Tom Clancy: Utan misskund 2021

Tom Clancy: Utan misskund poster

En Navy SEAL upptäcker en internationell konspiration medan han söker rättvisa för mordet på sin gravida fru i den explosiva bakgrundshistorien om actionhjälten John Clark från författaren Tom Clancy's Jack Ryan-universum.
2.3 av 31 användare

Josefine Krischausky

28 april 2021 | 18:00

Intensiv men långtråkig action med hämndlysten Michael B. Jordan

Det har blivit dags för en ny filmatisering av en av Tom Clancys berättelser, denna gång med en historia om hämnd i centrum. Resultatet är drygt 110 minuter tätt packade med action, som dock inte alls räcker hela vägen fram när det kommer till att fånga uppmärksamhet och hålla igång ett engagemang.
År 1993 släppte Tom Clancy romanen “Utan misskund” och nu, ett par decennier senare, har den filmatiserats av den italienske regissören Stefano Sollima. Det är även en spin-off på filmserien om Jack Ryan, och fokus ligger här på elitsoldaten John Clark (Michael B. Jordan). Medan bokens handling tog sin början i Vietnamkriget under 70-talet, färdas vi istället till krigszonerna i dagens Syrien, där John hängivet kämpar för sitt land.

Efter en intensiv öppningssekvens, där vi får se John med kollegor rädda en CIA-agent från en gisslansituation, hoppar vi tre månader framåt i tiden. John är tillbaka i Washington, har själv blivit erbjuden ett jobb hos CIA, och lever lycklig tillsammans med sin höggravida fru Pam. Men tillvaron tar en tragisk vändning när maskerade män plötsligt börjar lönnmörda Johns tidigare militärkollegor, för att en kväll dyka upp även hemma hos honom. Han själv lyckas klara sig, men till ett mycket högt pris, där Pam och hans blivande dotter istället får sina liv berövade.

Nattens händelser blir inte bara början på lång resa av att söka efter svar, utan John är även fast besluten att söka hämnd för det som skett. Historier om hämnd i kärlekens namn må inte vara något nytt, och man verkar inte ha lagt så mycket arbete på att verkligen försöka sticka ut med just denna berättelse. Kanske inte helt oväntat för en actionthriller som denna, så finns det inte heller mycket originalitet när det kommer till själva utförandet, eller någonting som rent stilistiskt utmärker det hela.

Detsamma gäller för manuset. Visst känns några saker som sägs mer intressanta och nyanserade än andra, men starkare än så blir det inte. Och då är kanske frågan: Är en film som denna verkligen tvungen att ha ett utmärkande uttryck eller den djupaste dialogen? Nja, ibland kan lite lättsam, tidsfördrivande action räcka väl för att fylla åtminstone ett underhållningssyfte, men problemet här blir att man inte fullt lyckas där heller, och trots det intensiva tempot samt en och annan plot twist, blir det tidvis rätt långtråkigt.

Frågan om huruvida filmen gör sin litterära förlaga rättvisa har jag tyvärr inte möjlighet att svara på, men jag är dock övertygad om att det är en adaption som hade kunnat få ett mycket mer intressant och engagerande slutresultat än detta. Däremot känns Jordan som ett rimligt val för rollen som den hämndlystne och känslosamme John, och Jodie Turner-Smith, som spelar hans vän och ex-kollega Karen, blir en annan höjdpunkt i rollistan.

Som med de flesta filmer av samma stuk lär även “Without Remorse” hitta sin målgrupp. Men för att fånga uppmärksamheten hos den som normalt inte lockas av genren, hade det nog krävts en del mer. Om du själv gillar Clancys böcker och tidigare adaptioner av dem, är ett fan av Jordan eller aldrig har något emot lite livlig action, så kan det absolut vara en film värd att kolla in och bilda en egen åsikt om. Men om någon av dessa punkter inte ligger i ditt största intresse, så hamnar den inte särskilt högt upp på rekommendationslistan.

“Without Remorse” hittas på Amazon Prime Video från 30 april.
| 28 april 2021 18:00 |
Användarrecensioner (2)