Jason Bateman har på senare år blivit synonym med lyckade Netflix-satsningar. ”Arrested Development”, ”Carry-On” och ”Ozark” har alla blivit stora och populära snackisar. Den här gången kommer vi att få se honom både spela en av huvudrollerna, regissera samt producera den nya tv-serien ”Black Rabbit”.
Vid sin sida den här gången så kommer vi att få se den tvåfaldigt Oscarsnominerade skådespelaren Jude Law. Och även fast många kanske ger ”Black Rabbit” en chans för att se ”Batemans nya Netflix-grej”, så är det för Laws skådespel man sannolikt lär stanna.
”Black Rabbit” är dock allt annat än lättsam. Det är ett svettigt, elegant och stundtals gastkramande familjedrama. Där varje leende och blick bär på en hemlighet och varje ny plats vi besöker, lika snabbt kan förvandlas till ett brottsplatsfoto.
Alla som förväntar sig något välspelat och riktigt spännande, kommer att få precis det. Till slut. Efter en intensiv inledning backas bandet en månad, där stämningen byggs upp i ett avsevärt mer långsamt tempo.
Men det är lyckligtvis väl spenderad tid, som gör seriens två sista avsnitt till en snudd på fantastisk avslutning. När vi tittare förstår det där speciella bandet mellan Laws och Batemans båda bröder i serien, blir deras ständigt växande desperation och vilja att överleva något som suddar ut alla möjliga slags gränser.
Oavsett hur många oskyldiga som skadas längs vägen.
Du behöver hänga med i svängarna
Law spelar Jake Friedken, en karismatisk men hårt pressad restaurangägare som driver stjärnkrogen Black Rabbit. När allt verkar gå som bäst återvänder hans bror Vince (Jason Bateman) till stan efter flera år i exil – och med sig har han ett bagage som hotar att dra ner allt Jake byggt upp.
Vince är charmig, impulsiv och fullständigt livsfarlig. Jake är metodisk, kontrollerad och plågad av både lojalitet och att hålla charaden av framgång vid liv. De behöver varandra, men riskerar samtidigt att förgöra varandra.
Redan i det första avsnittet står det klart att ”Black Rabbit” inte är en serie där man kan göra något annat samtidigt. Du behöver hänga med i svängarna för att verkligen belönas med ett crescendo framåt slutet.
Tidslinjer korsas, repliker överlappar och hemligheter avslöjas i små doser – som ett pussel där varje bit ändrar bilden. Det påminner på sätt och vis lite om ”The Bear” i sitt intensiva flöde, men här med betydligt högre insatser och mörkare undertoner.
Spänningen från ”Ozark”, det intensiva tempot och familjerelationerna från ”The Bear” och allt under en kort period i brödernas liv som påminner om händelserna i ”Uncut Gems”.
Om det låter intressant, så kommer du sannolikt att älska serien. Men om du inte har en aning om vad jag pratar om, finns en lika stor chans att du kommer att somna halvvägs och undra vad tusan det är folk är så imponerade av.
Bateman och Law passar perfekt tillsammans
Det är lätt att tänka att detta ska bli ännu en Bateman-serie enligt ”Ozark”-mallen, men här går han rakt emot sin vana att spela kontrollerade typer (som vi även fick se i ”Carry-On”).
Här är Vince ett vandrande kaos, ett charmigt inferno som går från skratt till katastrof på några minuter – och Bateman är sjukt irriterande men grym i rollen.
Men för min del är det ändå Law som bär serien.
Hans Jake är en slipad charmör på ytan, men spricker allt mer ju längre serien går. Han kämpar med sitt faderskap, ansvar, skuld och ett ständigt växande kaos runt sig. Det var redan på väg mot kaos innan hans brorsa kom tillbaka, men det är helt klart gnistan som får hans liv börja gå upp i rök framför våra ögon.
Law gör det till en av sina bästa roller på flera år. Senast jag gillade honom så här mycket var i ”The Young Pope” för fem år sedan.
Jag hoppas inte att vi får fler säsonger
En annan imponerande skådespelare under säsongen är Oscarsvinnaren Troy Kotsur (”CODA”) som en döv men iskall ”affärsman” med helt egna regler. Hans scener tillsammans med Bateman och Law är några av säsongens mest spännande.
Det finns vissa ögonblick när serien håller på att falla ihop av sin egen tyngd, det blir liksom nästan lite väl överdrivet vissa gånger. Och det känns inte riktigt som att det är den känslan man är ute efter.
Men ”Black Rabbit” hämtar alltid upp sig igen när bröderna befinner sig i samma rum. För bakom alla lögner, mutor och hot finns det här en enkel fråga: hur långt är vi beredda att gå för dem vi älskar – och hur mycket får det kosta?
Det här är Netflix när de är som bäst: påkostat, välspelat och oförutsägbart. En berättelse som ibland visserligen utmanar trovärdigheten – men alltid känns djupt mänsklig.
I vanliga fall skulle jag vilja ha ännu mer av en serie som ”Black Rabbit”. Men slutet är så pass bra att jag hoppas att berättelsen faktiskt får ta slut precis där den gör nu.
Snabbfakta om ”Black Rabbit”
Skapad av: Zach Baylin
Medverkande: Jude Law, Jason Bateman, Troy Kotsur
Genre: Thriller, drama
Längd: 8 avsnitt
Premiär: 18 september
Visas på: Netflix
MovieZines betyg: 4/5
Läs också: Trailer: Charlie Hunnam är läskigt övertygande i ”Monster: Berättelsen om Ed Gein”
Läs också: ”Spännande” nya miniserien ”Black Rabbit” kan bli månadens stora Netflix-favorit
