Greyhound 2020

Greyhound poster

Under andra världskriget korsar en internationell konvoj med 37 allierade fartyg den förrädiska Nordatlanten förföljda av tyska ubåtar som anfaller enligt den tyska vargflockstekniken. Tom Hanks spelar kommendörkapten Krause som har befälet på det nya fartyget Greyhound. Hanks har också skrivit manus efter C.S. Foresters roman ”Den gode herden”.
2.7 av 58 användare

Jakob Åsell

6 juli 2020 | 18:00

Pålitlig Tom Hanks i nervigt sjöslag

Tom Hanks jagas av tyska ubåtar i den bombastiska krigsfilmen "Greyhound". Med fast hand om rodret styr han en enkel men effektiv thriller i hamn. Nervigt och snyggt, även om karaktärsdramat endast krusar ytan.
Året är 1942 och USA har nyligen gett sig in i andra världskriget. George Krause (Hanks), kommendörkapten i den amerikanska flottan, har det otacksamma uppdraget att leda en stor konvoj av allierade fartyg över Nordatlantens iskalla vatten där tyska ubåtar anfaller likt hungriga vargar om natten. Den sammanbitne kaptenen ställs inför en kanonad av snabba beslut och torpeder från en osynlig fiende som endast ger sig till känna via kusliga radiomeddelanden.

Den historieintresserade ikonen Tom Hanks, som tidigare har producerat hyllade krigsserier som ”Band of brothers” och ”The Pacific” har själv skrivit manuset till "Greyhound" utifrån romanen ”Den gode herden” av C S Forester. Hanks har själv uttryckt sin förfäran över att den storskaliga krigsfilmen förpassats till Apple TV+ då hemmaupplevelsen aldrig kan erbjuda samma ljud- och bild-upplevelse som i en biograf. Och det är lätt att förstå honom när sjunkbomberna börjar smälla på det stormiga havet och kameran seglar upp från sjöslaget, genom molnen till en norrskensklädd stjärnhimmel. Historien må vara enkel, men tv-ramen känns alltjämt för trång.

"Tom Hanks klarar den här sortens sammanbitna ledarroller i sömnen"

Med frusen radarutrustning och i iskalla vindar tvingas kapten Krause och hans besättning ombord på "The Greyhound" in i en högintensiv katt-och-råtta-lek med de tyska ubåtarna, som ständigt tycks ligga steget före. Regissören Aaron Schneiders begränade perspektiv illustrerar kommendörkaptens minst sagt utsatta position, där tusentals människoliv vilar på att han metodiskt tar rätt beslut i rätt läge. Samtidigt görs inga ansatser att gå på djupet med karaktärsporträtten – vilket, likt i vårens stora krigsfilm "1917", gör "Greyhound" till en nervig här-och-nu-upplevelse.

Tom Hanks, med "Captain Phillips" och "Sully" i CV:t, klarar den här sortens sammanbitna ledarroller i sömnen och är givetvis (nästan för?) klanderfri i huvudrollen. Den gudfruktige kaptenen sätter sin tro till herren och till sin primitiva spaningsutrustning för att överlista fienden, ofta till tonerna av svulstiga stråkar. Det blir en stundtals hisnande åktur kors och tvärs genom sidor av historieboken som vi sällan har sett skildras på film. "Greyhound" skriver kanske inte in sig i filmhistorien, men likväl bjuds vi på ett hejdundrande sjöslag som knappast vilar på hanen.
| 6 juli 2020 18:00 |
Användarrecensioner (3)
3
Spännande och effektiv som likt många sentida krigsfilmer fokuserar på ett kort avsnitt av kriget. Inte närheten så snygg som Dunkirk men desto mer fartfylld om man inte har något emot att 80% av dialogen består av sjöfartsord man inte förstår. För mig bygger det autencitet och gör Greyhound till en riktig åktur. 3/5
3
Helt ok dramatik och action i välgjorda miljöer. Fin musik och Hanks är alltid Hanks. Steady as she go!
5