Bad Boys for Life 2020

Action Komedi Thriller
124 MIN
Bad Boys for Life poster

Mike Lowrey och Marcus Burnett börjar bli till åren. Medan Marcus funderar på att gå i pension, är Mike mer sugen på action än någonsin. De får det hett om öronen när en hämndlysten kartelledares änka och hennes son ställer in siktet på Mike.
2.8 av 97 användare

Bad Boys for Life (Bad Boys 3)
17 januari 2020
1 juni 2020
14 maj 2020
Sony Pictures

Fanny Degerfelt

17 januari 2020 | 18:45

Vansinnigt korkat och vansinnigt underhållande

Will Smith och Martin Lawrence återvänder efter nästan 20 år. "Bad Boys For Life" är halsbrytande action, utmärkt kemi, en genomgående dumhet och en rejäl såpoperavändning. Men trots sina brister är den svår att motstå.
Poliserna Mike Lowrey (Will Smith) och Marcus Burnett (Martin Lawrence) är på olika platser i sitt liv. Mike vill köra snabba bilar och fortsätta leva livet som en cool polis, som inte bryr sig särskilt mycket om regler för att gripa skurken, medan Marcus precis blivit morfar och helst vill gå i pension. Det ställs till sin spets när Mike utsätts för ett mordförsök, och Marcus bestämmer sig att det finns för mycket våld här i världen. Men de måste få tag på mördaren innan han återvänder för att avsluta jobbet. Men hur fan ska de kunna hitta den misstänkte när det finns så många som vill döda Mike?

Till sin hjälp har de nya gänget bestående av Mikes ex Rita (Paola Nuñes), Rafe (Charles Melton), Kelly (före detta Disney-stjärnan Vanessa Hudgens) och Dorn (Alexander Ludwig från "Vikings") som föredrar att jobba långsamt med övervakning och hackning, men kan dra fram ett skjutvapen när det krävs… eller åtminstone de flesta av dem kan det.

Den första “Bad Boys”-filmen hade premiär 1995 (!) och uppföljaren kom 2003. Det är alltså 17 år sen den senaste filmen kom. Låt det sjunka in och kolla sen efter om du fått några grå hår bara av tanken. Men just att det gått så pass lång tid gör att filmen känns mindre forcerad än många uppföljare. Våra huvudrollsinnehavare är betydligt äldre än senast (både Smith och Lawrence är i 50-årsåldern) men det integreras i handlingen på ett sätt som känns både naturligt och roligt. Själva handlingen har alltid varit sekundär till den lysande kemin mellan Smith och Lawrence, och den är där efter alla dessa år.

“Bad Boys” var den första långfilmen som explosionfetischisten Michael Bay regisserade, och han stod även för regin i den andra, men del tre har hamnat i nya händer. Kanske krockade det med andra projekt, kanske var han bara osugen, kanske var det för dyrt att ta in honom en tredje gång kanske... men han verkar fortfarande vara på god fot med produktionen om en säger så. Regin istället har tagits över av det belgiska teamet Adil El Arbi och Bilall Fallah, och Will Smith själv är med som producent.

Jag räknar inte med att en “Bad Boys”-film ska följa särskilt många av verklighetens lagar - allra minst fysikens - men herregud vad den här filmen är korkad när det gäller nästan allt. Börjar du dra i minsta tråd faller hela bilden sönder, och en får en lätt huvudvärk på köpet. "Bad Boys For Life" lider av samma problem som i princip alla actionfilmer som är längre än två timmar; den mittersta akten är för lång och blir paradoxalt långsam trots att den är fylld till brädden med actionsekvenser. Det finns några specialeffekter som ser ut att vara jämngamla med “Bad Boys II”. Ibland glider filmen över vägrenen (i bilar som har så framträdande roller att smygreklam inte längre räcker att beskriva det) in på den irriterande sidan.

Men trots allt det där är “Bad Boys For Life” så himla underhållande. Det blir flera garv, kemin är utmärkt nästan jämt, det finns flera bra actionscener och såpoperavändningen i slutet gör det bara bättre. Omfamna det korkade. Bli en del av det korkade. Kapitulera. Det är en film som är ojämn, som en ibland skrattar åt och inte med, men samtidigt kan en inte motstå hur mycket hjärta den har. Om du gillat de tidigare filmerna eller bara är sugen på underhållande pang-pang lovar jag att du kommer ha roligt, även om du glömmer handlingen direkt. Och det är trots allt vad “Bad Boys” handlar om.
| 17 januari 2020 18:45 |
Användarrecensioner (4)
1
Vilken usel rulle, inte ens värd att se om man skulle få betalt för det. Finns inget i filmen som ens är i närheten av dom två första.
3
Härlig actionfilm med snyggt foto, musik och dessa underbara skådisar som jag skrattar så åt. Särskilt Martin Lawrence!
1
Bajshumor film för fjotisar utan.......................................................tja vad säger man? Filmen är så dålig att det inte finns utrymme för mer kritik. Var ska man börja: Hämnd, svartkonst och oäkta söner som vill piska upp pappa i Miamis palmer. URK, URK. Se 1 och 2 istället, de filmerna har ju iallafall lite hjärna och action istället för denna 20:- lådfilm på Ica Maxi.