Vinterviken 2021

Romantik Drama
90 MIN
Vinterviken poster

"Vinterviken" är en modern tolkning av Mats Wahls hyllade roman. Historien utspelas i Stockholm år 2021 och följer kärlekshistorien mellan Elisabeth och John-John. De två ungdomarna är uppvuxna i samma stad, men lever ändå ljusår från varandra; separerade ekonomiskt, socialt och kulturellt. Fram tills den dagen de börjar i samma gymnasieklass.
2.5 av 37 användare

Charlotte Brange

3 september 2021 | 08:45

Lyckad nyversion av svensk ungdomsklassiker

När 90-talsfavoriten ”Vinterviken” återvänder in i ett modernt 2021 är det mycket av känslor, och mindre av lugn och ro. Netflixs nya version av känns fräsch och uppdaterad – men kanske klämmer den inte lite väl mycket på sin korta speltid.
I den vackra viken Vinterviken bor John-John och Elisabeth, relativt nära varandra men ändå så långt ifrån varandra – på alla sätt. John-John (Mustapha Aarab) bor med sin mamma och hennes aggressiva pojkvän, vilket får John-John till att vid varje tillfälle som ges fly bort från den trista lägenhetslängan tillsammans med bästa vännen Sluggo.

Elisabeth (Elsa Öhrn) däremot försöker smått bearbeta sin mammas hastiga bortgång, men det smärtar till vid varje minne och det stora huset hon har växt upp i får henne plötsligt att känna sig ännu mindre. De unga tu stöter på varandra under oförutsägbara omständigheter och visar sig kort därefter hamna i samma gymnasieklass – en teaterklass där trevande tycke börjar uppstå.

Förlagan till ”Vinterviken” är boken med samma titel, skriven av Mats Wahl och publicerad ett tidigt 90-tal. Den filmatiserades kort därpå och blev en braksuccé hos den unga publiken – och kan anses vara en av svensk films mest välkända ungdomsfilmer. I nutid tog regissören Alexis Almström på sig det tunga uppdraget att se om det går att väcka liv i något så heligt. 90-talet har ju trots allt gjort comeback både här och var – kanske är just nu den bästa tiden att återuppväcka klassklyftornas Romeo och Julia.

Det smarta med 20-talets ”Vinterviken” är hur skaparna har anpassat den till att passa in i dagens klimat. I 90-talets ”Vinterviken” handlade det om tydligt om hudfärg, rasism, och samhällets möte med den otäckt snabbväxande nynazismen. I årets ”Vinterviken” kan vi tyda att samhället trots allt har utvecklats till viss del – men att vi fortfarande har mycket, och kanske även andra saker, att jobba på. Skjutningar och unga kriminella är högaktuella ämnen, något vi även såg i årets andra stora svenska remake – briljanta miniserien ”Snabba Cash” (2021).

Mycket flyter på bra under filmens gång, men i sin iver i att vilja skapa en skön sommarfilm tappar ”Vinterviken” ibland bort att faktiskt varva ner och låta enkelheten ta vid. Till tonerna av trendig musik kryllar det av estetiska montage över den spirande kärleken, och visst är det vackert – men jag hade önskat längre dialoger, eftertänksamhet, låta tystnaden tala sitt eget språk.

Kanske hade 2021-års version av Vinterviken precis som tidigare nämnda ”Snabba Cash” kunnat fylla ut en hel miniserie – för materialet finns här. Många är sidospåren som jag hade velat dyka ännu mer inpå – en av flera är John-Johns mamma (som spelas av vår fantastiska Eurovisionvinnare Loreen). Nya ”Vinterviken” är verkligen fullspäckad av händelser – definitivt fler än sin föregångare – så det är inte helt märkligt att inte mer hinns med.

”Vinterviken” är trots allt en film som på sin korta tid hinner med att beskriva förälskelse, smärta, svek, och nyfikenhet på ett alldeles ypperligt och trovärdigt sätt. Och dessutom förankrad i en välbeskriven samtid där vi både får lida och längtas med både dess för- och tyvärr, nackdelar. Länge leve ungdomskärleken!

”Vinterviken” har premiär på Netflix den 8:e september.
| 3 september 2021 08:45 |
Användarrecensioner (2)
1
Vilket bottennapp gällande manus, regi och skådespelare. Man trodde man kollade på en skolpjäs. Dessutom dessa jobbiga unga kriminella. Men det speglar ju samtiden rätt väl.
3
Nya Vinterviken fokuserar mer på samhällsproblemen än klassamhället och skildrar fint hur vardagen är för många ungdomar idag. Men tyvärr på bekostnad av kärlekshistorien som var central i föregångaren. Här är det livet som kommer i vägen och inte personer i omgivningen. Sevärt för unga och gamla, men man lämnas inte med lika starka intryck som hos orginalet och framför allt infinner sig aldrig den där klumpen i hjärtat. Måhända handlar det om att jag själv är 25 år äldre. 😉 3/5