Sök
De utomjordiska besökarna i den här spännande rysaren har knappast vänliga avsikter men hjältinnan Kaitlyn Dever är inte den som ger sig i första taget.
RECENSION. Sylvester Stallone tar ett steg tillbaka för att släppa fram yngre förmågor, båda gamla och nya karaktärer, i vad som sägs vara hans sista film i den här explosiva genren.
RECENSION: Guld och glitter när Gael García Bernal tar sig an rollen som en “ecótico” i brottardramat “Cassandro”. Underhållande och hjärtevarmt – ett riktigt glädjepiller!
RECENSION: Det bjuds på snyggt koreograferad action och en helt okej bakgrundshistoria till en av John Wick-filmernas mer intressanta karaktärer. Men det är helt enkelt inte det samma utan Keanu Reeves (eller någon som honom) i huvudrollen.
RECENSION. Ett mystiskt dödsfall blir en anledning att undersöka ett äktenskaps långsamma förfall, i Justine Triets till större delen väldigt välgjorda rättegångsdrama “Fritt fall”.
RECENSION. SVT:s nya storsatsning utspelar sig i Södertälje och är så högaktuell att nyhetsrubrikerna följer berättelsen åt. Klassiskt kriminaldrama om gängvåld med lojalitetsfrågan i fokus. Välspelat av de yngre i ensemblen, men också med ett mycket spretigt persongalleri och uppläxande dialog.
RECENSION. En så kallad romantisk film där offret för hämndporr glatt blir förövarens lifecoach så att han kan vinna tillbaka exet han stalkar. Det finns knappt ord för hur avskyvärd ”After Everything” är.
RECENSION. ”Past Lives” är en sällsam kärleksfilm, som berör med sitt bedårande enkla bildspråk och en träffsäker, men fåordig dialog. Tystnaden i detta triangeldrama är mer talande än yttrade ord någonsin kunnat vara.
RECENSION: ”The Other Black Girl” bjuder på tunga ”Get Out”-vibbar samtidigt som tonen hålls avsevärt mer lättsam och bingevänlig när vi kastas in ett underhållande mysterium.
Kan “Sveriges första riktigt stora katastroffilm” vara något att ha? Ja, den spricker stundtals i kanterna men skakar ändå om – på ett riktigt svenskt vis.
RECENSION. Kenneth Branagh har gjort det igen: ”Mord i Venedig” är en elegant whodunnit-thriller med stor ensemble och en klurig mordgåta. Något mindre stjärnglans jämfört med de tidigare filmerna, men desto mer spöklik atmosfär.
Demonen Valak i form av den läskiga nunnan fortsätter sprida skräck i en uppföljare som upprepar mycket av första filmen men med lite mer adrenalin.
RECENSION. ”Dogman” är en actionladdad och underhållande dramathriller om att överleva övergrepp och förnedring. Luc Besson har gjort en slags superhjältefilm om rullstolsburna Douglas som hanterar busar i grannskapet med sina fyrfota vänner.
RECENSION. Priscilla Presley får äntligen axla huvudrollen i sitt eget liv. I och med Sofia Coppolas finstämda, men brutalt ärliga drama om hennes relation med Elvis får hon göra upp med sitt förflutna och ta steget ut ur skuggan.
RECENSION. En klassisk fantasysaga i udda skräckförpackning är nog det bästa sättet att beskriva ”The Changeling”. Om det låter lockande så bör serien definitivt ges en chans. Med det sagt, så kommer det här troligtvis inte vara en serie som faller alla i smaken.
RECENSION. ”Greven” är en mörk, våldsam och snyggt svartvit vampyrkomedi, som varken är särskilt rolig eller ens så fyndig till sitt innehåll. Den politiska satiren har sina poänger, och visst, idén är kul, men alltså inte filmen.
”The Killer” är en intensiv och rejält stressande thriller, som utspelas utifrån en lönnmördares betraktande perspektiv. Filmen är spännande och explosiv, men har något av ett antiklimax-slut, som drar ner betyget.