senaste. Hur inblandad har du varit i de övriga?

- Jag skrev och producerade alla. Med den tredje, "Extinction", var jag på inspelningen varenda dag. Den här serien är verkligen min baby. Vi kallade alltid den första filmen för "den lilla filmen som kunde". Det finns en barnberättelse i Amerika som heter "The Little Engine That Could" ("Det lilla blå loket"), som handlar om ett ånglok som försöker att komma upp för en stor kulle, och kämpar och kämpar. Så var det med vår första film. Vi spelade in allt i Europa, vi hade inga amerikanska pengar eller ens ett premiärdatum säkrat för filmen. Men mot alla odds fick vi en stor publik, som bara har blivit större sedan dess. Jag är stolt över vår franchise, för det var inte många som trodde på filmen i förväg. Vi har alltid älskat den, och det är underbart att se hur den bara har växt sedan dess.

Fem filmer är klara, och du har sagt att den sjätte kan också bli den sista?

- Det är vår tanke. Den här filmen är början på slutet, och den bygger upp slutet på filmserien. Just nu är det på konceptstadiet. En sak som vi har gjort och som har funkat till vår fördel, är att vi alltid har låtit det gå lite tid mellan filmerna. Vi försöker inte göra som "Saw"-serien, och släppa en ny film varje år. Det sätter press på filmskaparna och på publiken, till slut blir man trött. En av styrkorna med "Resident Evil" är att det är en av få filmserier som har samma filmskapare och samma skådespelare i film efter film. Jag gillar den kontinuiteten, och jag gillar också att få en paus mellan varje film. Vi tar lite ledigt och kommer tillbaka till nästa film med en massiv entusiasm inför filmen vi ska göra. Så, jag har idéer för nästa film men inget jag är redo för att dela med mig än.

Har du bestämt dig för en titel än?

- Inte ännu. Men det kommer att bli något episkt och avslutande.

Vad jobbar du på nu?

- Jag har några projekt under utveckling. Bland annat en film som heter "Pompeii", som handlar om förstörelsen av den staden när vulkanen Vesuvius exploderade. Det är en perioddrama och en katastroffilm. Men jag har spelat in tre filmer på raken de senaste åren: "Resident Evil: Afterlife", "The Three Musketeers" och "Resident Evil: Retribution". Så jag njuter av några lediga veckor nu. Jag har jobbat hårt och just nu latar jag mig bara.

Hur går det då med "Monster Hunter"?

- Det är också ett projekt som jag älskar. Vi pratar med Capcom om det för närvarande. Inget är skrivet i sten, men jag gillar serien och skulle gärna göra om den till film vid något tillfälle, som regissör. Det är en fascinerande värld som jag gärna skulle dyka in i.

Tillbaka till "Resident Evil", det var tydligt från början att du inte följer spelen utan mer gör din grej. Var det alltid din tanke?

- Den första filmen var alltid menad som en prequel till spelen. Det första spelet utspelar sig på herrgården och i skogen, efter att en hemsk olycka har inträffat, och vi följer ett team kommandosoldater som går in för att lösa mysteriet med vad som har hänt. Vår film berättade den historien, om vad som faktiskt hände och vilka som var inblandade. Anledningen till det var att det gav oss kreativ frihet till att berätta en egen historia inom spelens värld. Jag inspirerades av själva spelet. Ta "Resident Evil 2" till exempel, spelet följer helt nya karaktärer i samma värld, som berättar en ny historia. Det har varit deras inställning genom hela spelserien, att mixa och förändra lite för varje gång. Det har gjort spelserien ständigt intressant och framgångsrik. Jag älskar till exempel de första "Tomb Raider"-spelen, men efter ett tag blir jag trött på att göra samma saker med samma karaktär. Jag vill hålla filmserien fräsch på samma sätt som spelserien har gjort. Därför finns vi kvar i samma värld men vi berättar lite olika historier, för jag tycker att de två serierna existerar sida vid sida, samtidigt som de tar näring av varandra. Vi använde oss av mycket interiörer från det första spelet till vår film, på samma sätt har de använt karaktärer som Red Queen, och laserkorridoren, i sina spel. Men det är viktigt att de också är fristående. Alla som spelar "Resident Evil" kommer att se filmen, men den publiken räcker inte för en framgångsrik film. Vi måste också nå ut till de som inte har någon koll på spelen. Även fansen vill se en ny historia, vill de verkligen se en upprepning av spelet? Det vore inte särskilt spännande.

Hur mycket har Milla att säga till om vad gäller Alices utveckling?

- Tja, hon har ju huvudrollen och är också min fru, så hon har starka åsikter. Hon kommer med vissa idéer om vilken riktning filmserien borde ta. Men det börjar med att jag berättar för henne handlingen för nästa film, och sen pratar vi kring det. Men vi diskuterar alltid utifrån mina idéer. En sak jag älskar med skådespelare är hur de intar och förstår en karaktär, bättre än jag själv. Milla är bra på det, hon lever inuti karaktären och vet på många sätt mer om Alice än vad jag som författare gör. Det brukar bli riktigt intressant att diskutera med henne vad karaktären borde göra.

Har Milla fått behålla Alices garderob?

- Haha! Hon har behållt det mesta från de senaste filmerna. Hon brukar auktionera ut plaggen för välgörenhet. Hon är väldigt involverad i välgörande ändamål, så där hamnar plaggen. Vi är inte så ledsna över det, för när man är klar med en filminspelning, oavsett hur sexig eller cool en kostym är, har man burit den i 3-4 månader vill man inte dra på sig den en gång till. Särskilt i den senaste filmen, den här läderoutfiten hon bär var jobbig att ta på och ta av. Hon var lättad över att slippa den.

"Resident Evil: Retribution" släpps på Bluray, DVD och VOD den 16 januari.