Kingsman: The Golden Circle 2017

Action Äventyr Komedi
Storbritannien
141 MIN
Kingsman: The Golden Circle poster

I denna uppföljare står våra hjältar, vars yttersta mål är att hålla världen säker, inför en ny utmaning. När deras huvudkontor förstörs hålls världen gisslan och de upptäcker att det finns en allierad spionorganisation i USA vid namn Statesman. Tillsammans sätts deras styrka och intelligens på prov för att lyckas besegra deras gemensamma fiende och slutligen kunna rädda världen.
3.0 av 249 användare

Kingsman: The Golden Circle
22 september 2017
5 februari 2018
22 januari 2018
Storbritannien
20th Century Fox

20 september 2017 | 17:15

Snyggt, spektakulärt, själlöst

Välklädda gentlemän är tillbaka för att rädda världen. Visst har Matthew Vaughn roligt i sin agentvärld, och öser på med mer av allt som gjorde första ”Kingsman” till en fullträff. Denna gång missar han målet - uppföljaren är en oinspirerad kopia utan själ.
Det är som att gå från ”Goldfinger” till ”Die Another Day”. Bondfans fattar liknelsen, och om inte, så handlar det alltså om ännu en onödig och betydligt sämre uppföljare. Efter en riktigt skön hyllning till gamla goda agentrullar är detta en besvikelse. Den där glimten i ögat saknas, och vi får en själlös fortsättning dränkt i specialeffekter.

Eggsy (Taron Egerton) har växt in i sin Kingsman-kostym och blivit en fulltränad hemlig agent. När spionorganisationen han jobbar för sprängs i småbitar, söker sig han och mentorn Merlin (Mark Strong) till Kingsmans allierade i USA. Bakom ett whiskydestilleri i Kentucky döljer sig Statesman, vars agenter är tobaksspottande cowboys med kodnamn som Champagne och Tequila. Nu gäller det att samarbeta för att stoppa nästa galning som hotar världen: psykotiska knarkdrottningen Poppy (Julianne Moore) som vil förgifta världen från sitt gömställe i djungeln.

När Matthew Vaughn följer upp ”Kingsman: The Secret Service” verkar han ha glömt bort att det var överraskningsmomenten som gjorde den första filmen så vass. Skruvade skurkar, hitech-prylar, intensiva fighter och i grunden - alla pojkars dröm - berättelsen om en vanlig grabb från gatan som rekryteras som agent.

De flesta ingredienser finns också här i ”Kingsman: The Golden Circle”. En överdriven storskurk som smider planer i sin retroinredda "evil lair". Snyggt koreograferade slagsmål som inte alltid lyder gravitationens lagar. Gentlemanna-agenter i välskräddade kostymer och med ett arsenal av sci-fi-gadgets som kan rädda varje situation. Tyvärr känns det mesta som copy/paste på ett gammalt framgångsrecept, och vad som uteblir är alltså - överraskningarna.

Inte ens det faktum att Colin Firths rollfigur lever har man försökt hålla dolt från fansen. Harry Hart, brutalt avrättad av Samuel L. Jackson i den förra filmen, har mirakulöst räddats till liv (som sagt finns det gadgets för alla behov) och frontar redan alla affischer - det här är ingen spoiler. Det är ju inte så att denna franchise står och faller med Colin Firths medverkan, så att ta tillbaks honom känns både långsökt och onödigt. För att inte tala om att man kör över storyn från första filmen.

Trots att det gått tre år mellan filmerna känns ”Kingsman: The Golden Circle” framstressad. Manuset väcker många frågor. Varför har Channing Tatum och Halle Berry absolut ingenting vettigt att göra? Varför hålls Elton John fånge hos Poppy, mer än att filmen krävde en komisk sidekick i fjäderboa? Inte mycket känns logiskt eller särskilt genomtänkt, ens i "Kingsmans" tillskruvade värld.

För den svenska publiken finns en rolig ljuspunkt: prinsessan Tilde (spelad av Hanna Ahlström) är tillbaka som Eggsys flickvän, och det är även dags att träffa hennes föräldrar - Sveriges kungapar spelas av Björn Granath och Lena Endre.

Första ”Kingsman” var en frisk fläkt i actiongenren, och jag vill gärna gilla även uppföljaren. Men regissören verkar inte bry sig om sina karaktärer, utan har lagt all passion på actionscenerna. Visserligen påhittiga, men ofta lite plastiga. Vaughn borde också gallra bland alla galna idéer för jag blir snabbt mätt, och så småningom uttråkad, på denna överfyllda actionmacka.

Slutet känns som ett löfte om flera uppföljare. Nästa del får bevisa om det fortfarande finns hopp för ”Kingsman”-franchisen, eller om trötta, massproducerade serietidnings-rullar är allt som finns kvar att hämta här.

Kostymerna sitter iallafall som ett smäck. Synd att karaktärerna som bär dem inte har fått lika mycket omtanke.
| 20 september 2017 17:15 |
Användarrecensioner (2)
3
Sett hela trilogin i ett svep nu och Matthew Vaughn lyckas underhålla i varje ruta. Börjar man med prequelfilmen som är en verklig over-the-top historia accepterar man de mer lekfulla delarna i både Kingsman: The Secret Service och framför allt denna Kingsman: The Golden Circle. Denna sista del är inte lika bra som övriga i serien men fullt tillräcklig trots den något sysslolösa kändiscasten. Personligen hade jag nog hellre sett mer av Sophie Cooksons Roxy som Eggsys bästa vän än Tatum och Berry som inte direkt tillför något. Att casta Berry som technörd utan skärmtid borde ge spöstraff. Men synd att klaga på ännu en kul resa med övervåld och galenskaper. 3/5
1
Usel, gick efter halva filmen