The Danish Girl 2015

Romantik Drama
120 MIN
Franska
Tyska
The Danish Girl poster

Baserad på den sanna historien om den danska kostnären Lili Elbe och hennes hustru, Gerda. En historia om ett äktenskap där en av parterna vill göra en stor förändring, och om hur de båda handskas med det.
3.6 av 714 användare

The Danish Girl
5 februari 2016
20 juni 2016
Engelska, Franska, Tyska
United International Pictures

Patrik Linderholm

6 september 2015 | 08:00

Skinande vackert om transpionjär

Tom Hoopers vackra visuella stil skänker ett rörande vackert skimmer över den sanna och viktiga historien om transkvinnan Lili Elbe.
Oscarsvinnaren Eddie Redmayne och vårt svenska stjärnskott Alicia Vikander har aldrig varit hetare än just nu. Ändå har regissören Tom Hooper lyckats fånga dem båda två för sin nya film ”The Danish Girl”. Men det kommer förvisso inte som en överraskning då Hooper själv briljerat i filmrummen med både kostymdramat ”The King's Speech” och sin innovativa tolkning av musikalen ”Les Miserablés”. Trions sammanslagning satte således intresset för ”The Danish Girl” på topp.

Filmen förtäljer berättelsen om Einar Wegener (Redmayne) – den framgångsrika danske målaren som lever med sin fru Gerda (Vikander) i 20-talets Köpenhamn. De har ett lyckligt och frodigt äktenskap där de två konstnärssjälarna lever i perfekt symbios. Men något bubblar under ytan hos Einar, och när vad som till en början bara verkar vara ett underhållande lustspel väcker något i honom blir det starten på en resa som kommer ändra båda deras liv drastiskt.

Den sanna berättelsen om Einar Wegener, sedermera Lili Elbe, är en oerhört viktig och förkrossande sådan. Genom att vara en av de första som verkligen accepterat sitt sanna jag och genomgå en könskorregering av det här slaget blev hon en ytterst betydelsefull figur för transrörelsen. Hooper skildrar berättelsen om Lili och hur det påverkar paret Wegeners förhållande med yttersta varsamhet – samtidigt som han inte viker undan från de mörka partierna. Problematiken som infann sig i att vara transperson under 20-talet säger sig själv, och Hooper lyckas skapa en nyanserad inblick i hur livet tedde sig för Lili under den här tiden.

Kritik har riktats mot faktumet att Hooper satt en cis-man i rollen som en av de mest betydelsefulla transkvinnorna någonsin – och det är ett faktum en kan hålla med om. Att ha en faktisk transkvinna porträttera Elbe hade varit att föredra – framför allt då filmroller för transpersoner är minst sagt marginaliserade. Men lyckligtvis är såväl Vikander som Redmayne fullständigt lysande i sina roller, och Oscarsnomineringarna känns skrivna med slagborr i stenkakan. Kärleken, skörheten och svärtan i deras förhållande fångas oerhört skickligt av de två skådespelarna som båda uppvisar ett grandiost emotionellt svängrum.

Ser man till Hoopers tidigare filmer känns den enorma visuella stilen väl igen. Omvälvande foto ihop med starka färgkontraster skapar ett bildspråk som berikar upplevelsen så pass att den nästan framstår som magisk. Ibland kan en tyvärr dock känna att Hooper gör det lite väl enkelt för sig. Partierna i Köpenhamn utspelar sig inte sällan vid de färgglada husen i Nyhavn och andra typiska riktmärken för staden. Även musiken i filmen – som görs av den annars så utmärkte Alexandre Desplat – känns fantasilös och typiskt traditionell för denna typ av film. Men det lär nog nå till en Oscarsnominering även för honom.

För även om en hatar termen och begreppet så är detta vad man skulle kalla en typisk Oscarsfilm. Baserad på en sann historia, transformativ roll för huvudrollsinnehavaren, periodfilm – alla ingredienser finns där. Likt en av förra årets stora favoriter ”The Theory of Everything” – där Redmayne vann sin första av möjligtvis två Oscars – är det även en berättelse om äktenskapets inre kaos när en av personerna når ett livsavgörande skede i livet. Men liksom denna ligger ”The Danish Girls” största styrka i att visa upp båda parternas sida i berättelsen och hur de båda såväl faller offer som fröjdas av Einars insikt. Det är en vemodigt vacker kärlekssaga som gör det ytterst svårt för en att lämnas oberörd. Se och gråt.
| 6 september 2015 08:00 |
Användarrecensioner (3)
5
När jag först hörde om The Danish Girl blev jag genast intresserad, dels för att jag gillar både Alicia Vikander och Eddie Redmayne, och dels för historian som filmen skulle berätta. När sedan recensioner började komma var de mycket blandade, och jag hörde både bra och dåliga saker om filmen. Att recensenten i DN Kultur bara gav filmen en 2:a fick mig att sänka förväntningarna en aning. Det hade inte behövts... The Danish Girl är en lika vacker, sorglig och finstämd film som den är viktig. Berättelsen om Einar Wegener/Lili Elbe är både fascinerande och viktig, och lika så berättelsen om hustrun Gerda. Filmen är för det första mycket vacker, med fina miljöer och kläder. Köpenhamn och Paris, som är städerna där makarna Wegener bodde, får ett fint porträtt. I synnerhet Köpenhamn. Musiken fungerar också riktigt bra. För mig är det dock skådespelarna som gör filmen så bra som den är. Alicia Vikander är en superstjärna, och hon gör Gerda Wegener både sårbar, stark och omtänksam. Alla skådisar i filmen gör det bra, och biroll värd att nämna är Hans Axgill, som är Einars barndomsvän. Men det är Eddie Redmayne som lyser starkast av alla. Ha är en av de absolut mest talangfulla skådespelarna av sin generation, och hans prestation som Einar Wegener, och senare också Lili Elbe är fantastisk. Jag älskade The Danish Girl, och hoppas att den får det beröm den förtjänar för det mästerverk den här.
3
Den sanna berättelsen inspirerad på konstnärsparet Gerda Wegner och Einar Wegner aka Lili Elbe den första trans-kvinnan att genomgå en könskorrigering. Fantastisk vacker och ömsint porträtterat av de båda skådespelarna vår Göteborska Alica Vikander och Eddie Redmayne. Viktig och varm berättelse, den är absolut bra, men Oscarsnomineringarna vet jag inte om jag tycker den är värd, så starka skådespelar insatser tyckte jag tyvärr inte det var. Välspelat vacker och givande så betyget blir en stark 3a... Cast:Amber Heard, Matthias Schoenaerts, Ben Whishaw mfl... AAA+
3
Egentligen inte en dålig film. Välgjord, välspelad, vacker, stämningsfull, etc. Men man blir så trött. Ännu en av Hollywoods tragiska transpersoner (självfallet spelad av en heterosexuell man) vars liv skildras likt en eländig drogmissbrukare. Eddie Redmayne har praktiskt taget OFFER präntat i pannan och agerar ofta om än modigt väldigt modigt teatraliskt för att imponera på Oscarsjuryn. Alicia Vikander är fantastisk men inte ens hon kan rädda det hopplösa slutet. Filmen hade troligen gynnats av att hålla sig till verkligheten (som den ganska drastisk avviker ifrån), undvika engelskspråkiga karaktärer ("Girl with the Dragon Tattoo" ringde...) och haft ursprungliga huvudrollsinnehaverskan Nicole Kidman som Lili...