Black Adam 2022

Action Äventyr Fantasy
124 MIN
Black Adam poster

Nära 5000 år efter att han tilldelats de forntida gudarnas allsmäktiga krafter - och fängslats lika snabbt - blir Black Adam befriad, redo att släppa lös sin unika form av rättvisa i den moderna världen.
2.4 av 90 användare

Black Adam
21 oktober 2022
19 januari 2023
5 december 2022
Warner Bros

Lucas Mass

19 oktober 2022 | 14:25

Makthierarkin i DC-universumet står oförändrad

RECENSION. ”Black Adam” är ett bombastiskt och rörigt tillägg i superhjältegenren. Det finns mycket att titta på och väldigt lite att tänka på. Till slut undrar man bara om potentialen alltid var så här låg, eller om filmskaparna missade vad potentialen faktiskt var.
Det har gått väl över tio år sedan Dwayne Johnson blev fast besluten att det var han som skulle spela antihjälten Black Adam på film. Det var inte långt efter det som superhjältegenren började förvandlas till den överflödande industrin av delade universum och tröttsamma mallar som vi är vana vid idag. Men trots den nya filmvärlden ,där det känns som att även den mest okända superhjälten har sin egen blockbuster, och trots Dwayne Johnsons eviga passion att ta sig in i den världen, så är det inte förrän nu som ”Black Adam” går upp på bio.

Likt utvecklingen av filmen så släpps Black Adam äntligen ut i fria världen efter fem tusen år, redo att slå sönder alla människor som står i vägen. Bland dessa människor finns Justice Society (likt Justice League) med bland annat Doctor Fate (likt Doctor Strange), Atom Smasher (likt Ant-Man), och Hawkman (inte likt Hawkeye). Huvudpoängen med filmen verkar vara att ge alla dessa olika superkrafter en möjlighet att slåss ute på gatorna medan militären onödigt lägger sig i.

Berättelsen och karaktärerna är dock inte lika viktiga som blixtarna och vraket, men det är intressant att peka ut att Black Adam är mest känd för hans kopplingar till Shazam. Med samma superkrafter och logga så hade man kunnat tro att Shazam skulle betyda mer för filmen trots att han inte är inblandad - men “Black Adam” verkar mer intresserad i att bygga upp en rival med en annan DC-hjälte i stället. DC (Dwayne Johnson) verkar inte se lika stora möjligheter med en Shazam vs Black Adam film.

Det blir tydligt rätt så tidigt in i ”Black Adam” att det inte riktigt är karaktären eller filmen i sig som Dwayne Johnson varit så passionerad över i alla dessa år, utan snarare är det frestelsen att spela huvudrollen i en superhjältefranchise.

Det är mycket möjligt att han fäste sig vid just Black Adam för att det var den karaktären som fansen sa att han liknade mest och kvalitetsmöjligheten med en sådan film var inte lika viktig. Det här är inte ett slag mot vare sig skådespelaren eller filmen, det känns bara inte som att det tog så här lång tid för att någon ville se till att slutprodukten blev så bra som möjligt. ”Black Adam” hade antagligen varit exakt samma film för fem år sedan.

Det vi har här är nästan non-stop action och dunder. Så mycket händer hela tiden, men samtidigt känns det alltid som att väldigt lite blir gjort. Den har illusionen av en konstant framåtrörelse, men för det mesta är det bara rörelse med enbart en gnutta som går framåt. “Black Adam” kan vara en utmärkt distraktion för ögonen medan man tänker på lite mer produktiva saker, som till exempel vad man borde äta till middag efteråt. Så länge man är redo för hur utmattad man blir så tror jag att inte det finns några andra långvariga effekter att oroa sig för.

Om Dwayne Johnsons engagemang i att ha en egen bit av DC-universumet inte var så pass tydligt i intervjuer så hade det varit enkelt att tro att han går i sömnen genom filmen. Black Adam är inte en särskilt djupgående karaktär i manuset ändå, men det lyckas ändå kännas halvdant. Det här är inte en film för den som hoppas på Dwayne Johnsons vanliga charm och karisma.

Vid en punkt i filmen får vi höra att invånarna i Khandaq (där stora delar av filmen utspelar sig) behöver en hjälte, vilket Black Adam inte håller med om utan han anser att de i stället behöver en beskyddare. Man får då undra vad “Black Adam” anser att en hjälte är.

Här är det möjligt att “Black Adam” försöker kommentera superhjältarnas nuvarande tillstånd i filmer; en massa gudalika varelser som inte verkar bry sig om invånarna. Vad är egentligen skillnaden när en antihjälte som Black Adam hänsynslöst förstör byggnader och kastar omkring folk hejvilt än när en hjälte gör det? Filmen är dock inte tillräckligt intresserad av att bygga på den synpunkten för att det ska betyda något i slutändan.

I slutändan fick Dwayne Johnson det han ville, en superhjältefilm där han är den oförstörbara stjärnan som enkelt slår sig ur alla hinder. Man lär bara undra varför det inte fanns mer att göra. För någon som verkar ha gett så mycket av sin tid för att få filmen gjord, varför är slutresultatet inte mer än en koncentrationsövning för sinnet?
| 19 oktober 2022 14:25 |
Användarrecensioner (8)
3
Hjärngympa och ett motionspass för öronen. 100 knyck genom hela filmen med hjärndöd action och försök till komedi. Helt ok rollprestationer av alla förutom lillkillen och den ger dig det du förväntar dig. I samma kategori som de flesta Fast and Furious-filmer. 6/10
2
JT
"Herregud så ointressant den här filmen var" Tyvärr är det känslan jag lämnas med efter Black Adam. Från första bildruta där de bygger upp back-storyn märker jag att jag inte orkar investera mig i detta öht, eftersom jag känner att jag redan har sett det så många gånger. Nu har jag inte sett Shazam (och det ska ju finnas någon koppling där emellan) men jag tycker hela filmen känns som en trött upprepning av historier vi redan har sett. Dwayne Johnson spelar dessutom en väldigt okarismatisk och nästan tråkig karaktär, vilket inte alls är vad man vill se från honom. Filmen är dock SNYGG och det finns en del roliga actionscener vilket gör att betyget landar på en 2:a
3
Riktigt snygg att titta på, mer ointressant i story och evigheter av action. Lite skön musik och torra skämt. Nåväl, den var bra och ett plus att den inte är 2,5 timma.