Störst av allt 2019

Drama Thriller
45 MIN
Störst av allt poster

När en tragedi sker i en av Stockholms rikaste förorter står en vanlig gymnasieelev, Maja Norberg, anklagad för mord. När händelserna från den tragiska dagen uppdagas avslöjas också privata detaljer om Majas förhållande med Sebastian Fagerman och hans dysfunktionella familj.
3.4 av 141 användare
1
01
Maja
2019-04-05
02
Custody
2019-04-05
03
The Funeral
2019-04-05
04
The Reconstruction
2019-04-05
05
The Trial
2019-04-05
06
The Witnesses
2019-04-05

Fanny Degerfelt

30 mars 2019 | 10:25

Netflix första svenska serie stapplar men imponerar

I en serie att sträckse står en gymnasieflicka står åtalad för en skolskjutning. Svensk polisfilm möter "Skam" i en ojämn men ofta enastående miniserie.
Kameran glider outhärdligt långsamt över klassrummets mörkblå golv. Blod, gymnastikskor, de ansiktslösa, döda kropparna. Kameran stannar till på artonåriga Maja som tomt stirrar ut i luften. Hon har blod på kläderna, i ansiktet, på händerna, och reagerar inte på den instormande polisens tilltal. Hon åtalas för mord, men vad var det egentligen som hände, och vad ledde till denna punkt? Sakta men säkert nystar serien upp vad som hände.

Maja bor i en stor villa i den välbärgade Stockholmsförorten Djursholm. Hon är en duktig gymnasieelev, reser med sin familj, och hänger med bästa vännen Amanda. När charmige och svinrike Sebastian återvänder från ett år utomlands slår det gnistor mellan dem. De blir snabbt oskiljaktiga. Sebastian är kärleksfull och sårbar samtidigt som han är bortskämd (en kraschad BMW hanteras med en axelryckning, “pappa har fler bilar”) och har ett väldigt mörker inom sig som hotar att dra med sig Maja ner.

"Störst av allt" består av två delar, den rättsprocess och det åtal som väcks mot Maja, samt de tillbakablickar som desperat vill vara "Skam". Allvarliga, sakliga förhör blandas med vilda fester och tonårskärlek.
Berättelsens nav är relationen mellan Maja (Hanna Ardéhn) och Sebastian (Felix Sandman), hade den inte fungerat hade hela projektet kraschat, men laddning mellan dem är påtaglig, det är intimt, erotiskt och labilt. Jag tvivlar inte på att vi kommer se mycket mer från de två huvudrollsinnehavarna.

Hanna Ardéhn är en framför allt en fysiskt skicklig skådespelare, med ett väldigt uttrycksfullt ansikte även när hon är avtrubbad - även om jag mot slutet av serien är less på hennes ansiktsuttryck där hon tårögd verkar försöka stirra tills ögonen hoppar ut ur hennes huvud.

Felix Sandman känns självklar som den tuffa killen, han ger Sebastian en arrogant charm och självklarhet på det där sättet som bara killar som kommer undan med det mesta gör. Sandman är sedan innan känd som musiker, han kom tvåa i Melodifestivalen 2018 med låten "Every Single Day." Tidigare var han medlem i FO&O/The Fooo/The Fooo Conspiracy - ett sånt där band som du förmodligen aldrig hört talas om om du är vuxen, men som var omåttligt populärt bland tweentjejer när det begav sig.

Maja och Sebastians ostadiga relation känns verklig, men då serien består av 6 avsnitt á 45 minuter hade jag gärna sett att deras relationer till andra fått chansen att utvecklas. Särskilt finns det en stelhet mellan Maja och bästa vännen Amanda (Ella Rappich). Hade det inte uttryckligen sagts att de varit bästa vänner sen de var barn hade jag inte förutsatt det. Vidare finns det ett par andra karaktärer som slår över i rena karikatyrer - bland andra Sebastians pappa - och en av personerna Maja anklagas för att ha dödat får bara ett par repliker trots att han är en viktig del av händelseförloppet.

Det svåraste med att skildra unga personers liv och känslor är att koppla bort den dömande vuxenblicken, och den tar ofta över i tillbakablickarna, vilket gör att det känns mindre autentisk som en ungdomskildring - och därför faller platt i jämförelse med "Skam" som den så himla gärna vill vara.

“Störst av allt” är baserad på författaren och juristen Malin Persson Giolitos roman med samma namn. Den utsågs bland annat till årets bästa deckare av Svenska Deckarakademin. Serien är trogen romanen, men någonting går förlorat när Persson Giolitos språkdräkt skalas av.

"Störst av allt" har många brister men när den är som bäst är den ändå fängslande och välspelad. Knappt hinner jag bli irriterad på något förrän jag sugs tillbaka in. "Störst av allt" tar ett emotionellt brottargrepp och håller kvar. Det är en serie att sluka och diskutera, en serie som förhoppningsvis banar väg för fler intressanta, svenska Netflixproduktioner.
| 30 mars 2019 10:25 |