Arrival 2016

Drama Sci-Fi Mysterium
116 MIN
Arrival poster

Ett antal mystiska rymdskepp landar på olika platser över hela världen. I USA sätts en elitstyrka samman under ledning av dr Louise Banks, expert inom lingvistik, för att undersöka om skeppens besättning har fientliga avsikter. Banks måste ensam fatta beslut som kan hota hennes liv - och förmodligen hela mänskligheten.
3.7 av 603 användare

2 september 2016 | 10:00

Ren och skär filmmagi

”Arrival” är gripande och rejält omtumlande science fiction som tänjer på gränser både vad gäller berättande och innehåll. Regissören Denis Villeneuve lyckas med konststycket att från början till filmens slut överraska och samtidigt hålla oss åskådare hela vägen på halster.
När ett antal rymdskepp landar på olika platser på jorden hämtas lingvistikprofessorn Louise Banks av amerikanska militären för att hjälpa dem försöka förstå besökarnas uppsåt. Som om hotet från ovan inte var nog börjar dessutom världens länder mobilisera sig och bråka sinsemellan om vilka åtgärder som borde tas inför den potentiella katastrofen, något som riskerar bli ett minst lika stort hot mot mänskligheten som det utomjordingarnas närvaro möjligen kan innebära. Louise ställs inför svåra beslut och en kamp mot tiden, bokstavligen, inleds.

Till skillnad mot många andra science fiction-filmer utspelas denna på jorden där handlingen egentligen kretsar kring en enda persons upplevelser om det som sker mot bakgrund av något mycket större. Budskapet om kontakt över språkbarriär och öppenhet inför det nya, känns nästan kusligt aktuellt med tanke på att vår rädsla för det främmande och fördomar som rädslan medför. Men också beträffande de spända relationerna olika länder emellan som alldeles för lätt uppstår framförallt vid globala kriser, som istället borde ena oss.

”Arrival” är en laddad, känslomässigt engagerande och med små medel väldigt spännande dramathriller. Filmen tar upp svåra men intressanta filosofiska frågor om oss själva och vår existens i tiden. Villeneuve värjer inte för att använda ett annorlunda berättargrepp och liksom parallellskildra historien och vad den vill säga på ett smart och till synes komplicerat, men till sist ändå fullständigt begripligt och otroligt tankeväckande sätt.

Bildspråket är poetiskt och fotot varvar snyggt skärpa med oskärpa och närbilder med fantastiska vyer. Vi vaggas in i filmens värld i ett tidigt stadie och sedan sitter vi där - fast. Jag är lätt lite allergisk mot att se aliens och monster på film och tycker i regel att det är mer otäckt med det man inte ser, men i ”Arrival” är utomjordingarna ovanligt suggestivt framställda, något som kittlar fantasin istället för att ta udden av den.

Manuset är skrivet av Erik Heisserer efter novellförlagan ”Story Of Your Life” av Ted Chiang och han lyckas ypperligt skapa en berättelse om den lilla människan i ett ofantligt mycket större sammanhang. Ibland sjunker tempot något, men mitt intresse förblir konstant och även om det mot slutet levereras några förhastade förenklingar av storyn så håller ändå helheten ända till slutet väldigt hög klass.

Liksom i ”Sicario” från 2015 väljer Villeneuve att ännu en gång ha en kvinnlig hjälte i centrum och Amy Adams passar perfekt i rollen. Hon är lysande som Louise med sin till synes naturliga skörhet och de där trevande men ack så talande blickarna som utan omvägar förmedlar till oss det vi med största sannolikhet själva skulle känna i en liknande situation. Också Jeremy Renner och Forest Whitaker är likaledes trovärdiga i viktiga biroller.

”Arrival” är en fullständigt magisk filmupplevelse som håller sina åskådare i ett fast grepp från början till slut. Jag lever mig in med hull och hår och har nästan svårt att andas stundvis då jag likt huvudpersonerna svävar mellan rädsla, ångest och en stundom groende känsla av försiktig optimism. Även om jag aldrig riktigt vet vart vi är på väg så bryr jag mig heller inte särskilt om det, då det inte är målet så mycket som resan dit som här är det viktigaste. Till sist knyts ändå säcken, som det brukar heta, ihop och lösa trådar stoppas undan även om det såklart finns en hel del att fortsätta klura på när ljuset till sist tänds i salongen. Väl hemma snurrar tankarna fortfarande och på ett sätt tror jag inte de slutar snurra förrän jag får se filmen igen, då de med största sannolikhet åter kommer börja veva runt i skallen. Fast just så är det med visuell magi, den tar inte slut bara för att filmen gör det.
| 2 september 2016 10:00 |
Användarrecensioner (4)
4
Själv är jag ingen fantast av sci-fi-filmer, men den här är ett måste. Fantastiskt snygg film med ett bra skådespel. Handlingen utspelar sig på flera olika plan samtidigt, vilket gör den genial och unik. Ett måste för alla filmälskare. Fler tankar på bloggen: http://zidselbokochfilmtips.blogspot.com/2018/10/spraket-ar-det-framsta-vapnet.html
3
En lugn och långsam film med en nervskakande och överarbetad Amy Adams i huvudrollen. Hon ba "vad betyder de här kaffefläckarna och vad betyder de här minnena jag har!!". Jaa soon enough så kommer du få svar... Filmen var på ett sätt intressant och jag har definitivt inte nåt emot långsamma filmer, men även fast tanken var god så måste jag nog säga att handlingen inte var tillräckligt djup och häpnadsväckande filosofiskt sett för att komma undan med sin långsamhet. Nä den får en trea, för den sög inte, utan var OK. Men absolut inte mer än så.
3
Årets storslagna sci-fi drama men också en film jag är väldigt kluven till. Det är en fantastisk story och annorlunda berättat, där inget är som det ser ut att vara och där början och slutet hänger ihop utan en tydlig start-slut. Men däremellan är filmen lite för stor att ta in i dess otroligt lågmälda och sega tempo. Vacker och gripande berättelse men om man inte har rätt verktyg att berätta den, förstörs tyvärr hela mottagandet, vilket hände i denna filmen. Den blev större än sig själv och tappa därmed sin publik :( Är väldigt kluven, båda hat-älskar den, men som helhet blir det tyvärr en svag 3a... Skriver inte så mycket mer om filmen, man måste se den själv och få sin egen uppfattning, sevärd absolut, bästa på länge nje.... Cast: Amy Adams, Jeremy Renner, Forest Whitaker mfl... aaa