"Cruise sliter hårt för sina framgångar"

5 Juni 2014 | 19:01

Doug Liman: "Tom Cruise sliter hårt för sina framgångar"

"Edge of Tomorrow"-regissören berättar om Tom Cruise, Emily Blunt, titeländringen och sin skepsis mot Hollywood.

Doug Liman är en av få regissörer i Hollywood som undviker att jobba med stora studios, men nu har regissören gjort ett undantag med "Edge of Tomorrow". I huvudrollerna ser vi Tom Cruise och Emily Blunt och historien är baserad på den japanska romanen "All You Need is Kill".

MovieZine träffade Liman i London, som visade sig vara väldigt öppen till att diskutera allt ifrån Hollywood till hur han ser på arbetsmyran Tom Cruise.

Vad var det med "Edge of Tomorrow" som fångade ditt intresse?

- Det är svårt att hitta en stor studiofilm som är lockande. Antingen är något man har sett förut många gånger eller så är det en väldigt liten film som är en originalhistoria. "Edge of Tomorrow" är en stor film som har en helt ny historia och det var det som fångade mitt intresse. Sedan gav Warner Bros mig möjligheten att göra vad jag ville, de gav mig totalt fria händer och det är oerhört ovanligt, kan jag säga.

Hur är det att ha Tom Cruise i teamet? Blir det mycket uppståndelse på inspelningsplatsen?

- Jag vet att man ska tala väldigt gott om sina medarbetare i intervjuer, men med Tom Cruise kan man vara helt ärlig, han är fantastisk. Det skulle troligtvis vara svårt att hitta någon som inte gillar att jobba med Tom. Till skillnad mot andra filmstjärnor så jobbar han för sina framgångar. Han tror inte att han är guds gåva till mänskligheten, utan han sliter hårt för sina framgångar.

- För några år sedan gjorde jag en film med Sean Penn ("Fair Game"), men han gjorde inga intervjuer för att promota filmen. Sedan klagar han på att han inte tjänar lika mycket som Tom Cruise. Folk ska se hans filmer för att han är Sean Penn. Tom däremot tycker inte att man ska hans filmer för att han är Tom Cruise, utan för att de är bra. Han gör allt för att de ska bli så bra som möjligt.

- När vi inledde inspelningarna av "Edge of Tomorrow" dök han upp redan kl. 7.45 och säger: "Nu kör vi!" Jag hade sagt till honom att vi skulle börja inspelningen kl. 8.00, så jag försökte förklara för honom att alla skådespelare inte var på plats än. Då ifrågasätter han varför de inte har kommit. Jag talade om för honom att vi hade sagt kl. 8.00 och det är därför inte alla är här än. Han resonerar nämligen så att en inspelning är som en flygplats, man kommer alltid innan avgångstid, så man kan starta på den utsatta tiden. Du behöver aldrig vänta på mig, sa Tom med bestämd röst till mig. Sådan är Tom Cruise.

Tom Cruise är känd för att alltid göra sina egna stunts. Hur orolig var du för skaderiskerna?

- Man är alltid orolig att Tom ska skada sig. Han vill göra allt själv, från småsaker till riktigt stora farliga saker. Det är många skådespelare som vill göra sina egna stunts, men Tom är en fantastisk stuntman. Om han inte vore skådespelare skulle han utan problem kunna jobba som stuntman. 

Hur många skådespelerskor gick du igenom innan du fastnade för Emily Blunt?

- Inga. Emily är vår generations Katherine Hepburn och hon har allt man är ute efter. Jag kunde bara inte se någon skådespelare i den rollen. Sedan var jag övertygad att hon och Tom skulle ha riktigt bra personkemi. Jag ville ha en skådespelerska som kunde vara Toms jämlike. Jag är inte killen som vill ha en stor huvudrollsinnehavare med en snygg brud vid sin sida. Jag älskar verkligen starka kvinnliga karaktärer.

Vad hade du för förebilder till utomjordingarna i filmen?

- Jag ville ha utomjordingar som verkligen är utomjordingar på det sätt som gemene man ser dem. De ska inte äta, andas, prata och inte gå på två ben. De skulle vara duktiga på en enda sak, döda människor. Så jag hade inga förebilder, kollade inte i några serietidningar eller något sådant.

Ni bytte titel från "All You Need is Kill" till "Edge of Tomorrow". Vad var anledningen till det namnbytet?

- Vi kallade den aldrig för "All You Need is Kill", utan vi körde med smeknamnet "AYNIK". "All You Need is Kill" var namnet på den japanska romanen filmen baseras på, men har knappt ingenting att göra med filmen. Titeländringar under processen är alltid jobbiga, men vi insåg snart att "All You Need is Kill" var en alldeles för mörkt titel på filmen. "Edge of Tomorrow" representerar filmen på ett bättre sätt, det är en mer lättsam film. Jag vill påpeka att det är långt ifrån en komedi, men den har några absurda situationer.

Ni valde att spela in filmen i London. Varför passade London så bra för "Edge of Tomorrow"?

- Det var min första filminspelning i London. När man behöver ha specialister flyger man in dem från England och nu behövde jag ha många olika specialister i många områden, så det blev helt enkelt billigare att spela in i England. Den största utmaningen med London var vädret. Det var inte helt lätt med allt regnande, haha.

Det har varit snack om en uppföljare till "Jumper" i flera år. Kommer den att bli av?

- Jag har många idéer för en uppföljare. Jag ska villigt erkänna att det var en av dem filmerna som jag inte gjorde bra. Men jag är bra på att lära mig av mina misstag och det jag gjorde fel med "Jumper" såg jag till att göra rätt med "Edge of Tomorrow".  Jag ser alltid till att vara ärlig mot mig själv och vara självkritisk. Det måste man vara, annars kan man aldrig bli bättre.

Man tänker osökt på "Starship Troopers" när man ser filmen, men vilka andra filmer har du använt som inspiration till "Edge of Tomorrow"?

- Först ville jag verkligen se till att det inte skulle bli en "Starship Troopers", haha! Men allvarligt talat gjorde jag på samma sätt som jag gjorde med "Bourne Identity", att inte få den se ut som en annan actionfilm, som exempelvis en James Bond-film. Jag bestämde mig för att filmen skulle utspela sig i Europa och inte i USA, som de vanligtvis gör. Det är en ren och ganska simpel krigsmiljö, så man skulle kunna lätt dra liknelser med andra världskriget och "Rädda menige Ryan". Men jag älskar ju filmer om andra världskriget.

Du sa förut att du hade väldigt fria händer med "Edge of Tomorrow". Hade du lika stor frihet med din första studiofilm "Bourne Identity"?

- Nej, verkligen inte. Med "Bourne Identity" blev jag ständigt påhoppad av studiocheferna. De var övertygade om att filmen skulle bli en katastrof, för att det inte såg ut som en klassisk actionrulle. Producenterna gjorde allt för att smutskasta mig och de såg till att göra det inför inspelningsteamet, allt för att ställa mig i dålig dager inför min personal.  Stacey Snider som då var chef på Universal skrek åt mig att "Bourne Identity" var inte min privata filmskola för 50 miljoner dollar. Fast i själva verket var det ju precis det, haha.  

- På första inspelningsdagen av "Edge of Tomorrow" var jag väldigt tydlig med att säga: "Jag har aldrig gjort en sådan här film och vet inte alls vad jag håller på med". Producenterna blev så tagna av min ärlighet att de utbrast: "Det är det konstigaste uttalande jag hört från en regissör!" Fast han sa det på ett positivt sätt. Jag föredrar att tala om när man känner sig osäker, för då behåller man kontrollen.

Har din allmänt kända negativa inställning mot Hollywood förändrats sedan du har jobbat med Tom Cruise och "Edge of Tomorrow"?

- Nej, jag är fortfarande väldigt skeptisk mot Hollywood. När jag kollade på trailers för de kommande sommarfilmerna blev jag allt annat än imponerad. Man saknar Hollywood-filmerna som vågar göra något annorlunda. Det är den stora nackdelen med Hollywood.

"Edge of Tomorrow" har biopremiär idag torsdag.