Intervju

Skribent

Alexander Kardelo

15 november 2019 | 18:00

Dafne Keen känner pressen med att spela Lyra Belacqua

Från "Logan" till "His Dark Materials" - den 14-åriga skådespelerskan är tillbaka i ännu en fantasyroll. MovieZine träffade henne för att prata om magiska djur och frågan som hon skulle vilja ställa till Philip Pullman.
Dafne Keen slog igenom i rollen som mutantflickan X-23 i Wolverine-filmen ”Logan”. Den här hösten får vi möta det unga stjärnskottet i en annan tuff roll, som Lyra Belacqua i "His Dark Materials" på HBO Nordic.

När jag träffar Dafne på inspelningen i Cardiff, Wales huvudstad, är serien redan i full gång med inspelningen av säsong 2. Det ska bli (minst) tre säsonger baserade på Philip Pullmans "Den mörka materian" - en älskad boktrilogi om magiska världar och talande djur.

Hade du läst böckerna innan du fick rollen?

- Jag läste dem inför inspelningen. De släpptes ju innan jag var född, så jag kände inte till dem. Men min gudmor älskade böckerna. Och när jag hade provfilmat och trodde jag kunde få rollen, så läste jag alla tre böckerna på tre veckor. Och nu älskar jag dem också.

Vad är det du gillar med dem?

- Att de har en stark kvinnlig huvudroll vars kraft inte är sexuell. Det är min favoritdel.

Hur är det att leva så länge med en karaktär? Du får verkligen chansen att utforska Lyra genom flera säsonger.

- Ja, jag har tur som får växa upp tillsammans med Lyra. Det är otroligt, och ovanligt. Jag började provfilma när jag var elva och nu är jag fjorton. Jag har växt upp med henne. Det är också häftigt att se hur hon mognar som person.
 

Lyra med sin daemon i "His Dark Materials".
 
Du växer upp med Lyra, men du växer också upp själv. Hur funkar tonårslivet för dig med allt arbete?

- Jag filmar, och sen har jag några månaders ledigt. Då går jag tillbaks till skolan och lever ett normalt liv. Alla mina vänner är vana vid det. Det är inget vi pratar om. Så jag får verkligen återvända till en vanlig vardag. Och jag har många runt min ålder på inspelningen, så jag får ändå vara barn. Vi har dessutom en lärare med oss på inspelningen och har lektioner som vanliga barn.

Hur förberedde du dig för rollen?

- En intressant fråga. Den första scenen jag gjorde var att hoppa in genom ett fönster, slå ett glas ur handen på Asrael och bli fasttryckt vid bordet. Vilket jag är ganska van vid efter "Logan”, ett helt vanligt stunt (skratt). Jag behövde egentligen inte förbereda mig så mycket. Att agera med dockor den första veckan var den tuffaste. Men hon är en sådan kul karaktär att spela. Hon är lätt att förstå. Fast hon är ganska komplicerad, men det får man se mer av under säsongens gång.

Skapas det en slags relation eller ett band med dockorna? En del ser ju väldigt verklighetstrogna ut.

- Vi har de mest otroliga dockmakarna. Alla får en egen docka, men jag hade tur och fick femton olika. De rullade in en hel vagn åt mig varje dag. Jag älskar våra dockor. Och det hjälper faktiskt att ha något riktigt och rörligt att titta på, istället för att stirra ut i tomma luften och låtsas att det är något där.
 

Att rida på en isbjörn kräver sin specialeffektsmagi.
 
Lin-Manuel Miranda berättade att ni brukar sjunga mellan scenerna, det gjorde du även med Hugh Jackman, eller hur?

- Japp. Hugh har ju musikalbakgrund, och fick mig intresserad. Sen kom Lin ombord på den här serien, och jag blev jätteglad! Vi kan spela en väldigt intensiv scen, och så fort de ropar ”Bryt!” brister vi ut i sång. Vi kan båda en hel del om musikaler, så vi har hunnit beta av dem alla, från tidernas begynnelse.

Vad har varit höjdpunkten för dig hittills under inspelningen av ”His Dark Materials”?

- När jag fick rida på en låtsasbjörn. Eller ja, han är inte på låtsas, men på inspelningen var han liksom det - jag fick rida på en rigg men det var otroligt. Att filma med Lin var riktigt kul. Och jag har många intensiva scener med Ruth (Wilson), det är något vi båda älskar att göra. Vi fick skrika, gråta och kasta grejer - hur kul som helst!

Vad är den största skillnaden mellan att jobba på en filminspelning och en serie?

- På en film blir man väldigt fäst vid människorna man jobbar med. Men på en tv-serie kommer man varandra ännu närmare, eftersom man jobbar ihop under en mycket längre tid. Jag har känt de här människorna i två år nu, de är som min familj. Man växer upp tillsammans, som sagt.

Vilka tv-serier tittar du själv på?

- Det beror på dagen och vad vi har filmat. Har det varit en intensiv dag kommer jag ju inte slå på ”The Handmaid’s Tale”. Men den har jag flöjt mycket på sistone. Jag ser gärna på komedier. ”The Good Place” och ”Vänner” är bra. Jag tittar på ”The Affair” på sistone och ”Big Little Lies”. Det varierar.
 

Ruth Wilson, Lin-Manuel Miranda och Dafne Keen.
 
Du spelar någons favoritkaraktär just nu. Oroar du dig ifall folk kommer älska eller hata din version av Lyra?

- Såklart, det är mycket press. Miljontals har läst böckerna. När man läst en bok har man sin egen bild av karaktärerna, och när man sedan ser det på tv tänker man: ”Det där var hemskt”. Så jag är ganska rädd… Jag kan vara kritisk själv, och jag tror inte att alla kommer gilla vad jag gör. Pressen är stor, men jag ser det som en utmaning - att få så många som möjligt att gilla min tolkning av Lyra. Och vara så trogen Philip Pullmans böcker som jag kan.

Vilka är dina favoritmiljöer i säsong ett?

- Bolvangar var fantastiskt. Och Mrs Coulters hus var otroligt, men ganska läskigt. Det kändes som att vi spelade in ”The Shining”. Jag gillade mitt sovrum också. Och såklart den norska fiskarstaden.

Ni har också fått besök av Philip Pullman på inspelningen. Fick du några råd, eller kunde du ställa några frågor?

- Jag hade en fråga, men han hann inte svara på den eftersom jag blev inkallad till inspelningen. Jag var ledsen över det. Jag har fortfarande kvar samma fråga: "Hur föds daemoner?"

- Men jag hörde sedan att Philip var väldigt nöjd med mig som Lyra, och vad de hade gjort med serien. Det kändes som en stor lättnad. Jag kunde andas ut. Är Philip nöjd, så är allting bra.
 
 
Nya avsnitt av "His Dark Materials" släpps varje måndag på HBO Nordic.
| 15 november 2019 18:00 |