Intervju

Skribent

Alexander Kardelo

13 november 2020 | 17:30

Ett halvår från idé till färdig film

När pandemin drabbade världen i våras fick Josephine Bornebusch idén till en långfilm om ensamhet och isolering. Idag har "Orca" streamingpremiär på Viaplay.
Orca - späckhuggare alltså - sägs vara världens mest sociala djur. Precis som späckhuggarna behöver människor social kontakt och närhet för att överleva. Vad händer då när vi tas ifrån ett så grundläggande behov?

Den frågan försöker filmen "Orca" att besvara med elva hemmasittande individer som bara har en skärm att agera mot. Tekniken hjälper vissa att hitta stöd och ork, andra inser hur svårt det är att få ur sig det man egentligen vill. 

Bakom idé, manus och regi står Josephine Bornebusch och hon spelar även en av rollerna i filmen. För MovieZine berättar hon att "Orca" föddes ur en frustration som uppstod när coronapandemin slog till i våras och alla andra jobb ställdes in. Istället för att bli karantändeppig blev hon kreativ, och skrev ett långfilmsmanus på bara tre veckor.

Sedan pandemin slog till har jag städat ur garderoben, sett ikapp en del gamla filmklassiker - medan du har gått och spelat in en hel långfilm. Imponerande!

- Jag kan ibland själv känna att "hur fan gick det där till?" Från att idén kläcktes till premiär var det ett halvår (skratt). Men det var som att stjärnorna... ja, vad är det där gamla ordspråket? De stod i linje. Det hade aldrig kunnat gå så här fort, som ett ånglok, om det inte vore för att Viaplay och Warner hade hoppat på . Vi har samarbetat tidigare så de kände till mig. Skådespelarna hade jag heller inte kunnat få om de hade andra jobb just då.

- Jag tänkte att nu finns det en lucka innan alla börjar jobba igen. Ska vi passa på att göra en liten pausfågel? Vi gör det som ett experiment, och ser vad som kommer ut av det.
 
 
Bornebusch filmade en skådis om dagen under elva dagar. Teamet bestod av endast fem personer och allt är inspelat i skådespelarnas egna hem, berättar Bornebusch.

- Varje person fick filma alla sina scener i långfilmen under en och samma dag, utan motspel. Det går emot allt som en skådespelare vill. Men alla som jag pratade med tyckte att det var en så pass knasig idé att de sa "vafan, vi kör".

- I klipprummet har det växt till något mycket större än jag var beredd på. En riktig film, som handlar om elva människor som är frustrerade. På tal om det du sa så är det en karaktär som säger: "Vad fan ska jag göra? Jag har sorterat ut garderoben, jag har tömt alla streamingtjänster som finns..." Igenkänningen är optimal, för att vi gör en film om det vi fortfarande lever i här och nu.

Rent praktiskt, hur gick du tillväga för att skriva manus på tre veckor?

- Jag hade en medförfattare, Gunnar Järvstad, som hoppade på tåget efter en luddig pitch från mig. Vi bollade fram och tillbaka i tre veckor tills vi kände att "här har vi det". Sen jobbar jag i normala fall ganska fort. När man har det i sig vill man bara skriva på. Jag är inte en författare som vänder och vrider och åker iväg till ett torp - som jobbar efter perfektion. Även om jag känner att det här kanske inte är så bra, så vet jag att det går att ändra sen.

Var hittar du inspirationen till allting du skriver?

- Från livet, från kompisar, från historier man hör. Så som alla hittar inspiration, antar jag. Det kan vara något man läser eller nånting man själv har varit med om eller går igenom. När man sen väl börjar skriva om de grejerna, så är det som att andra saker kommer till en och krokar fast i det.
 
 
Elva karaktärer, elva skådespelare - var det så att alla du ville ha med tackade ja direkt?

- Ja, även om några tog lite längre tid att bearbeta. Men de flesta jag hörde av mig till hoppade på direkt. Rheborg ringde upp när han fick min pitch, innan det ens var ett manus. "Jag är på!" Sen fick jag ett till sms direkt efter: "Nu har jag läst klart pitchen. Jag är på!" Han hade bara öppnat upp det och tyckte det lät coolt, haha! Men det säger väl mer om vår relation kanske, att vi tycker om att jobba ihop.
 
Själv var jag sist på bollen, men jag såg äntligen första säsongen av "Älska mig" under karantänen i våras. Om man gillar "Älska mig", kommer man känna igen något av den stilen i "Orca"?

- Det tror jag. "Orca" är lite speciell eftersom allting utspelar sig via devices, så att säga. Alla pratar via datorer. Men det finns absolut likheter. Det är samma genre, fast det här är lite mörkare kanske än vad "Älska mig" är. Hur man än gör blir det ju min egen stil, eftersom jag har skrivit båda. Men det är två helt olika projekt.

Vad tycker du själv är din signatur som filmskapare och manusförfattare?

- (lång paus) Alltså, jag vet inte... Vilken svår fråga. Det är kanske att jonglera lite mellan drama och humor? Att försöka hitta balansen där.

Har ni pratat om en tredje säsong av "Älska mig"? Jag kan tänka mig att Viaplay är sugna.

- Det har vi, det pratar man ju alltid om när något blir hajpat. Men jag är av den tron att man inte ska pressa fram något som inte känns rätt. Då är det bättre att vänta tills man har tid och hittar saker man verkligen vill berätta. Man vill ha alla med sig. Det är många parametrar. Men dörren är absolut inte stängd. Den är öppen på vid gavel. Men ingenting är klart än.
 
 
"Orca" finns idag att streama på Viaplay. Där hittas även båda säsongerna av "Älska mig".
| 13 november 2020 17:30 |