Free Fire 2016

Action Drama Gangster
Frankrike
91 MIN
Free Fire poster

Boston 1978. Justine har arrangerat ett möte i en övergiven lagerlokal mellan två irländare i behov av vapen och ett gäng som ska sälja ett vapenförråd. Men när ett skott avlossas mitt under förhandlingen kan allt hända, och ett intressant affärsmöte förvandlas snabbt till en häftig och hämningslös skottutväxling.
2.7 av 53 användare

Free Fire
7 april 2017
25 september 2017
Frankrike
Lucky Dogs

Viktor Jerner

12 november 2016 | 19:00

Ljuvligt skitig & explosiv pistolopera

Ben Wheatley gör sin mest publikfriande film hittills och levererar en 90 minuter lång shootout i en skitig och övergiven Boston-fabrik. Snyggt, explosivt och oändligt underhållande.
"Fuck the small talk, let's buy som guns, eh?"

"Free Fire" utspelar sig i Boston år 1978 och redan i dess inledande scener är det tydligt att det finns en del friktion mellan de två gängen som möts upp för att göra en vapenaffär. Det irländska gänget är där för automatvapnen och det amerikanska gänget - med en touch av Sydafrika (Sharlto Copley) - är där för pengarna, och alla hoppas på att dealen blir lugn och smidig. Till en början verkar allt gå som planerat, men när ett privat bråk mellan två hetlevrade fotsoldater (Sam Riley och Jack Reynor) kommer till ytan så bryter helvetet loss fullständigt.

En episk, ambitiös och ständigt eskalerande pistolopera tar sin början och den övergivna fabriken förvandlas snabbt till en volatil krigszon där kulorna viner från alla håll och kanter. Karaktärerna gömmer sig bakom diverse cementblock, bilar och trälådor och försöker lista ut vem som skjuter på vem och hur de ska kunna ta sig ut med livet och pengarna i behåll. Magasin töms, blod spills och skakiga allianser sätts på prov.

Ben Wheatley och hans team koreograferar det explosiva kaoset med oerhört säker hand och man har alltid en tydlig bild av var de olika spelarna befinner sig i förhållande till varandra. Varje utveckling i dynamiken mellan karaktärerna känns härligt oförutsägbar och ingen går någonsin helt säker. Med tanke på det upplägget och det faktum att hela berättelsen utspelar sig på samma plats blir filmen lite av ett själsligt syskon till Quentin Tarantinos mästerliga "Reservoir Dogs".

Tonen i filmen kan också jämföras med Tarantinos filmskapande, då helt hysteriskt roliga scener varvas med ögonblick då det hårda våldet och den onda bråda döden gör att man sätter skrattet i halsen. Samtidigt är den väldigt långt ifrån en skamlös kopia, då Wheatley har ett mer traditionellt och mindre lekfullt bildspråk än regissörer som Tarantino eller Guy Ritchie. I vissa specifika sekvenser svävar han och fotografen Laurie Rose ut lite mer, men jag gillar verkligen att de vågar köra på en mestadels återhållsam och stilig estetik.

Filmen höjs också av den smått otroliga skådespelarensemblen som befolkar Wheatleys och manuspartnern Amy Jumps narrativ. Irländska ess som Cillian Murphy och Michael Smiley lirar på lika skyhög nivå som alltid och Hollywood-älsklingar som Brie Larson och Armie Hammer visar än en gång varför de är hett eftertraktade i drömmarnas land. Även Sharlto Copley imponerar i en helgalen prestation som är hans tveklöst bästa sedan "District 9". Oväntat nog gör även unga Jack Reynor en riktigt vass insats som hejduken Harry, om inte till och med den vassaste i hela filmen.

Allt som allt är "Free Fire" ett ljuvligt och tonsäkert kammarspel där avfyrade kulor sköter det mest avgörande snacket. Den stadiga eskaleringen och de kreativa galenskaperna gör att spänningen och underhållningen hålls uppe på maxnivå hela vägen igenom. Ben Wheatleys bästa och mest självsäkra film hittills.
| 12 november 2016 19:00 |
Det finns inga användarrecensioner ännu. Bli först med att recensera Free Fire