Efter den milt sagt halvdana ”Snuten i Hollywood II” så var det dags att återupprätta Axel Foleys rykte som en av filmvärldens roligaste och coolaste poliser. En nyttig injektion var valet av John Landis som regissör – hans tidigare samarbeten med Eddie Murphy (”Ombytta roller”, ”En prins i New York”) har varit märkvärt lyckade.
Trots Landis vanligen avslappnat tokroliga stil så är det här en av hans mer nedtonade och allvarligare filmer – troligen på grund av press från producenter som vill bevara varumärkets trovärdighet. Det funkar dock förvånansvärt bra när fokus ligger på story och action snarare än buskishumor (skämtens kvalité varierar från kul till genanta). Regissörens knäppa humor uppenbaras dock ibland, som några bilmekanikers inlevelsefulla dans till Supremes i inledningen eller en hetsig biljakt i bästa ”Blues Brothers”-stil.
Landis får dock ta ut svängarna i form av filmens miljöer – ett stort nöjesfält där Axel F jagar en illegal liga ledd av en skurk så ond att han kastar ut en döende man ur sin bil under en jakt. Här finns både åkattraktioner och specialeffektsbaserade turer där Landis ivriga fingrar får leka fritt. En vild final utspelar sig bland annat i ett uppbyggt förhistoriskt land med både grottmän och dinosaurier. Det blir något annorlunda än biljakter i storstaden eller eldstrider i de actionfilmstypiska ödelagda lokalerna (även om de finns här också).
Murphy är i fin form som alltid och har fått tryggt sällskap av gamle sidekicken Judge Reinhold som numer befordrade Billy Rosewood, veteranerna Hector Elizondo, Stephen McHattie, Alan Young och John Saxon samt inte minst den fabulösa Bronson Pinchot som återvänder med sin Serge, den gamle konstgalleristen från första filmen som nu öppnat en souvenirbutik med vapentema! Till skillnad från övriga filmer i serien så får Axel en romans i denna, med en parkanställd (orättvist bortglömda 90-talsfavoriten Theresa Randle) som tacksamt nog inte är ett hjälplöst våp.
I övrigt rullar filmen på bra med rappt tempo, en hygglig historia och spännande action (även om en del forcerad och förutsägbar sådan). Det enda man egentligen saknar är de fyrverkerier som uppstod i originalet där en suverän kombination av humor och action resulterade i en av 1980-talets bästa actionkomedier. Den här är väl ovanligt bra som trea (en annars bespottad och vanligen usel del i filmserier) och en klar förbättring sedan del två.
Kuriosa: som i de flesta av Landis filmer så dyker en rad andra regissörer upp i cameo-roller, inklusive George Lucas, John Singleton, Barbet Schroeder samt framlidna specialeffektsesset Ray Harryhausen.