Långläsning

Skribent

Jonatan Blomberg

5 augusti 2023 | 10:00

Hur exakt tjänar skådespelare sina pengar? Vi frågade "Gladiator"-skådisen!

Vad är skillnaden på att få betalt per inspelningsdag, i klump och hur får man procent eller residuals? Vi bad skådespelaren Alexander Karim förklara.
Hollywoodstrejkerna har pågått sedan den 1 maj för manusförfattarna och den 13 juli för skådespelarna borta i USA. Men vad är det egentligen man bråkar om när det kommer till ersättningen man ska få för sitt utförda arbete på en film- eller tv-produktion? För att förstå det, eller för att bara stilla allmän nyfikenhet, så har MovieZine kontaktat den svenska skådespelaren Alexander Karim
 
Karim höll fram tills strejkerna satte igång på med inspelningarna av den efterlängtade "Gladiator"-uppföljaren, tillsammans med skådespelare som Denzel Washington och Pedro Pascal. Tidigare har vi även kunnat se honom i påkostade internationella tv-serier som "Sagan om Drakens återkomst", "Tyrant" och "The Swarm", samt mängder av svenska produktioner som "Advokaten", "The Box", "Arne Dahl"-filmerna, "Äkta Människor", "Johan Falk"-filmerna och mycket mer hela vägen tillbaka till år 2001.
 
Det råder med andra ord ingen fråga om att han under sina drygt 20 år som skådespelare har fått skriva under mängder med kontrakt för olika projekt - och sedan förhoppningsvis fått betalt för sitt arbete. Här nedan följer en halvtimmas långt och grundligt snack, kring hur det faktiskt fungerar för skådespelare på olika nivåer inom branschen. Vad får man betalt för? Hur? När? Vad är residuals? Varför anses "procent på intäkterna" vara ett stående skämt? Och varför tycker skådespelarna (och manusförfattarna) att det har blivit så mycket sämre med ersättningarna efter streamingbranschens intåg på marknaden? Det och (väldigt) mycket mer kan du läsa om här:
 

"Det upplägget är det samma även i USA."

 
Alexander Karim som Draken i påkostade "Sagan om Drakens återkomst" hos Prime Video. 
 
Vi börjar med något som kanske ser ut som en enkel fråga, men som jag misstänker kommer kräva ett ganska långt svar. När du skriver på ett kontrakt för en ny roll, hur är det egentligen du får betalt som skådespelare?
 
- Ett skådespelaravtal beror jättemycket på vem du är. Det är egentligen vad det hela hänger på. Ur producentens position handlar det ju om hur mycket tjänar filmen på att just den här skådespelaren är med i min film. Om man inte tjänar något på det, alltså för att det är någon helt okänd talang, då så kommer man naturligtvis att tjäna mindre. För du bidrar inte till filmens förmåga att tjäna in pengarna. 
 
Man bidrar inte till att serien automatiskt sprids till mängder av tittare helt enkelt. 
 
- Exakt. Där blir det också annorlunda om jag till exempel gör en film i Sverige, för då får jag mer betalt än om jag gör en film i USA. För i USA, även om det hade varit en huvudroll, så är det inte på grund av mig som någon kommer att gå och se filmen. Det är det kanske inte i Sverige heller, men här är jag åtminstone mycket mer etablerad än i USA. 
 
- Det finns ju en rankning. Liksom, var ligger din lön på olika marknader. Så, det är ju den första grejen. Om du är helt nyexaminerad skådespelare utan någon erfarenhet i Sverige eller i USA, så kommer du att få "bottenpriset". Och där är det ju fackförbunden som har förhandlat fram, vad som är det absolut minsta som du får betala en skådespelare. För du ska inte få använda en skådespelare gratis. Bottenpriset gäller ju för alla och det är var det är. 
 
Och då får du alltså bara betalt för dagarna du är på plats och spelar in avsnitt?
 
- Precis. Jag tror att bottenpriset, nu kan jag visserligen ha helt fel, men minimilönen för en skådespelare här har i alla fall legat på mellan 3-4000 kr den första dagen. Sedan går det ner ju fler dagar du är med. Tills du kommer ned till 1500 kr och då stannar det där i resten av dagarna du är med av inspelningarna.
 
- Nu är det där hur det var kring år 2001, så jag hoppas verkligen att det har gått upp sedan dess, men upplägget i sig är i alla fall det samma. Det upplägget är det samma även i USA. Så, där har vi grunden. Men om du till exempel spelar en huvudroll eller är med väldigt många dagar ändå, då blir det kanske inte det mest gynnsamma för produktionen att betala dig per dag. 
 
- Det finns ett par anledningar till det. Både i Sverige och USA om jag gjort en huvudroll så har man istället lagt fram det som att "det här är din kostnad, det här är vad du får. Punkt. Men om vi går över den tid vi sagt att det ska ta, då kommer du att få det här beloppet per påbörjad vecka som vi går över.". 
 
- Anledningen till att man gör så är att en huvudroll har ett "mellan tummen och pekfingret"-antal dagar att spela in. På "Advokaten" till exempel, så tror jag att jag hade kanske 80 dagar ungefär att spela in. 
 

"Det finns en miljon olika smådetaljer att förhandla om, inom ramen för ens lön."

 
Malin Buska och Alexander Karim i "Advokaten" hos Viaplay.
 
Då är man med i nästan varje scen helt enkelt?
 
- Ja, då är man med i väldigt mycket. Åtminstone nästan varje dag, när man är med så mycket så hade det ju blivit vansinnigt mycket pengar om man ville betala en per dag. Så då är det bättre att säga att "du får den här klumpsumman och så har vi dig mellan första januari till sista april". Men då blir det fritt fram för produktionen att kasta om datum, lägga till dagar eller scener och göra lite vad de vill under den tidsramen. Även det fungerar på exakt samma sätt i USA. 
 
- Så det är det sätt som du får betalt om du spelar en huvudroll. Men sedan finns hela mittenskiktet av roller, alla biroller. Där kan det vara lite olika. Där skulle jag nog säga att om du har mer än 20 dagar, så kommer man nästan alltid att ge dig en klumpsumma istället. Om du har färre än 20 dagar så är det bättre att betala per dag. 
 
- Då säger produktionen bara att "här är vad du får varje dag" och sedan kommer agenterna komma in och förhandla om man vill ha mer per dag. Men också vad som ingår i lönen. Ska man få flygbiljetter? Hur många? Om man vill kunna åka hem ett visst antal gånger mellan olika inspelningsdagar. 
 
- Det finns en miljon olika smådetaljer att förhandla om, inom ramen för ens lön. Jag har exempelvis alltid ett krav på att jag ska ha resa och boende för fem personer, för jag åker alltid med min familj. Då blir ju det genast en förhandlingsfråga, för det kan ju bli en stor kostnad för en produktion att slänga in boende för en hel familj i flera månader. 
 

"Därför förtjänar The Rock pengarna." 

 
J.K. Simmons och Dwayne "The Rock" Johnson i den kommande Netflixfilmen "Red One".
 
- När det då gäller folk som The Rock, då är ju ens medverkan i filmen många gånger det som gör att filmen får finansiering. Då är man uppe på en helt annan nivå. Den typen av skådespelare förtjänar ju pengarna, även fast det ju låter jättemycket med 50 miljoner dollar för en roll i "Red One". Det är ju jättemycket med 50 miljoner dollar, men om man tänker på filmbolagen som håller i pengarna så tycker man ju uppenbarligen att det kommer vara värt att ha med The Rock till den summan. Bland annat med tanke på hur många som då automatiskt kommer att ge filmen en chans bara på grund av det faktumet. 
 
Med nästan 400 miljoner följare på hans Instagram, så finns det möjlighet att nå ut till många den vägen också och kapa vissa andra kostnader som skulle behövt läggas på marknadsföring exempelvis? 
 
- Precis, när han är med i en film så kommer alla se den. Jag kommer se den, alla kommer klicka in sig på Netflix och se den. Därför förtjänar The Rock pengarna. Sedan får man inte glömma att han även har gått ut och donerat miljontals dollar till SAG-AFTRA [facket för skådespelare i USA] och massa andra ställen för att ta hand om alla skådespelare som har det tufft nu under strejken. 
 

"Ett stående skämt inom filmbranschen för oss skådespelare"

 
Large 460dc6f6034a4494d883895a22e6ab0f mv5bmji2mze4mtizof5bml5banbnxkftztgwmjaxodexnje . v1
Alexander Karim i FX-serien "Tyrant". 
 
En sista grej, som vi inte har pratat riktigt om än när det kommer till hur skådespelare får betalt. Det här med "residuals", som om jag har förstått det rätt är något som kommer sedan i efterhand. Kan det liknas med royalties som musiker får för sin musik på Spotify exempelvis? Är det också något som är med i förhandlingarna och finns med i kontraktet man skriver under när en ny roll erbjuds? Eller är det samma sak som att få "procent på intäkterna"?
 
- Residuals och "procent" är två olika saker som man också kan förhandla om. Procent är om du kommer till mig och säger "Alex, vill du göra en film med mig?" och så säger jag att jag vill det. Men då säger du att du bara har x antal kronor att betala mig i lön och att det inte alls är i närheten av vad mitt löneanspråk är. Alla skådespelare vet vad ens dagsgage ligger på, jag vet vad mitt ligger på här i Sverige och vad det ligger på i USA och så vidare. 
 
Och då vet du om någon bjuder under "ditt värde" för produktionen så att säga. Men om rollen eller projektet är så pass intressant ändå, av olika anledningar, så kan du kontra med att du vill ha procent på intäkterna typ?
 
- Exakt. Den biten är däremot lite av ett stående skämt inom filmbranschen för oss skådespelare. För varenda skådespelare som har jobbat i några år har procent på hur många filmer som helst. Jag har procentsatser på filmer överallt, men du får ändå aldrig några pengar på det. Alltså, "Titanic" är fortfarande "i rött" i bokföringen. Många skådespelarna som sitter och har procent på "Titanic" har fortfarande inte fått något där liksom. 
 
- Såvida du inte har väldigt många procent eller förhandlat bra om när du ska få dina procent. Är det på brutto, på netto och i vilket led i finansieringsordningen är det som just du får dina procent? Om du råkar vara först, de som var först i "Titanic" har ju blivit supertäta på den filmen givetvis.
 
- Men om du ligger sist, på nettoprocenten, då ska gemen som höll ihop manussidorna betalas före du får din procent. Och det är oftast där "skådespelarprocenten" hamnar, men om du är The Rock så har du ju säkert två procent på bruttointäkterna redan när filmen går på bio och den kanske kommer tjäna någon miljard redan under biofönstret.
 

"Residuals har mer eller mindre försvunnit"

 
Jake Sully kunde ha spelats av Matt Damon istället.
 
En sånt där stående exempel som brukar dras upp är ju hur Matt Damon tackade nej till tio procent av första "Avatar"-filmens biointäkter, då han redan var uppbunden på ett annat projekt. 
 
- Haha, ja! Och han hade ju inte haft några tio procent på nettointäkterna när allt annat hade betalats av, utan för honom är ju tio procent väldigt tidigt i "betalkedjan". Han hade tjänat grisiga mängder pengar. Men sedan har vi ju det här med residuals också då, som är en separat sak. 
 
- Residuals är ju bara som när musiker får sina pengar i efterhand. Det är en peng som kommer två gånger om året i all framtid. Så länge du lever.
 
Är royalties den svenska översättningen som stämmer bäst där då? 
 
- Ja, precis. Allt som händer med projektet fram tills att du dör, får du pengar för. Kruxet som nu har hänt, vilket är en stor grej i den här strejken, är att residuals har mer eller mindre försvunnit. Därför att övergången från vanlig linjär tv till streaming har gått så snabbt, så vi har inte riktigt hängt med där. 
 
- Det gick så fort och då pumpades det in så otroligt mycket pengar i streamingplattformarna och det gjordes helt galna mängder. Du vet, Viaplay hade typ 55 nya serier på ett år. Och Netflix hade ännu fler. 
 
Och man började släppa hela säsonger på en gång, för att göra plats för ännu fler titlar. 
 
- Ja! Och det var en i veckan, helt galet. Alla jobbade skitmycket och det var så mycket jobb att det blev svårt för nya produktioner att samla ihop ett komplett team i Sverige, för det var folk som var uppbundna och upptagna på annat håll. Vilket ju var fantastiskt på ett sätt. 
 
- Problemet är att kontrakten för streamersen var av en sådan natur att eftersom det var streamers, så var det inte som när något släpptes på linjär tv på kanske SVT. Då såldes det kanske vidare till BBC och sedan gick den igen på SVT men bara mellan vissa datum och då räknades ju det som en "repris", vilket du fick residuals för. 
 
- Medan streamers har inte repriser, den har bara ett "fönster" och så ligger titeln kvar där hela tiden. Och då får du bara betalt för det den första gången. Inga repriser. Och kontrakten var också såhär att "du skriver på här, du får din lön och allt som händer i framtiden har du ingenting att göra med. Den här filmen eller serien lever sitt eget liv nu.".
 
- Det resulterade ju i att de senaste rättighetspengarna som betalades ut till mig nu i somras... allt jag fick då rör produktioner som jag gjorde typ 2014, eller tidigare. Det är nästan som att man slutade jobba som skådespelare efter det, enligt ens residual-checkar alltså. Det är bland annat det man strejkar om nu, för om du har en bransch där streamingtjänsterna tjänar tokmycket pengar, så har det gått så snabbt att man missat att modernisera kontrakten i samma veva. 
 

"Det var så klart bara en tidsfråga innan den här bubblan skulle spricka"

 
Large 460dc6f6034a4494d883895a22e6ab0f b1abe79b c37f 4000 bdd4 6e598a26dd63
Alexander Karim och Anna Friel i "The Box" hos Viaplay.
 
Frågan är ju om streamingtjänsterna verkligen tjänar så mycket pengar som man verkar göra. Eller om det bara är att man lyckas låna mer och mer pengar i takt med att antalet prenumeranter stiger. 
 
- Det är ju lite där bubblan sprack nu ja. Att man har lånat baserat på att antalet prenumeranter ökar och då klarar man av att fylla det där hålet, samtidigt som man alltid ligger kvar i rött i bokföringen.
 
Exakt. Lite som det som hände med Viaplay nu, som tappat en miljon prenumeranter på ett kvartal. Visserligen genom att ta bort gratismånaderna som man räknade in i antalet innan. Men ändå. 
 
- En miljon!? 
 
Från 7,6 miljoner till 6,6 miljoner eller något sånt. Jag minns inte de exakta antalen, men det är ju lite svårt att veta hur många av dessa som är borttagna gratismånader... men det är hur man än vänder och vrider på det inte en positiv trend. 
 
- Verkligen. Och det är ju även en anledning till att många av streamingplattformarna öppnar upp i Östafrika och i Indien. Netflix och alla andra börjar röra sig mer dit, eftersom det finns några miljarder prenumeranter till man kan knyta till sig i bästa fall. Alla försöker väl vända skutan åt rätt håll helt enkelt. 
 
- Det var så klart bara en tidsfråga innan den här bubblan skulle spricka och det blev dags att inse att det inte går att göra 55 nya tv-serier på bara ett år. Men jag klagar verkligen inte. Jag jobbade skitmycket då och hade det jävligt nice. 
 
Och du fick ju, som vi nu har rett ut ändå betalt för dagarna du var på plats. 
 
- Ja, precis absolut. Det var det inga problem med. 
 

"Skådespelarna som blir mest lidande är hela den stora mittfåran"

 
Large 460dc6f6034a4494d883895a22e6ab0f hemmabio152934628
Alexander Karim spelade nyligen en av huvudrollerna i den internationella Viaplays-serien "The Swarm". 
 
Och det är nog lite det som jag tror att vissa missförstått nu. När skådespelare lagt ut kort på sina residual-checkar på 3 cent. Men det är allt färre bilder på det där man tjänade under inspelningarna. Men man kan ju samtidigt förstå hur någon som är med i en otroligt populär tv-serie idag och inte får några residuals alls, men kanske hade varit svinrik om det här var för 15 år sedan när tv-serien hade visats på vanlig linjär tv först. 
 
- Den typen av skådespelare som arbetar kanske tio dagar om året. När det verkligen bara är ett sidogig. Du kanske har ett annat jobb på sidan eller gör lite små reklamjobb. Då är ju residuals inte något man går och tänker på så mycket. Det kommer några hundralappar till jul och några hundralappar på sommaren. 
 
- Men sedan finns det ju skådespelare som arbetar jättemycket och är i det absoluta toppskiktet, som The Rock som vi snackat om. Eller typ Tom Cruise. Han går ju inte heller och väntar på sina residuals. Den typen av skådespelare har tillräckligt till kaffet ändå. Skådespelarna som blir mest lidande är hela den stora mittfåran. 
 
- Om vi håller det till Sverige, för i USA blir det så abstrakta summor. Men om man tittar på Sverige så finns det en hel grupp skådespelare som jobbar och försöker försörja sig som skådespelare. Ibland kanske man tar något sidogig som dj eller något annat litet jobb, men i regel försöker man ändå försörja sig som skådespelare. Någon som kanske arbetar mellan 20-35 inspelningsdagar om året. 
 
- Då har du ganska mycket dagar ändå, men inte tillräckligt för att kunna skita i allt annat och jobba med skådespeleriet på heltid. Och det är den typen av skådespelare som blir mest lidande, för den residual-pengen som du kan tjäna in under så många dagar blir väldigt viktig då. Den kan utgöra en stor del av din årsinkomst då. 
 

"Ett par dagar på en framgångsrik tv-serie, så var ditt år klart sedan"

 
James Michael Tyler och David Schwimmer som Gunther och Ross i "Vänner". 
 
Speciellt om man jämför med hur det var förr då. Om man hade 20 eller 30 dagar på "Seinfeld", "The Office", "Frasier" eller "Vänner". Och då menar jag alltså inte huvudrollsinnehavarna, utan Gunther i "Vänner"-nivån. 
 
- Herregud, ja. Min syster är inte skådespelare längre, men hon var en skådis i L.A. på 90-talet. Och jag tror att hon gjorde typ tre roller som man ändå tyckte var riktigt coola, hon var med i "Don Juan DeMarco" med Jonny Depp och gjorde en liten pyttegrej. Sedan gjorde hon ett avsnitt av "Fresh Prince in Bel-Air" och en Coca-Colareklam. Och hon hade alltid så jäkla mycket pengar, för den där reklamen kunde ju gå tio gånger under en dag. Vilket gjorde att det kom residualcheckar hela tiden för henne sedan. 
 
- Och det var ju så det var förr. Om du lyckades boka reklam eller ett par dagar på en framgångsrik tv-serie, så var ditt år klart sedan. För då skulle dina residuals fortsätta att trilla in efteråt. Jag tror att utan den pengen så skulle du behöva jobba så många dagar, om du inte får någon reprispeng alls, för att kunna klara dig mellan jobben. 
 
- I en bransch nu när produktionsantalet går ned ganska drastiskt också. Om vi nu kanske har gått från 55 serier till högst tio stycken istället. 
 
"Gladiator 2" var ju en av de första större projekten som officiellt stängde ned inspelningarna på grund av Hollywoodstrejkerna. Hann du börja spela in något av dina egna scener där?
 
- Ja, jag har spelat in massor. Men dessvärre får jag inte prata om det än. Jag får inte berätta något om själva "Gladiator 2"-filmen, jag tror inte ens att jag får säga om huruvida vi har pausat inspelningarna eller inte. Det hade ju varit jävla tråkigt att bli stämd av Paramount Pictures, de har ju lite muskler menar jag.
 
Vi ska inte sätta dig i trubbel i onödan. Utan får återkomma till den när det börjar närma sig premiären sedan, för jag har ju förstått att det är en ganska viktig och rolig biroll du fått.
 
- Ja, den är skitkul! Det är så roligt att få spela in den. En annan sak jag skulle vilja lägga till också angående det andra vi har pratat om också. 
 

"Rubriken är alltid fantasisummor."

 
Alexander Karim kommer dyka upp i "Gladiator 2" tillsammans med Denzel Washington och Pedro Pascal.
 
Kör hårt, vad har vi missat? 
 
- Just den här saken med att folk ofta kan säga saker som "vafan klagar ni över, som tjänar sådär jävla mycket?". Och ja, man kan säga att det är höga löner i många fall. För om man kollar på The Rock så vet vi ju att det kan bli en hel del. 
 
- I deras fall är det ju otroligt fint att dem också går ut i strejk och står i solidaritet med alla skådespelare som inte tjänar lika mycket. Strejken hade aldrig fungerat om de största skådespelarna, som redan har sitt på det torra, fortsatte att jobba på nu. Det är ju ingen tragedi om jag inte kommer till jobbet imorrn, det är bara att byta ut mig. Men om The Rock, Tom Cruise, Denzel Washington, Viola Davies eller någon av den typen inte dyker upp, då är det genast kris för produktionen. 
 
- Och många som säger att "vanliga" skådespelare tjänar så bra, så är det faktiskt inte så bra som många tror att det är. Rubriken är alltid fantasisummor. Om du är en svensk skådespelare kanske du får 40 000 kr för en dag och du har tio inspelningsdagar. Det låter ju skitbra? 
 
- En och en halv veckas jobb för 400 000 kr. Problemet är detta, alla betalar ju skatt men där försvinner 200 000 kr. Sedan ska du betala din agent tio procent och din manager tio procent till. Så det du kommer iväg med i handen är trettio procent av fantasisumman. Då har du 120 000 kr kvar, vilket fortfarande är bra för bara tio dagars arbete. Om du hade jobbat så varje dag. 
 
- Men efter dina tio inspelningsdagar så spenderar du nästa tre månader eller ett halvår åt att försöka hitta ett nytt jobb. Vid det laget som du lyckas boka nästa jobb så börjar det du tjänade på ditt förra att ta slut. Det är ju därför lönerna blir så "höga", eftersom det inte går att bibehålla ett liv inom den här branschen annars. Särskilt om du tillhör mellanskiktet och verkligen måste boka nästa jobb, eller sluta arbeta som skådespelare. Så klarar man inte av att leva mellan skådisjobben så kommer alla trilla ur branschen... och tillslut kan man inte boka några skådespelare alls.
 

Lönefakta för Sverige:

 
Alexander Karim som Ragnar Vanheden i "Jönssonligan: Den perfekta stöten".
 
För den som är intresserad av de svenska detaljerna kring minimilöner. Enligt det senast gällande kollektivavtalet för svenska skådespelare gäller lägstanivåerna nedan (i artikeln utgår Alexander från hur det var när han själv började som skådespelare 2001): 
 
Första dagen lägst 5 387 kr.
Andra dagen lägst 4 953 kr.
Tredje och följande dagar lägst 3 281 kr.
Vid anställning längre än 75 dagar kan dagsgage ersättas av månadslön. Minimilön per månad lägst 31 680 kr.
Vid inställelse utan scenmedverkan, eftersynkronisering, kollationering och ljudupptagning för playback från lägst 2 524 kr.
 

Läs också: Svensk skådespelare spelar just nu in en stor biroll i "Gladiator 2"

 
Tycker du att det blev något lättare att förstå hur skådespelare faktiskt får betalt för sina filmer och tv-serier? Kommentera gärna nedan!
| 5 augusti 2023 10:00 |