Terminator: Dark Fate 2019

Action Äventyr Sci-Fi
128 MIN
Spanska
Terminator: Dark Fate poster

Reboot av "Terminator"-franchisen som tar vid där "Terminator 2" slutade. Mer än två decennier har passerat sedan Sarah Connor förhindrade Domedagen, ändrade framtiden och skrev om mänsklighetens öde. Dani lever ett enkelt liv i Mexiko med sin bror, när en högavancerad ny Terminator reser tillbaks i tiden för att döda henne. Danis överlevnad hänger på två krigare: supersoldaten Grace och stridshärdade Sarah Connor.
2.7 av 137 användare

Patrik Linderholm

23 oktober 2019 | 15:20

Traditionell Terminator på tomgång

Nya Terminator-filmen lyckas hålla ångan uppe för stunden, men förlitar sig för mycket på gamla konventioner för att bryta ny mark.
Att lyckas skjuta hål och sänka det skepp som är Terminator-franchisen verkar vara lika svårt som att besegra en ihärdig T-1000. Trots allt värre försök att spinna vidare på science fiction-sagan som James Cameron skapade i mitten på 80-talet, fortsätter Terminator-filmerna att komma tillbaka gång på gång. Och även om den förra installationen “Terminator: Genisys” var blott ett ihåligt exoskelett av filmseriens forna jag, så är det således dags igen. Men hur många gånger ska vi egentligen tåla en dålig Terminator-uppföljare? Lyckligtvis bäddar i alla fall nya “Terminator: Dark Fate” en välkomnande grund av förlåtelse och återupplivande.

För det första är Cameron själv med på tåget igen, och agerar här både som medproducent och medutvecklare av storyn. Dessutom har man fått med ursprungsstjärnan Linda Hamilton igen och storyn tar vid efter “Terminator 2: Domedagen”. Händelserna från och minnet av samtliga filmatiseringar som gjorts efter 1991 är således som bortblåsta.

Några decennier efter händelserna i “T2” lever Sarah Connor i en värld där mänskligheten och framtiden är räddad. Men när nya Terminators anländer från en annan framtid för att ge sig på tonårstjejen Dani Ramos (Natalia Reyes) är det upp till Connor att göra upp med både nya och gamla bekantskaper för återigen rädda mänsklighetens framtid.

Med en ny Terminator-film kommer också en ny form av Terminator. Denna gång heter modellen Rev-9 och kan närmast liknas en T-1000 på crack. För att öka hotet kan denna nya modell kliva ur sitt exoskelett och således orsaka dubbelt med trubbel. Men precis som med alla andra nanotech-förbättrade skurkar känns dock Rev-9 så överväldigande kraftfull att det förtar lite av spänningen.

Det största problemet med “Terminator: Dark Fate” är dock att den försöker förnya sig utan att varken förbättra eller förändra. Det finns en ny framtid som hotar, en ny Terminator, ett nytt Skynet och en ny person att rädda – men det är samma gamla dynamik, struktur och action. Bara för att man byter ut oljan och ändrar färg på huven betyder det inte att motorn går annorlunda.

Med det sagt är det inte så att “Dark Fate” inte lyckas underhålla. Det finns nog med kompetent utförda actionsegment som känns tillräckligt innovativa för att hålla ångan uppe. Att se Hamilton tillbaka i sin paradroll som den stentuffa Sarah Connor är en fröjd att se och hennes dynamik med en åldrad T-800 (Arnold Schwarzenegger) och hur åren sedan “T2” har påverkat henne hör till filmens bästa moments. När det kommer till ren och skär badassness får hon dock tyvärr se sig besegrad av Mackenzie Davis som människohybriden Grace. Davis är tveklöst den starkaste komponenten i denna filmatisering och lyckas föra in nytt blod i den sinande franchisen.

För den som var orolig över att “Deadpool”-regissören Tim Miller skulle tillföra för mycket humor till Terminator-världen så är “Dark Fate” lyckligtvis återhållsam på den fronten. Istället har regissören fått med sig den barnförbjudna tonen från sitt superhjälteprojekt. Filmen är lite blodigare och mer brutal än sina föregångare, med en Linda Hamilton som ständigt släpper f-bombs.

I slutändan försöker “Terminator: Dark Fate” vara vad “The Force Awakens” var för Star Wars-serien eller vad “Logan” var för X-Men-filmerna, men den lyckas tyvärr inte vara nyskapande nog för att nå upp i den kalibern. Hjärtat i Terminator-serien har alltid varit att skapa en bättre framtid för människosläktet, och även om detta är långt ifrån den sämsta Terminator-filmatiseringen så kanske det vore det bästa för människans fortsatta överlevnad att låta det bli den sista.
| 23 oktober 2019 15:20 |
Användarrecensioner (5)
3
Jag gillade handlingen, jag gillade däremot inte Grace, hon var för kinkigt. Jag skulle vilja se mer av Rev-9 och T-800. Det var för många fruntimmer och kaffepaus i filmen. Annars var filmen helt okej, den tredje bästa Terminator filmen !!!
3
xyz
Iaf den bästa uppföljaren till T2, formeln känns igen, Mackenzie Davis visar en ny sida som jag inte sett tidigare total badass. Gabriel Luna känns lite mer typecastad då han mer eller mindre gör om sin roll från Agents of Shield (Ghost Raider). En stor fråga som lämnas öppen är vad det nya Skynet, Legion kommer i från.
3
Storyn är identisk de tidigare filmerna, i synnerhet The Terminator och Judgment Day, kalla det reboot, remake, rehash eller något annat men det är samma film. Öppningsscenen är bedrövlig och gör med Terminator franchisen vad George Lucas gjorde med Star Wars när han gick och ändrade på dem. Jag blev uppriktigt sagt ledsen. Den nya mördarroboten, super hi-tech och full av överraskningar, ser för harmlös ut för att inge den hotfulla närvaron vi minns från tidigare versioner. Förmodligen för att han lättare ska kunna infiltrera alla situationer men jag vill ha mina Terminators skräckinjagande, och då hjälper det inte att han kommer i dubbel uppsättning. Scenen i ett kraschande flygplan är fullkomligt vidrig och tänjde gränserna för suspension och disbelief och jag ville snabbspola. Trots det blir filmen ändå underhållande, kanske för att vi har Terminator Genisys i färskt minne, men nåväl. När Dark Fate väl funkar så blir det en påminnelse om varför vi älskar serien och varför vi sitter där i biografen. Humorn och kemin mellan Schwarzenegger och Hamilton är genuin och de levererar många skrattsalvor. Ordentliga skrattsalvor. Det nya "skyddshelgonet" Grace är utomordentligt tuff samtidigt som hon är mänskligare än cyniska och kalla Sarah Connor. Tillsammans blir tjejerna en stenhård trio som man hejar på och applåderar när de spöar robotar. Och jag älskade Mexico miljön. Det fanns mycket bra, men räckte ändå inte hela vägen. Jag hade även velat höra mer av Brad Fiedels magiska elektroniska pumpande score men jag kan bara drömma om den perfekta Terminator 3. 3/5.