Sök
RECENSION. När en familj gräsänder får för sig att lämna sin trygga damm för ett äventyr i soligare klimat är det upplagt för misstag, vilka självklart sker. Men trots viss förutsägbarhet ger filmen ändå en varm känsla inombords.
Om det här är resultatet när en regissör får den kreativa friheten att göra vad han vill så har det blivit dags att ge pengarna till någon annan.
Mark Wahlberg gör ännu en film om att vara farsa. Den här gången är det en med ett mörkt förflutet som lönnmördare. “The Family Plan” är “A History of Violence” för både mamma, pappa och barnen.
RECENSION. När Mikael Persbrandt tar sig an rollen som en av Sveriges mest kända och aktade personer gör han det med sällan skådad fingertoppskänsla. Men trots påkostad och snygg inramning gör inte berättelsen så ont i hjärtat som den borde.
RECENSION. Netflix låter oss återse det gäng hönor och tuppar som år 2000 utgjorde karaktärsgalleriet i klassikern ”Flykten från hönsgården” i uppföljaren ”Flykten från kycklingfabriken”. Den här gången ska det listas ut ett sätt att ta sig in i en ondskefull nuggetfabrik.
RECENSION. Det blir full gas enligt amerikansk modell när ”Beck – Inferno” ska följa upp den dramatik som den förra filmen ”Quid Pro Quo” dukade upp. Karaktärernas moral smutsas ner rejält.
RECENSION. Stämningen är tät och skådespeleriet på topp när tv-auteuren Sam Esmail tar steget till vita duken, men något fattas i hans techapokalyptiska Netflix-adaption.
RECENSION: ”Alla våra hemligheter” använder sina klyschor på bästa möjliga sätt, vilket gör att det som mycket väl hade kunnat resultera i en ”guilty pleasure”-titel, nu bara blir ren och skär pleasure.
RECENSION. John Woo är tillbaka med en helt dialogfri hämnarfilm för män som gillar pang-pang. Tunt manus drar ner den snyggt filmade actionrullen men Joel Kinnaman är på topp.
Roald Dahls excentriske karamellkung tar sina steppande första steg mot en egen chokladfabrik i denna färgsprudlande musikal för alla åldrar. Sockersöt och smått oemotståndlig skrattfest väntar med Timothée Chalamet i sitt rätta element.
Eddie Murphy bär den här färgsprakande filmen på sina axlar. Annars är det en berättelse fullmatad med extra allt av inslag från andra amerikanska filmer på temat familj och jul.
De älskade barnböckerna om familjen Knyckertz blir äntligen långfilm! Underhållande Robin-Hood-gone-Svensson i idyllisk småstad om att stjäla eller inte stjäla. Eller som Kriminellen skulle uttrycka det – ”Det finns stöld, också finns det stöld”.
RECENSION. Svensk-amerikanske Adam Anders tar sig an den kristna skapelseberättelsen med både musik och humor, men försöket faller platt och hårt till marken. Vad vi istället får är ett tillrättalagt haveri som inte kan glädja någon utom möjligen de redan troende. Uttrycket ”att predika för de redan frälsta” har sällan passat bättre än här.
Trött på politisk korrekt skräck med samhällskritiska budskap? Då lär ”Thanksgiving” falla dig i smaken. Eli Roths slaktarfest är en kul hyllning till opretentiöst 80-tal.
RECENSION. Med fantastiskt foto, rejäl musik och intensiva actionscener levererar den senaste filmen i ”Godzilla”-serien njutningar för nästan alla sinnen.
RECENSION. Kan du lita på din egen familj? “En helt vanlig familj” är den välspelade och ytterst spännande miniserien som ställer både tillit och obehag på sin spets.
RECENSION. ”Tre kanter har min hatt” – fältherren Napoleon Bonaparte är känd för sina lustiga hattar, för sin mytomspunna längd och sina ohämmade kärleksbrev tillägnade frun Jospéhine, men också för att ha drivit tre miljoner män mot sin död. Ridley Scotts biopic är också lika delar storslagen som småsint, självironisk och plågsamt tråkig.