"Man säger inte nej till Steven Spielberg"

1 Juni 2007 | 15:01

"Man säger inte nej till Steven Spielberg"

MovieZine förmedlade fansens frågor till "Transformers" Michael Bay.

Mycket kan sägas om Michael Bay, men häftigare action, snyggare scenografi, snabbare biljakter och pampigare musik än i hans filmer, det är svårt att finna. Bay, som ihop med Jerry Bruckheimer närmast bildat en egen subgenre i actionfilmens värld, går nu ihop med kungen av sci-fi, Steven Spielberg, för att få nytt liv i 80-talets ikoniska krigarleksaker - Transformers.

Inför premiären av "Transformers" bjöds MovieZine in till en virtuell presskonferens i Second Life, och den dagen till ära nybyggda Sektor 7, som efterliknar en av filmens miljöer. Med oss hade vi några läsarfrågor från forumets medlemmar, och Bay - om än lite stel och pixlig - var på strålande humör.

Stämmer det att när Steven Spielberg ringde dig och frågade om du ville regissera den här filmen, så sa du "nej" från början?

- Nej. Jag sa det efter att vi lagt på. Man säger inte nej till Steven Spielberg. Min första tanke var... Jag har blivit erbjuden många superhjältefilmer förr, och jag trodde det skulle bli en fånig leksaksfilm.

Var du bekant med Transformers sen tidigare?

- Självklart, men jag samlade aldrig på dem. Jag var lite äldre när leksakerna kom, men nu kan jag lugnt säga att jag är en av världens största Transformers-fans. Ingen har tänkt så mycket på robotar som jag under det senaste året.

The Sun skriver idag om att ett tre kilometer brett ufo sågs över den Engelska kanalen av en flygpilot och hans passagerare. Tror du att vi har fått besök av E.T?

- (skratt) Jag håller ett öppet sinne. När jag gjorde "Armageddon" med folk från Nasa, och de var rena vetenskapsmän, trodde de på fullaste allvar att det fanns liv på andra planeter. De vet inte om vi har fått besök, men de tror att det finns liv på andra planeter.

Vilka scener var svårast att filma i "Transformers" och varför?

- Actionscenen i slutet, för den var så komplex. Kom ihåg, vi filmar saker som inte alltid finns där, så man måste hålla allt i huvudet.

Vad kan du säga om specialeffekterna och hur filmen ser ut, i jämförelse med vad folk känner till om Transformers?

- Jag har fått frågan från många fans på nätet: Varför inte ta de tecknade figurerna och bygga dem i full CGI? Jag hänvisade till Marshallow-mannen i "Ghostbusters". Det skulle inte hålla på en stor duk. Så vi gjorde om alla robotar, vi lade till nya, vi behöll mycket av det ikoniska med Optimus så att han skulle kännas igen trots att han ser lite annorlunda ut.

Och CGI-effekterna är så nya att ni inte kunde ha gjort den här filmen för två år sen.

- Det stämmer, men jag är alltid ute efter en realistisk effekt. Se till att ljuset ser äkta ut, det är sånt som annars kan avslöja en effekt.

Något som fansen undrar är hur ni bestämde er för vilka Transformers som skulle få vara med i filmen, det finns rätt många att välja mellan.

- Det var svårt. Författarna har växt upp med Transformers och de plockade ut några, men vi kom snart till en punkt där Hasbro utbrast "Vi måste börja med leksakerna!". Och jag sa att vi inte ens har ett manus än. "Men leksakerna måste tillverkas i Kina!" (skratt). Så en producent frågade vilken typ av fordon de vill ha med. "Jag vet inte, kanske en stridsvagn?". Okej, låt oss rita en stridsvagn. Det var lite så det skedde, de tvingade oss till beslut.

Så leksakstillverkningen tog längre tid än att göra själva filmen?

- Ja, de började med modellerna redan innan inspelningen, det var galet.

Och vilken är favoriten, vilken Transformer har du själv på ditt skrivbord?

- Vi har nog dem alla vid det här laget. Jag har fått varenda en från Hasbro. Men jag har faktiskt en alldeles egen nu, Hasbro skulpterade mitt huvud och satte det på en Transformers huvud. Rätt intressant faktiskt.

Hur får du filmen att fungera, så att det inte bara är stora robotar som slåss med varann?

- När du ser filmen blandar den tre olika historier. Den har sin grund i berättelsen om en kille som köper sin första bil, som bara råkar visa sig vara en utomjordisk robot. Det är filmens hjärta, och de stora historierna vävs liksom in i den.

Vad var din första bil?

- En Volvo från 1976.

Hur letade ni efter de mänskliga karaktärerna?

- Vi började med Sam Witwicky, som spelas av Shia LaBeouf. Vi letade från England till Australien och Kanada, över hela Amerika... Shia LaBeouf är som en ung Tom Hanks. Han är kul, han är smart, och jag gillade honom för att han improviserade så härligt. Megan är ny, Rachel Taylor är ny. Det var en fin balans av etablerade proffs och nykomlingar, det gav filmen en fin energi.

Du har jämfört Transformers med samurajkrigare eller ninjas, berätta varför.

- Jag ville inte att de skulle släpa benen efter sig. Jag ville att de skulle röra sig kvickt, så vi studerade kung fu-filmer och olika slags ninjarörelser. Det var så vi animerade våra robotar. Det var ingen motion capture, vi filmade olika typer av krigare och baserade robotarnas olika rörelser på det.

Filmen slutar med en hint om en uppföljare. Har ni börjat fundera på en tvåa?

- Jag försöker bara bli klar med den första. Det är också lite av en vidskepelse att vi inte gör det ännu. Vi väntar på premiären, och efter den 2:a juli kan vi börja snacka om en till.

Har inte du "Prince of Persia" på gång också?

- Jag vet ärligt talat inte. Jag blev klar med denna för typ två veckor sen. Just nu är jag arbetslös.

Av alla dina filmer, vilken actionscen är du mest stolt över?

- Wow. Jag är stolt över mycket i denna film. Jag har gjort mycket action, och här är det nog en hel del som ni aldrig sett förut. Det handlar alltid om att försöka göra något nytt och annorlunda.

Vilken scen i "Transformers" skulle du säga sticker ut mest?

- Slutscenen, som är trettio minuter lång. Det finns en motorvägsjakt som är rätt fantastisk. Flygplansjakten uppe i skyn... Det finns många höjdpunkter som sticker ut på sitt sätt.

Som filmskapare får du ut mer av din budget än någon annan. Du får 150 miljoner dollar att se ut som 250 miljoner - vad är hemligheten?

- Jag filmar i väldigt, väldigt högt tempo. En genomsnittlig regissör gör 20 tagningar på en dag, jag gör 75. Medan vi filmar förbereds nästa tagning, och så tar vi nästa direkt. Skådespelarna hinner inte ens gå tillbaka till sina trailers. Vi jobbar inte övertid, men vi ger allt och jag är alltid med samma team. Det är duktigt folk och vi sparar mycket pengar tack vare dem.

Vad skulle du säga till min flickvän om jag föreslår att vi ser "Transformers", och hon vill gå på nån chickflick istället?

- Så här är det, och det var en stor överraskning för mig. Vi visade den i Italien igår kväll. En 50-årig kvinna, en 45-årig kvinna, en 35-årig kvinna, alla de sa "Jag ville inte se den här filmen, men jag älskade den". Vi kommer få höra mycket sånt. Vi tänkte på att lägga in mycket hjärta och humor, så att alla får ut något av den.

Hur mycket fick ni klippa ner för att få en acceptabel speltid?

- CGI är dyrt och jag var tvungen att hålla det till ungefär 450 sekvenser. Mina filmer är vanligtvis rätt långa, jag tror den första versionen var 2 timmar och 50 minuter, men då med allt inräknat. Sen trimmar man bort ungefär fem minuter i veckan. Till slut blev det 2.12, vilket jag tror är rätt bra.

Vad tycker du om Second Life och din avatar?

- Jag tycker han ser lustig ut. Vem är det som breakdansar där borta? Jag tycker vi kan ha mer kul här, det är en cool idé, så fort det blir mer interaktivt än att ni alla bara sitter ner... Vad är det med er? Kom igen.

(Några av journalisterna ställer sig upp och börjar dansa omkring, till Michael Bays förtjusning.)

Med all ny teknologi, tror du att specialeffekter kan ta över skådespelarnas roll? Skulle du göra en hel film i "Polarexpressens" eller "Beowulfs" anda?

- Nej, jag vet att några regissörer bara vill jobba så, men inte jag. Jag skulle hellre skjuta mig själv om jag vaknade upp med bluescreens överallt. Jag tror publiken vill känna att det är riktiga människor de ser, någon man kan idolisera eller känna en koppling till.

Du fick mycket kritik online när det blev känt att du skulle göra filmen. Hur handskades du med hardcorefansen?

- Jag skrev faktiskt ut allt, satte upp det ovanför min säng och tittade på dem varje natt. Särskilt de som löd "Gå och dö, Michael Bay!". Det är farligt att svara på sånt innan man börjat med filmen, som regissör måste man ha en egen vision och förstå vad det är man ska göra. Sedan kan man ägna uppmärksamhet åt feedbacken.

Vilken feedback tog du med dig in i filmen?

- Det var mycket om Optimus och hans eldsflammor, men de var tvungna att vara med och om du ser filmen ser de rätt häftiga ut. Det fanns saker med Megatrons ansikte, som vi rättat till. Jag har lyssnat på en hel del. Man vill vara alla till lags, så det kommer alltid att finnas kommentarer och förslag. Men ger man fansen samma upplevelse som de redan fått en gång, kommer det inte kännas nytt och originellt.

Det bästa sättet att tysta kritiken är ju att göra en grym film, och det har ni lyckats med.

- Lyckligtvis har många hardcorefans kommit till oss och varit mycket exalterade.

"Transformers" har svensk biopremiär 4 juli.