The Nice Guys 2016

Action Komedi Thriller
116 MIN
The Nice Guys poster

I 70-talets Los Angeles härjar det omaka men hårdföra deckarparet Jackson Healy och Holland March. Den förstnämnde är på väg ur sin alkoholism, medan Holland fortfarande brottas med sin. Tillsammans har de antagit uppdraget att utreda en porrstjärnas självmord.
3.3 av 493 användare

Carl Adam Anderberg

16 maj 2016 | 22:00

Actionkomedi som utlovar briljans men inte når ända fram

Shane Black är tillbaka med en ny buddy cop-komedi där Ryan Gosling och Russell Crowe glänser, men under det putslustiga och stundtals hysteriska skalet ekar det tyvärr ganska tomt.
Den som någon gång tvivlat på Ryan Goslings komiska förmåga behöver bara kolla in "The Nice Guys" för att lägga de tvivlen till arkiven. Hans entusiastiska insats lyser verkligen upp bioduken, men tyvärr får han inte en tillräckligt stark historia att jobba med för att det ska lyfta ordentligt. Regissören Shane Blacks nya känns som en film som är gjord för att i första hand fungera i trailerform, och i andra hand som en plats för skruvade sketcher, och först i tredje hand som en film gjord för att faktiskt berätta en vettig historia. Där det verkligen räknas saknas nämligen väldigt många vitala bitar, men vi kommer dit.

Handlingen utspelas i 70-talets avgas-indränkta LA, där två diametralt annorlunda män tvingas samarbeta för att lösa ett mystiskt försvinnande av en ung kvinna. Russell Crowe spelar Jackson Healey, en man som skrämmer folk för pengar, och Gosling spelar Holland March, en alkoholiserad fåntratt som livnär sig som privatdetektiv. Deras relation börjar som brukligt är lite mindre sympatiskt med att Crowe bryter Gosling arm, men utvecklas såklart snart till alla buddy cop-filmers stapelvara; en kärv men rolig vänskap.

Crowe och Gosling studsar mot varandra på ett ofta lysande sätt, där Gosling som sagt visar varför han är en av Hollywoods allra mest underhållande skådisar, men där även Crowe tillåter sig själv att vara roligare än han varit på många år. Goslings dotter, som för det mesta släntrar runt bakom sin far, spelas av den relativa nykomlingen Angourie Rice som även hon sköter sig riktigt bra.

De första tio minuterna av filmen är faktiskt närapå lysande, och jag väntar ivrigt på att historien ska dra igång, vilket den till min stora besvikelse aldrig gör. Våra protagonister letar efter en kvinna vi inte får lära känna, för att tjäna pengar eller något, och mer än så blir det aldrig. Visst, här och där slängs det in lite stråkar och något sentimentalt tal, men eftersom det inte är grundat i karaktärerna känns det mer parodiskt och malplacerat än som något av genuin tyngd och relevans.

Humormässigt då? Ja, jag är tveksam. En stor del av skämten faller nämligen platt, men som en konsekvens av att varenda replik minutiöst konstruerats för att framkalla vilda gapskratt lyckas såklart en del av dem med sitt uppdrag. Ibland blir det genialt ("You wanna see my dick?"), men alldeles för ofta blir det alldeles för krystat för min smak. Black har helt enkelt slängt en säck med skämt på en kletig komik-tavla, och sett vad som fastnat. Det tar udden av mycket av det roliga för mig.

Jag vill verkligen gilla "The Nice Guys". Och det är ingen dålig film, inte alls. Däremot håller den inte vad den lovar med sina fantastiska skådespelare och tjusiga miljöer och sin smått fantastiska trailer. Jag blir underhållen, men bara inte så underhållen som jag borde bli, och jag ser det som en rak konsekvens av att berättelsen aldrig för en sekund lyckas rycka tag i mig och ge mig något verkligt att sätta tänderna i.

Jag hoppas att Shane Black gör en tvåa, med samma skådisar. Jag hoppas att han lägger fokus på en bra och medryckande historia, och jag hoppas att han slaktar en del av sina älsklingar tills dess. Ryan Gosling förtjänar det. Russell Crowe förtjänar det. Världen förtjänar det. "The Nice Guys" är mer ett löfte om storhet, än faktisk sådan, och det känns väldigt synd. Alla ingredienser fanns ju här. Förutom kanske den allra, allra viktigaste; något att bry sig om.
| 16 maj 2016 22:00 |
3
Två omaka detektiver med allt för olika sätt att lösa saker på blir av en slump tvungna att samarbeta med varandra i ett fall, snygg 70-tals kostym, bilar och musik blandas med friska skämt och actionfyllda slagsmål och brutala mord. Trodde filmen skulle vara en ren komedi, men den bjuder på mycket mer än så, dock tyckte jag att det blev lite väl mycket av allting för att det skulle hålla hela vägen, man får försöka hålla en linje genom filmen som i Dödligt vapen-filmerna, action och roliga inslag, inte komedi/action/thriller/kriminal och ultra våld i samma film, då blev det lite too much... Men snygg genre, snyggt foto och grym kostym och stage, men för mig blir det en svag 3a... Cast: Ryan Gosling, Russel Crowe, Angourie Rice mfl... aaa