Sök
Peter Jacksons senaste kreation bjuder på välbekant action i godaste ”Hobbit”-anda. Men frågan är om kosmetisk underhållning à la specialeffekter kommer kunna göra ”Mortal Engines” till årets julfilm?
Emily Mortimer kämpar i motvind som ägarinna av byns enda bokhandel. Slöa brittiska dramat ”The Bookshop” vill få oss att älska böckernas värld, men gör inte mycket för att berika filmens. Charmiga miljöer men tomt på innehåll.
Pojke i fjärran land på äventyr med flygande matta. Tyvärr är det inte ”Aladdin” vi pratar om utan en dansk produktion som liknar ett billigt barnprogram, inklusive tröttsam humor och malplacerade tunga ämnen.
Röjar-Ralf är tillbaka, och filmen bjuder på både skratt och samtidskommentarer när han tillsammans med Vanellope hamnar mitt i all kommers på nätet.
Andy Serkis adaption av Rudyard Kiplings klassiska ”Djungelboken” bytte titel och sköts upp när den krockade med Jon Favreaus film med samma namn från 2016. Två år senare kan vi konstatera att den gör en hel del grejer rätt, men ofattbart nog känns den fortfarande långt ifrån färdig och har en del omfattande problem som är farligt nära fatal nivå.
Men bara nästan. Tyngd under lager av ofrivillig komik och sunkiga skådespelarprestationer känns den gamla legenden om den maskerade folkhjälten trött och gjord, trots försök till viss förnyelse.
Ethan Hawke visar en fin tonträff i sin vemodiga hyllningssång till den osjungna countrytrubaduren Blaze Foley som dog fattig vid ung ålder. En slingrig saga från rökiga barer som hittar sin egen signatur genom musiken.
Fredrik Hiller gör ”Resident Evil” på skånsk mark, med ett inbäddat budskap kring rasism och medmänsklighet. Den länge fördröjda ”Operation Ragnarök” är äntligen klar, och även om resultatet är ruggigt ojämnt så blir det aldrig tråkigt.
Mer familjefars och skoldrama när Anders Jacobssons och Sören Olssons barnboksfavorit kommer tillbaka på bio. Nya skådespelare i de klassiska rollerna bjuder på många sköna skratt och pinsam igenkänning, i den bästa Sune-filmen sedan ”Sunes sommar”.
Välmenande, patosfylld, och med ett okonventionellt berättarperspektiv levererar ”Girls of the Sun” en mardrömsbild från kriget mot IS. Onyanserad, teatralisk och repetitiv reducerar den sig själv till ett plakat.
Hårda knytnävar och sårade manliga egon drabbar samman när Adonis Creed möter Viktor Drago. ”Creed II” speglar händelserna i ”Rocky IV” genom att berätta en snarlik historia en gång till, men det funkade ju bra sist. Bakom alla muskler finns en uppföljare med stort hjärta.
Långfilmsdebuterande Jasmin Mozaffaris festivalvinnare om ungdomar på glid har ett bekant upplägg, men en imponerande autentisk känsla som ger karaktärerna och deras historia liv.
En rivig tomtestämma sjunger om ”christmas stockings” till de rullande eftertexterna medan jag skummar igenom mina anteckningar: oinspirerat, förutsägbart och sentimentalt. I Netflix julfilm ”The Christmas Chronicles” avlöser plattityderna varandra och den enda som nästan tycks ha överlevt sockerfallet efter allt julgodis är Kurt Russell.
Paprika Steen bjuder in till en dansk underbar jävla jul, med mycket igenkänning och obekväma situationer. Men särskilt originellt är det inte, och jämfört med andra filmer om dysfunktionella familjer borde ”Den tiden på året” ha varit antingen vassare eller roligare. Gärna både och.
Med läcker animation kombinerat med intervjuer och arkivbilder berättas historien om författaren och reportern Ryszard Kapuscinskis upplevelser i krigshärjade Angola på 1970-talet.
Vad gör du om en mystisk dubbelgångare tar över din identitet på en erotisk nätsida? Den här annorlunda, obehagliga rysaren använder modern teknologi för att skrämmas och lyckas med ett smart manus och en begåvad huvudrollsinnehavare riktigt bra.
Brady Corbets högst explosiva och smått provokativa stjärnporträtt, med en briljant Natalie Portman i huvudrollen, är ett spektakel som sannerligen väcker liv i sin publik. Det finns en hel del att fundera på även när eftertexterna rullat klart och musiken tystnat, men frågan är om man blir så mycket klokare av det.