Action Drama Thriller Mysterium
Sydkorea
56 MIN
Koreanska
Urdu
Squid Game poster

Gi-hun är skuldsatt upp över öronen när han får ett mystiskt erbjudande att delta i ett spel där han kan vinna en stor summa pengar för att betala av sina skulder. Något som verkar vara en barnlek tar sedan en blodig vändning.
3.9 av 117 användare
1
2
01
Red Light, Green Light
2021-09-17
02
Hell
2021-09-17
03
The Man with the Umbrella
2021-09-17
04
Stick to the Team
2021-09-17
05
A Fair World
2021-09-17
06
Gganbu
2021-09-17
07
VIPS
2021-09-17
08
Front Man
2021-09-17
09
One Lucky Day
2021-09-17

Charlotte Brange

5 oktober 2021 | 22:15

Mordiska barnlekar av högsta kvalitet

Är man med i leken – får man leken tåla? Deltagarna i succéserien ”Squid Game” trodde kanske att barnlekar var en enkel match, men det blev en lövtunn balans mellan liv och död – framställt på ett helt briljant sätt i denna nervkittlande koreanska serie.
Har du allt att förlora, tja, då kan du också förlora allt. De nästan 500 deltagarna i mystiska ”Squid Game” är alla handplockade för att de har en sak gemensamt – de är allihop så utblottade att de knappt har något att leva för. Ovanför deras huvuden hänger bokstavligen miljoner won och hägrar, som i deras situation och tycke skulle kunna lösa alla deras problem. Kruxet är att de måste ta sig igenom ett antal utmaningar – men de måste också vinna över de övriga deltagarna.

Gi-Hun (Lee Jung-jae) är en av dem - en dagdrivande loser besatt av speldjävulen, något som satt honom på kant både med sin åldrande mor och sin försummade 10-åriga dotter. När chansen i form av en småskrattande affärsman (Gong Yoo, superstjärna från bland annat ”Train to Busan”) dyker upp nappar han snabbt. Barnlekar, det kan väl vara lekande lätt att ta sig igenom och det är som upplagt för att han ska kunna roffa åt sig de många välpressade sedelbuntarna.

Men om du förlorar i lekarna, ja då förlorar du även ditt liv. Det som börjar med en kaosartad ”Under hökens vingar” leder snart till allt mer komplicerade lekar, och även bakom spelets färgglada bakom börjar det tasslas – både hos deltagarna men även inom de övriga stängda dörrarna bakom detta jättelika pusselland. Parallellt som de blodigt spännande lekarna pågår får vi följa en detektiv (Wi Ha-Joon) som försöker avslöja vad det egentligen är som sker – och varför.

Hela världens Netflix-publik verkar just nu ha fått upp ögonen för de milt sagt nerv- och stressfyllda massakrar till barnlekar i koreanska ”Squid Game”. Vana tittare av koreanska draman, k-draman, kommer att få se sedvanligt karaktärsdjup som blandas med eftertanke och en lätt dos sentimentalitet. Det finns en sensmoral i allt som sker på vår skärm – ingenting är egentligen bara en slump. Stundtals kan det dras åt förutsägbart, men hur berättandet och detaljrikt det är kan vara minst lika viktiga som resultatet.

Psykologiska spel och vem vi verkligen är under press, det har vi sett tidigare. Men sällan har det gjorts på ett så laddat, hjärtskärande, och välskrivet sätt som i ”Squid Game” – som dessutom är rejält strösslad med samhällskritik. Är det fel på oss – eller är det fel på systemet? Håll er långt borta kapitalismens Hollywood - inga tassar på en remake av ”Squid Game”, då har ni missat poängen.

Tvistarna och törnarna i ”Squid Game” är många, och nervkittlande. Serien kommer att hålla dig uppkrupen och som på nålar, genomgående alla seriens nio smarta, och välgjorda avsnitt. Följ med i k-hypen som de senaste årens ”Parasite”, ”Burning” och ”Minari” håller brinnande – men vad du än gör – skippa den onaturliga dubbningen.
| 5 oktober 2021 22:15 |
5
Mycket i toppklass här, foto, rekvisita, skådisar-och som extra krydda att serien inte spelas på engelska. Jag fattar inget av koreanskan, men verkligen verkligen kan det språket uttrycka känslor! Det är som att det inte behövs någon särskild översättning av replikerna, som tittar förstår jag ändå vad som är andemeningen. Poängen med samhällskritiken är som ett slag i magen, barnets lekar får gestalta också den vuxna världens förlorare, bara det att som vuxen förlorar man mer än en lek. Jag gråter mig igenom avsnitt efter avsnitt och ömmar för oss fattiga människor som tror att pengar skulle lösa några problem.
5
Fastnade redan i trailern för den minst sagt ovänliga plotten, att låta en mängd människor leka dödliga barnlekar. Serien gjorde mig INTE besviken! Mänskliga relationer, dilemman, överlevnadsinstinkt, sjuka ideer, spänning, ond bråd död och inte en enda romans; LOVE IT! Välproducerad, Snygg och jag tycker dessutom serien håller genom alla sina 9 timmar. Se den!