Billy Lynn's Long Halftime Walk poster

En infanterisoldat redogör för sina sista timmar innan han och soldaterna vid hans sida återvänder till Irak.
3.1 av 25 användare

Annika Andersson

29 december 2016 | 10:00

Krigsdramat som gör show av Irakkriget

Mästerregissören Ang Lee är tillbaka med förstoringsglaset över ett stycke USA-historia år 2004, där det allra heligaste i amerikansk kultur - Thanksgiving, kändisskap och storslagen tv-underhållning - står i stark kontrast mot den råa verkligheten som skapat hjältarna. ”Billy Lynn's Long Halftime Walk” är ett krigsdrama som lämnar mycket att fundera över, inte minst vad det är man firar egentligen.
Oscarsbelönade regissören Ang Lee är tillbaka, denna gång med ett krigsdrama baserat på Ben Fountains succéroman ”Billy Lynn's Long Halftime Walk” från 2012. Berättelsen utspelas år 2004, mitt under Irak-kriget, och följer en pluton unga veteraner som har flugits tillbaka till USA för att åka runt på en PR-turné.

Jippona runt deras framträdanden står i stark kontrast mot minnena av kriget, som den blott 19-årige krigshjälten Billy Lynn (spelad av nya stjärnskottet Joe Aldwyn) gör allt för att förtränga. Hur kan det vara så att man hyllas och får en Silver Star Award för den den värsta dagen i sitt liv?

Lynn blev en hjälte, då han med fara för sitt eget liv kastade sig in i mitt i skottlossningen för att försöka rädda sin sårade sergeant, Shroom (Vin Diesel), vilket fångades på en mobilkamera. Efter att det har visats på Fox News blir hela plutonen utskickade på en segerturné under namnet ”Bravo Squad”. Turnén kulminerar i ett Thanksgiving-framträdande tillsammans med poplegenden Beyoncé i Destiny's Child, på en gigantisk arena, när amerikanska fotbollslaget Dallas Cowboys har halvtidspaus, och det är under den dagen berättelsen utspelar sig, innan hjältarna ska skeppas tillbaka till Irak.

Den dagen lever krigshjältarna den amerikanska drömmen, där de beundras av fans och cheerleaders, uppträder inför miljoner tv-tittare, och även har en manager, Albert, som enträget men med varierande resultat försöker få till en Hollywooddeal. Men de dystra minnena från kriget gör sig ständigt påminda, och tillbakablickarna visar vad mobilkameran inte såg...

Under berättelsens gång förstår vi att soldatlivet i många fall är den sista utvägen snarare än ett val. Många lockas av värvningsbidrag de behöver för att hjälpa sina familjer. Lynn själv blev tvingad till Irak som ett ultimatum. Efter att hans syster (fint porträtterad av Kristen Stewart), skadades svårt i en bilolycka, blev hon lämnad av sin pojkvän. Lynn hämnades genom att klå upp pojkvännen, och dennes familj gick i sin tur med på att inte stämma honom på villkor att han tog värvning.

Detta har gett upphov till en laddad familjesituation – systern plågas av skuldkänslor men är samtidigt beroende av ekonomisk hjälp för de dyra plastikoperationerna efter olyckan. Men att lämna armén visar sig vara bra mycket svårare än att gå med, av många olika skäl, och Lynn måste fatta ett beslut innan de ska åka tillbaka.

”Billy Lynn's Long Halftime Walk” är inspelad med hjälp av revolutionerande ny teknologi, som bjuder på en fantastisk visuell upplevelse – om du ser den på en biograf som klarar den nya tekniken! I annat fall är det ett ganska konventionellt berättat krigsdrama, men det är fortfarande intressant hur den spelats in, för det är en teknik vi kan komma att se mer av i framtida produktioner.

Filmen är banbrytande då Lee har valt att låta filmfotografen John Toll filma i 3D och med en hastighet av 120 bilder per sekund, vilket är fem gånger snabbare än vanlig film. Dessutom är upplösningen 4K, och allt detta kombinerat gör att det finns en mycket högre och mer detaljerad nivå av visuell data förpackade i varje bildruta. Filmen kan därmed ge en bioupplevelse av större detaljrikedom och intensivare fysisk närvaro än vad som tidigare varit möjligt.

I realiteten är det som sagt inte många biosalonger som är utrustade (ännu) för att kunna visa filmen i detta format, inte ens i 3D, så för de flesta av oss blir filmen en ganska traditionell visuell upplevelse med klassiska kamerapositioner. Detsamma gäller om man ser den hemma via streaming eller DVD (i Sverige verkar det inte bli någon biopremiär). Även under den spektakulära showen på arenan, med raketer och ljuseffekter, där man förstår att 3D-effekten kommer bäst till sin rätt, vävs också många närbilder in på Lynn, vars ansikte då svävar som ett gigantiskt hologram i biosalongen.

Därför känns det som den nya tekniken kommer kunna komma mer till sin rätt i andra sammanhang, i animerade filmer, skräckfilmer, och i framtida biosalonger utrustade för att kunna visa full kapacitet. Den här recensionen är dock från en filmvisning i en traditionell biosalong.

”Billy Lynn's Long Halftime Walk” är fint berättad, och kommer med stor sannolikhet följas av åtskilliga fler filmer om Irak-kriget och dess effekter på de soldater som deltog. Ang Lee är en mästerlig regissör, och även om jag kanske inte tycker denna film toppar hans tidigare mästerverk, är den fortfarande ett måste för filmälskare. Se, njut, och ta hem att fundera över!
| 29 december 2016 10:00 |
Det finns inga användarrecensioner ännu. Bli först med att recensera Billy Lynn's Long Halftime Walk