Recension: Belleville Baby (2013)

På jakt efter den tid som flytt

Efter att ha experimenterat med feministisk pornografi tillsammans med bl.a. Ester Martin Bergsmark i ”Dirty Diaries”, har Mia Engberg vänt kamerastativet mot sitt eget förflutna och gjort en poetisk dokumentär av ett högst personligt ämne. ”Belleville Baby” blev uttagen till Berlins internationella filmfestival tidigare i år och är en dristig berättelse om en svunnen tid som kröner henne till en av landets mest spännande filmskapare.

Publicerad:

Tio år har passerat utan ett knyst från Vincent – ett ex som spårlöst försvann under deras livade romans i Paris. Mia har nu barn och man i Sverige men ett omtumlande långdistanssamtal tar henne tillbaka till tiden då hon var bosatt i det 20:e arrondissemanget och avslöjar var den gamla pojkvännen faktiskt tagit vägen, att han suttit inlåst bakom galler och bom.

Minnen spelas upp i revy och känslor brusar upp till ytan; det är som att bläddra i ett gammalt fotoalbum. Engberg verbaliserar dagboksanteckningarna till de flyktiga, korniga bilderna med en ode till den tragiska legenden om Orfeus och Eurydike. Enligt grekisk mytologi ska Orfeus ha åkt till dödsriket i underjorden för att hämta tillbaka sin kära nymf men ett brutet löfte till Hades gör att han förlorar henne för alltid. Konnotationerna är många: Mia har alstrat ögonblicken som ögat registrerat under åren och bildat en kristall med bilder av det där Bonnie och Clyde-paret i media, Florence Rey och Audry Maupin, upploppen i staden och Vincent, när han rakade sig framför spegeln.

”Du är en kolonisatör”, säger han i ett samtal, och syftar på hennes vilja att förvandla deras historia till konst. Klasskillnaden är oundviklig men Engberg filtrerar inte bort ofördelaktigheten och baserar inte allt på egen utsago – hon ger honom rösten, fast han ihärdigt stretar emot.

Det verkar som att dokumentärer av hög sanningshalt är att föredra om man tittar till kritikernas favoriter. Sarah Polleys släktforskande i ”Stories We Tell” som nyligen nått svenska biografer togs emot med förtjusning och ”Belleville Baby” har fått ovationer under kringresandet på festivaler. Mia Engberg ställer sig, precis Chris Marker med essäfilmen ”Sans Soleil”, frågan om hur man gestaltar minnen. De där ömtåliga, ingraverade och abstrakta sakerna som lagrats hjärnan, och svarar med kraften i språket, super 8-film och en ovanligt långsam bildhastighet. Trots att tillgången till material varit mycket begränsad då en av huvudpersonerna i fråga inte velat medverka är filmen fortfarande känslosam och blottande, med ett vackert konstaterande om att var historia är unik.

Läs mera

Bättre innehåll och tjänster med hjälp av cookies

Vi och våra 114 tredjepartsleverantörer samlar information med hjälp av cookies och enhetsidentifierare då du besöker vår sajt. Med hjälp av informationen kan vi utveckla vårt innehåll och våra tjänster.

Gravito och dess partners kräver samtycke för följande:

Syften

Cookies, enhets- eller liknande onlineidentifierare (t.ex. inloggningsbaserade identifierare, slumpmässigt tilldelade identifierare, nätverksbaserade identifierare) tillsammans med annan information (t.ex. typ av webbläsare och information, språk, skärmstorlek, teknik som stöds osv.) kan lagras eller läsas på din enhet så att din enhet blir igenkänd varje gång den ansluter till en app eller till en webbplats, för ett eller flera av de ändamål som beskrivs här.

Reklam och innehåll kan anpassas baserat på din profil. Din aktivitet på denna tjänst kan användas för att skapa eller förbättra en profil om dig för personanpassad reklam eller innehåll. Annons- och innehållsprestanda kan mätas. Rapporter kan genereras baserat på din och andras aktivitet.

Information om din aktivitet i denna tjänst, såsom din interaktion med annonser eller innehåll, kan vara till stor hjälp för att förbättra produkter och tjänster och för att skapa nya produkter och tjänster baserat på användarinteraktioner, typ av publik osv. Detta specifika ändamål omfattar inte utveckling eller förbättring av användarprofiler och identifierare.

Specialfunktioner

Med ditt samtycke kan din exakta plats (inom en radie på mindre än 500 meter) användas för att stödja de ändamål som beskrivs i detta meddelande.

Med ditt samtycke kan vissa egenskaper som är specifika för din enhet begäras och användas för att skilja den från andra enheter (t.ex. installerade teckensnitt eller plugin-program, upplösningen på din skärm) till stöd för de ändamål som beskrivs i detta meddelande.

Genom att acceptera tillåter du databehandling inom tjänsten, avslag kan påverka användarupplevelsen. Vissa tredjepartsleverantörer kan använda sitt berättigade intresse för att arbeta, du kan invända mot det eller ändra andra inställningar när som helst genom att välja "Inställningar" längst ner på sidan.

Dataskydd